(~215 B)

SpeelgoedSpeelgoed

Twee weken thuisonderwijs voor Skyler: hoe gaat het?

Twee weken thuisonderwijs voor Skyler: hoe gaat het?

Toen het bericht kwam dat de scholen gingen sluiten moest ik best even slikken. Ik was gewend aan ons ritme, Skyler zat er helemaal in en ik was benieuwd naar hoe nu verder. Gelukkig heeft school dit vrij snel opgepakt. Skyler zit in groep 3 en juist dan is het van belang om goed bij te blijven met lezen en rekenen. Iedere dag krijgt Skyler om 17.00 uur een berichtje met het schoolwerk voor de volgende dag. Want Skyler zegt dan wel dat ‘ie vakantie heeft; van vakantie is natuurlijk niet echt sprake.

Instructies

De dinsdag na de aankondiging dat de scholen moesten sluiten liep ik al vroeg ’s ochtends naar Skylers school om werk op te halen. Op gepaste afstand sprak ik met de juf en kreeg ik een pakket overhandigd. Hierin veel werkboeken, Skylers telraam en meer informatie. Rond 17.00 uur volgde de mail met alle instructies voor de volgende dag. En die zijn niet mis! Iedere dag moet er gewerkt worden aan rekenen, spelling, taal, lezen en schrijven. Alles bij elkaar is hij misschien twee a tweeënhalf uur bezig met alle taken.

Veel schoolwerk

Twee bladzijdes rekenen, een verhaal lezen en daarbij vragen beantwoorden, spelling in de vorm van woordendictee, moeilijke woorden lezen en herhalen, twee keer een kwartier hardop lezen in een eigen boek, een kwartier rekenwerk via schoolsoftware, een kwartier spellingswerk via schoolsoftware, schrijven in zijn schrijfschrift. Al met al lijkt het meer dan dat het daadwerkelijk is, maar het is natuurlijk wel gek voor een zesjarige om dit nu opeens thuis te doen, zonder juf en met papa of mama. Al sinds dag 1 neemt Raymond deze taak op zich (tenzij hij aan het werk is, dan doe ik het) en dus gaan ze iedere ochtend rond 09.00 uur naar boven om het eerste deel van het werk af te ronden. ’s Middags worden de dingen op de computer gedaan en ’s avonds voor het slapengaan wordt er gelezen. Ik denk dat we zo een goede verdeling hebben.

Eigen werkplek

Omdat we al direct wisten dat Skyler wel een eigen plek nodig had voor al zijn werk en beneden zijn concentratie zou gaan verliezen met Maddox om hem heen, is Raymond vorige week maandag naar Ikea gereden om een klein bureau aan te schaffen. Heeft ‘ie toch even zijn eigen plekje. Dit bleek al direct een goede zet. Hij heeft zelf zijn lade ingedeeld en zit iedere ochtend fijn op zijn eigen kamer het schoolwerk te maken. In die tijd ben ik dan beneden met Maddox zodat alles in alle rust kan gebeuren. We merken dat ‘ie het de eerste week allemaal leuk en interessant vond, maar dat nu al zijn concentratie minder is. Hij wil natuurlijk ook liever naar buiten, op zijn Nintendo, een filmpje kijken. Thuis voelt echt als thuis en het blijft lastig om daar een schoolomgeving van te maken. Maar zoals ik al in een bericht las op nu.nl: ‘probeer thuis geen schooltje te spelen.’ En daar houden we ons aan. De taken worden afgevinkt en daarna is het tijd voor andere dingen. Wel vind ik lezen heel erg belangrijk en dan vooral het leesniveau behouden. Ik kocht vorige week een leesboek voor Skyler en omdat deze al snel uit was, ben ik naar de kringloop gereden voor meer.

Videobellen

De situatie is ook voor de kinderen heel gek natuurlijk. Opeens hoef je niet meer naar school, zie je je klasgenoten en juf niet meer en ben je uit dat ritme. En ondanks dat we wel gewoon op tijd op staan en om 09.00 uur met school beginnen, is de rest van de dag natuurlijk niet hetzelfde. We bekijken het dan ook maar gewoon van dag tot dag. De ene dag gaat makkelijker dan de andere dag. De ene dag is Skyler heel gemotiveerd en de andere dag kan alles hem gestolen worden. Het helpt nu wel dat we sinds deze week videobellen met de juf. De eerste keer vond Skyler heel gek en spannend, maar de tweede keer stond hij te trappelen om met de juf te bellen en te vertellen wat ‘ie allemaal heeft gedaan.

Genoeg tijd voor leuke dingen

Gisteren in de groepsapp van school las ik van andere ouders dat ze extra werk printen voor hun kind, dat er zelfs extra opdrachten gegeven worden waar ze onderzoek naar kunnen doen en dat ze dat, eenmaal terug op school, aan de klas mogen presenteren. Ik ben allang blij dat ik Skyler aan zijn dagelijkse werk krijg, haha. Dat ‘ie zonder al teveel miepen begint en een voor een zijn taken afgestreept. Om vervolgens maar lekker in de tuin te spelen of zijn Nintendo erbij te pakken. Zo zie je maar weer dat in groep 3 ook weer grote verschillen heersen tussen de kinderen. De een krijgt er geen genoeg van en wil dagelijks meer, meer en meer werk (zoals ik vroeger vast ook had willen hebben, haha. Ik was dól op school!) terwijl anderen de dagelijkse taken snel proberen af te vinken om vervolgens hun eigen ding weer te kunnen doen. Ik denk dat het op dit moment allebei goed is. En het is zelfs goed als je even een dag niet aan schoolwerk toe komt. De omgeving is anders, de situatie is anders, wij zijn geen leraren en de kinderen zijn thuis. We hebben een werkboek met andere werkjes en voor nu is dat voldoende. Maar mocht hij een werkstuk willen maken, dan help ik natuurlijk met liefde. Al denk ik niet dat het moment hier gaat komen, lol. Ik merk ook wel dat ik zelf wat makkelijk ben met het schoolwerk. Skyler is niet zo dol op buiten spelen en de laatste dagen wil hij alleen maar naar buiten. In de tuin steppen en op de trampoline. Dat vind ik ook zo belangrijk dat ik soms wel denk: ‘ach, die laatste opdracht doen we er morgen wel bij.’ Misschien ook niet altijd even goed maar ik volg hierin maar gewoon mijn gevoel. Er is een reden dat ik met de Pabo gestopt ben, haha.

Skyler heeft van Nintendo het spel Animal Crossing gekregen. Nou, ik kan je vertellen: hij leest alles zelf en de moeilijke woorden waren nog nooit zo leerzaam. Als in ieder geval de genoemde taken klaar zijn, vind ik het geen probleem dat hij wat meer met dat spel bezig is, of dat hij dus vaak buiten speelt. Een brief voor oma schrijft, een tekening maakt en met mama in het boek naar Wally zoekt. Eenmaal op school komt alles vast wel weer goed. Wanneer dat ook mag zijn… Week twee is in ieder geval weer bijna afgerond!

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

3 Comments

  1. Kelly
    26 maart 2020 / 07:03

    Wat zijn jullie goed bezig! Petje af hoor!

  2. 26 maart 2020 / 10:04

    lekker bezig zo met skyler en zijn schoolwerk 😀

  3. Ilona
    27 maart 2020 / 21:30

    Knap hoor dat jullie iedere dag op tijd beginnen aan het schoolwerk! Super want mij lukt het niet haha.
    Ik krijg mijn zoon met een hoop moeite aan het werk (groep 6), en dan nieteens dagelijks. Daarbij zitten we ook nog eens midden in een verhuizing. Maar ik hoorde van school dat meer kinderen de motivatie moeilijk kunnen opbrengen. Gelukkig is mijn zoon een goede leerling dus heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt.