(~215 B)

De eerste keer drie weken op vakantie met onze eigen caravan

Vorig jaar kochten we een eigen caravan en voor de zomervakantie zijn we een paar weekenden wezen kamperen om ‘proef te draaien’. Even checken of we alles hebben, hoe de voortent opgezet moet worden en of deze wel compleet is en gewoon het gevoel ervaren. Het zou onze keuze om op zomervakantie te gaan met de caravan niet beïnvloeden, maar we vonden het wel fijn om even te zien hoe het gaat, hoe het rijden voor Raymond voelt, wat we nog moesten aanschaffen, etc. Na drie weekenden kamperen was het half juli dan tijd om voor drie weken naar Duitsland te vertrekken. We hebben voor het eerst drie weken gekampeerd met de caravan en ik wil het vandaag eens hebben over deze ervaring.

Moeizame weken

Laat ik eerst even zeggen dat ik dit een moeizame vakantie vond. Ik vertelde het afgelopen week al in een artikel en ik heb mijn draai niet helemaal gevonden. Ik ging er al negatief in en kwam er maar niet uit. De kinderen waren dwars, ik zat mezelf in de weg en de gehele vakantie was het continu zoeken, de balans vinden, weer zoeken, uitproberen en zoeken. We hadden echt wel onze handen vol aan de jongens. Echter had dit niks met de kampeervakantie te maken en zouden we in een resort tegen dezelfde problemen zijn aangelopen.

Rijden

We verbleven op een camping in het zuiden van Duitsland en ondanks dat dat maar 750 kilometer rijden is, hebben we de rit in tweeën gedeeld. Met een caravan kun je toch niet zo hard en met een paar stops voor de kinderen, vond ik het meer dan genoeg om na vijf uur te stoppen met rijden om op een doorreiscamping te staan voor twee nachten en vervolgens weer vijf uur door te rijden naar de camping waar we ruim twee weken zouden verblijven. Door dit zo te doen waren we precies drie weken van huis.

Raymond is de enige die heeft gereden, simpelweg omdat ik het niet durf. Ik heb de eer aan hem gehouden en het ging hem hartstikke goed af. Ondanks de weinige ervaring had hij het binnen no time onder de knie en zat ‘ie vol zelfvertrouwen achter het stuur. We zijn tussendoor gestopt om te eten en drinken, en voor de kinderen om even buiten te spelen. Terwijl Skyler het lange autorijden geen probleem vindt, heeft Maddox meer moeite met lange stukken. Ondanks de iPads die we mee hadden, was ‘ie toch wat huilerig en juist daarom vond ik het ook zo fijn dat we niet langer dan vijf uur hoefden te rijden. Ik ga hier nog een apart artikel over schrijven, aangezien ik alleen maar succesverhalen lees (en deze zelf ook heb geschreven toen Maddox jonger was en toen we alleen Skyler hadden). Na vijf uur rijden vonden we onze eerste camping en daar bleven we dus voor twee nachten staan.

De doorreiscamping was prima. Het was voor zowel de kinderen als voor onszelf fijn om na die uren in de auto ergens de caravan te kunnen loskoppelen. De kinderen waren lekker aan het spelen en we vermaakten ons prima. We hebben ook geen voortent of luifel opgezet, omdat we toch maar twee nachten verbleven. Het sanitair was mooi schoon en dat vond ik heel erg prettig. Ik had al helemaal horror-scenario’s in mijn hoofd, maar dat bleek dus achteraf helemaal niet nodig. We aten de eerste avond op de camping in het restaurant, deden de tweede dag wat boodschappen en bezochten wat leuks daar in de stad. De volgende ochtend reden we dan weer verder naar de volgende camping. Een nacht vond ik te kort; twee nachten leek én bleek voor ons helemaal goed.

De camping

De camping in het zuiden van Duitsland hebben we uitgekozen omdat het bekend terrein voor ons is. Zowel mijn ouders als wijzelf waren daar al een aantal keer geweest, maar wel heel wat jaren geleden. We wisten dat er in de omgeving dingen te doen waren en dat de camping netjes was. Ook vonden we het fijn om zo’n eerste keer niet helemaal naar Italië of iets dergelijks te rijden. Dit voelde qua afstand ook goed genoeg. Achteraf hadden we beter iets anders kunnen kiezen. De camping had geen animatie en alleen een binnenbad met weinig ligbedden. Er waren wel andere kinderen, maar die stonden er nooit langer dan twee of drie dagen omdat deze camping veel gebruikt wordt voor mensen die naar Italië gaan of daar vandaan komen. Hierdoor waren wij wel echt genoodzaakt om continu met de kinderen op pad te gaan. Logisch want je bent toch een ouder, maar ik miste wel enorm de entertainment, waar de meeste campings bekend om staan. Er waren wat dieren en er was een speeltuin, maar dat was het ook wel. Vooral Skyler had behoefte aan meer en daarom hebben we dat als doel gesteld voor volgend jaar: we willen een camping met een goed animatieteam, ook geschikt voor jongere kinderen. Bovendien willen we een camping waar meer mensen voor iets langere tijd verblijven, zodat er misschien ook contacten opgedaan kunnen worden.

De caravan

De caravan beviel ons helemaal prima. Ik was een beetje bang dat ik de kleine ruimte snel zat zou worden, maar eigenlijk ben je alleen binnen om te slapen. We hadden de voortent voor de helft opgezet omdat het zo warm was en daar zaten we dan ook veel. Plus dat we natuurlijk gewoon op en rond de camping zelf waren. We hadden een extra koelkast voor buiten aangeschaft en dat was een fijne toevoeging, maar voor de rest volstond alles prima. De jongens keken ’s ochtends vlak na het wakker worden even een filmpje via de dvd-speler en daarna waren ze buiten tot het weer bedtijd was.
Bij onze caravan hebben we een voortent en een luifel, maar we kozen er dus voor om alleen de voortent voor de helft op te zetten. De zijkanten er wel in; de voorkanten niet. Dit vonden we goed genoeg en dat bleek ook tijdens de weken prima te zijn. Het was immers bloedje heet. Wel misten we iets op de grond. We hadden alleen een zeil mee, maar omdat we dat vreselijk vonden lopen hebben we dat uiteindelijk niet meer neergelegd. Ik zou voor volgend jaar dan ook graag een buitenkleed willen hebben, die we eventueel over het zeil heen willen gaan leggen. Al doende leert men. Wie weet willen we de volgende keer wel alles opzetten, dan is die mogelijkheid er wel. Maar de caravan zelf, de ruimtes, de slaapgedeeltes en de kasten waren top en we hebben voor ons gevoel een heel goede aankoop gedaan. Dat de jongens in een stapelbed konden slapen was voor hen een schot in de roos.

Het kamperen zelf

Zodra we aankwamen op de camping voelde Maddox zich thuis. Het is dat ‘ie nog iets te klein is, maar anders zou ik hem de hele dag niet hebben gezien. Hij wilde continu met zijn step de camping over, bij de dieren kijken, naar de speeltuin en zwemmen. Hij was steeds even buurten bij Nederlandse mensen en had dan hele verhalen. Iedere ochtend zwaaide hij en ging hij naar opa en oma om te kijken of ze al wakker waren en ’s avonds om 20.00 uur lag hij uiteindelijk afgepeigerd in bed. Ik denk dat dit echt een kind is dat het buitenleven nodig heeft. Hij is zo iemand die op grote campings vrienden maakt en vervolgens de hele dag de hort op is, haha. Skyler vond het ook leuk, maar ik merkte dat hij ook behoefte had aan zijn eigen ding. Even spelen met Lego in de voortent, toch even een filmpje kijken op de iPad, dat soort dingen. Hij zou wel erg goed gaan op animatie, denk ik zo. Daar heeft hij natuurlijk ook de leeftijd voor. De jongens hebben zich in ieder geval goed vermaakt en ik denk wel dat de komende jaren een succes gaat zijn.

Zelf vond ik het ook reuze meevallen. Wat ik dus wel lastig vond was dat de animatie er niet was, waardoor we veel zelf bezig waren. We moesten wel veel verzinnen om hen bezig te houden en ik vond het dan ook prettig om uitstapjes te maken. Terwijl ik het normaal erg fijn vind om gewoon ergens te zijn en niks te doen, voelde ik op de camping wel de behoefte om een stad of plek te bezoeken met de jongens. Gewoon om een uitje te hebben en de dag te breken. ’s Ochtends even ergens naartoe en dan ’s middags op de camping of andersom. De afwisseling was fijn. Misschien ook wel omdat de jongens wat moeilijk waren en als je dan op een plek blijft, kom je lastig uit de situatie. Geen idee of dat volgend jaar ook zo gaat zijn.

De ruimte van de caravan viel me mee en het sanitair was zo schoon, dat het zeker geen straf was om even anders naar het toilet te gaan of te gaan douchen. Het was schoon, toiletpapier hing er gewoon en dat zijn twee dingen die het me comfortabel maken. De camping zelf was misschien niet zo’n heel goede keuze qua activiteiten, maar al met al hebben we ons prima vermaakt. Ik ben niet zo’n buitenmens, maar het heeft me goed gedaan. Doordat Maddox ’s middags niet sliep, konden de jongens ’s avonds redelijk op tijd naar bed. Daarna plofte ik met een boek op de campingstoel of speelden Raymond en ik een spelletje. Thuis doen we dat niet, dus extra leuk zulke qualitytime en toch een reminder om dat vaker te doen. Het was ook wel erg lekker dat het internet daar slecht werkte en dat WiFi me te duur was. Ik spendeerde minder tijd op mijn telefoon en las veel meer een boek, was met de kinderen in de weer en genoot van de rust.

Vakantie

Qua vakantie zelf vond ik het wat lastig, maar het kamperen is me onwijs meegevallen. We hadden veel eigen spulletjes mee, ik kon alles indelen en de kleine ruimte stond me niet tegen. Dat de kinderen het fijn vonden was ook erg prettig. Het was even wennen dat het geen kwestie is van aanschuiven in een all inclusive-restaurant en dat je je eigen eten moet verzorgen, je eigen boodschappen moet doen en zelfs moet afwassen, maar achteraf is ook dat helemaal goed gekomen.

Eigenlijk kan het alleen maar beter worden met een meer geschikte (kinder)camping, een gezellig vloerkleedje, iets rustigere jongens en een relaxte moeder. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat volgend jaar goed gaat komen. We kiezen gewoon een camping met een 24-uurs animatie. Zijn ze lekker onder de pannen 😉 Wat ik ook nog wil vertellen is dat we de kosten en uitgaven een beetje hebben bekeken, en dat we nu evenveel kwijt zijn dan ongeveer een week in een stacaravan in het hoogseizoen op een camping. Dat is natuurlijk een heel fijne meevaller en weegt voor ons zeker mee. We gingen al regelmatig richting een stacaravan en dat we nu echt iets van onszelf hebben (de vorige keer troffen we een heel vies huisje en zat ons hondje helemaal onder de vlooien) vind ik heel prettig. We hebben minder ruimte en om te douchen en af te wassen moeten we richting een sanitairgebouw, maar ik heb ervaren dat ik dat prima kan handelen.

Meer zien van onze vakantie? In dit en dit fotodagboek vind je alle foto’s van onze drie weken!

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

10 Reacties

1. Roos
    24 augustus 2019 / 07:00

Camping tip, de Berenkuil in Grolloo!

• Leonie
      24 augustus 2019 / 10:18

Jaa! Die camping is echt geweldig

2. 24 augustus 2019 / 09:35

het lijkt mij met kleine kids gewoon heerlijk dat camperen. ze zijn lekker de hele dag buiten!! en iets van een animatieteam is altijd wel handig lijkt mij

3. Sabine
    24 augustus 2019 / 16:37

Zo herkenbaar dit! Wij zijn in zuid nederland op vakantie gegaan (was even lekker qua afstand) maar misten ENORM speelmaatjes/animatie/goed zwembad voor onze zoon op ons bungalowpark zonder faciliteiten. Volgende keer animatieteam, hopelijk nichten of neven in de buurt en de volledige shabam qua entertainment, sommige kids hebben het nu eenmaal nodig. Hier helaas geen kleurder, knutselaar, puzzelaar of iemand die zichzelf even vermaakt. (Vond ik vroeger vre se lijk zulke bungalowparken of campings maar ECHT, als hij lekker aan het spelen is en zich vermaakt hebben pa en moe het ook zalig!). De caravan klinkt trouwens echt heerlijk, mijn zus heeft er net een gekocht, wellicht zouden we die eens kunnen lenen…

4. Lieke
    24 augustus 2019 / 21:17

Tipje… camping Gitzenweilerhof bij de Bodensee. Super leuke camping met vermaak en ontzettend veel te doen in de omgeving. We hebben weer geboekt voor volgend jaar. (Boek wel een comfortplaats). we hebben zelf ook twee kids van 4&5,5 jaar. Kleine 800 km rijden.
    Echt een aanrader!

• Shirley
      Auteur
      24 augustus 2019 / 21:54

Oh, daar zaten we vorig jaar! Maar dan in een stacaravan. Was inderdaad wel leuk 🙂

5. Miranda
    25 augustus 2019 / 09:53

De Beerse bulten! Zó leuk daar!

6. A. Postma
    25 augustus 2019 / 11:18

In het zwarte woud zijn veel campings waar veel nederlanders komen, met kinderen. Het lijkt mij wel zo, dat je van te voren op de webside van de camping gaat kijken of de camping een animatie team heeft en of er genoeg te doen is voor jonge kinderen.

• Shirley
      Auteur
      25 augustus 2019 / 11:23

Dat hebben wij ook zeker gedaan en toen vonden wij de opties voldoende. Eenmaal daar bleek dat iets minder het geval. Zo stond er ook dat er geknutseld en gekleurd zou worden. Echter bestond het animatieteam uit 1 meisje dat meer gericht was op de oudere kinderen (voetballen, marshmallows op de barbecue) en slechts 1x een uurtje knutselen en schminken had op een tijdstip dat niet handig was met kleintjes.

7. Linda
    25 augustus 2019 / 14:25

Ik moet altijd zo lachen om jouw blogs. Wij zijn echt zo verschillend. Daarom vind ik je blogs ook zo leuk om te lezen 🙂
    Wij gaan naar kleine campings (20-40 plekken). Met een bos of natuur watertje erbij en een speeltuin (liefst op het veld). Vaak een omgevallen boom, zandbak, waterpomp en soms een trampoline of skelters. Dat gaat heel goed. En we nemen zijn fiets mee. Maar mijn oudste is ook meer type Maddox dan Skyler.

Ik merk dat ik het vooral belangrijk vind dat de camping ook rustig voor mij is. Dat ik niet om 21.00u wakker gehouden wordt door andermans kinderen bijvoorbeeld. Dus grote campings of campings waar je in een straatje staat slaan we over. Zelden een rustige ervaring eigenlijk. Dan ben ik goed uitgerust en dan heb ik ook meer energie om leuke spelletjes te doen. En qua in en uitpakken: wij nemen weinig mee. Helpt super goed. Want we wisselen elke 3 a 4 dagen van camping, en alles uitstallen en inpakken werkt dan niet zo goed natuurlijk. En mocht de camping dan tegenvallen dan ben je zo weer weg. Klinkt onrustig, maar ik vind het heerlijk 🙂 het idee dat je 2 weken vast zit op een camping die niet bij je past geeft me echt de kriebels.
    Als ze ouder worden wordt het makkelijker volgens mij, hoop ik althans :p op naar volgend jaar Shirley! Op zoek naar een plekje die beter bij jullie past. Al doende leert men toch?