(~215 B)

SpeelgoedSpeelgoed

‘Maar Shir, wat doe je dan eigenlijk allemaal in de sportschool?’

‘Maar Shir, wat doe je dan eigenlijk allemaal in de sportschool?’

Sinds we in Aalsmeer wonen heb ik een abonnement bij Fitness-Aalsmeer. Deze sportschool sprak me het meest aan en ik ben na al die jaren nog steeds erg tevreden. Goede begeleiding, een goede gemixte doelgroep (niet alleen maar van die krachtige mensen waar ik me onzeker bij ga voelen). Over het algemeen ga ik gemiddeld twee keer per week. Mijn abonnement heeft op pauze gestaan tijdens de zwangerschap van Maddox omdat ik me niet zo goed voelde en ik heb fases gekend dat ik even niet meer over de drempel stapte. Vooral als ik heel erg moe ben (na de zwangerschap van Maddox kende ik een ietwat slechte periode) of als ik mega druk ben (zoals tijdens de afronding van mijn studie) vind ik het lastig om tijd vrij te maken om te gaan sporten. Dat vind ik oké; ik gun mezelf die pauze en ik weet dat ik het na een paar weken vaak vanzelf weer oppak. Momenteel zit ik in mijn goede periode: ik ga twee of drie keer per week naar de sportschool en begin er plezier in te krijgen. Ik herken dit gevoel van afgelopen zomer en het is heerlijk dat het me weer energie geeft in plaats van dat het me kost. Ik plan het in, ik hou me aan de afspraak en ik ga. Soms verheug ik me zelfs op een volgende keer. Dit gevoel kan zo volgende week weer over zijn (ik ken mezelf) dus ik geniet er nu maar van.

Laatst kreeg ik de vraag ‘Maar Shir, wat doe je dan eigenlijk allemaal in de sportschool?’ Ben ik vooral een cardio-mens of hang ik veel aan de gewichten? Ik moet zeggen dat ik een combinatie maak van beiden. Ik probeer minimaal een half uur cardio te doen en een half uur krachttraining. De krachttraining kan inhouden dat ik met losse gewichten werk, maar ik heb ook periodes dat ik daar niks voor voel en vooral op de apparaten zit. Momenteel is dat laatste het geval. Haalde ik vorig jaar voldoening uit de losse gewichten en de halters; de afgelopen weken haal ik vooral mijn voldoening uit de apparaten en daar heb ik een fijn circuit in gevonden. Er is voor mij geen goed of fout. Het belangrijkste is dat ik er plezier in hou en vooral dat ik ga. Dat is me meer waard dan de hoeveelheid kilo’s die ik kan tillen, het aantal calorieën dat ik verbrand of voor welke apparaten ik precies kies. Ik merk wel dat nu ik er weer meer plezier in krijg, dat allemaal wél iets belangrijker voor me gaat worden. Het geeft nu eenmaal een kick als de gewichten omhoog kunnen en ik zal eerdaags vast en zeker weer proberen te gaan squaten met een stang in mijn nek.

Afgelopen maandag was ik in de sportschool, vlak voordat ik Maddox van school ging ophalen. Ik had een uurtje en heb een fijn rondje af gewerkt. Om jullie een beeld te geven heb ik overal foto’s van gemaakt. Niet om te laten zien wat goed of fout is, niet om commentaar te ontvangen over dingen die anders of beter moeten en al helemaal niet om ermee te pronken. Iedereen heeft zo zijn eigen manier en dit werkte maandag voor mij fijn. Wie weet is dat volgende week weer anders. Misschien dat ik jullie af en toe gewoon eens zo’n overzicht laat zien? Even kijken hoe dit ontvangen gaat worden. Ik ben geen fanatieke sporter, maar het is een moment voor mezelf en ik vind het fijn. En nou ja, zoals Nike (Debbie) me vertelt: ‘if you have a body, you’re an athlete.’ Dat ik daar nu wat mee doe in de sportschool is al een overwinning voor mij.

Ik begin met cardio en dan check ik altijd even hoeveel tijd ik heb. Vandaag was dat iets minder lang dan normaal dus ik ga 20 minuten op de crosstrainer. Soms is dat ook een half uur. Ik vind het fijn om hier mee te beginnen; calorieën verbranden en opwarmen!

Daarna ga ik mijn circuit afwerken. Ik start dit keer met de Low Row en dit is dan 3 x 12 met een gewicht van 30 kilo. Geen idee voor de rest of dit veel is; voor mij is het prima.

Door naar de Chest Press. Deze staat op 17.5 kilo maar zet ik terug naar 15 kilo. Dit hou ik dan nét 3 x 12 keer vol. Ik ben niet zo heel sterk in mijn armen en dit duwen is lastiger dan het trekken bij de Low Row.

Dan gaan we naar de Vertican Traction. Deze kan op 25 kilo en dan ook weer 3 x 12. Naar beneden trekken gaat ook weer iets beter dan vooruit duwen. Met deze drie oefeningen pak ik mijn armen en een beetje romp.

Dan ben ik naar de beenoefeningen gegaan, die train ik altijd een stuk zwaarder. Allereerst de Adductor op 50 kilo. Zwaar, maar het lukt me net. 3 x 12 ook weer. Dit is met je benen gespreid beginnen en deze vervolgens naar elkaar toe duwen.

En naar de Abductor, ook op 50 kilo en ook weer 3 x 12. Deze gaat andersom: je begint in gesloten positie en duwt je benen dan uit elkaar. Deze is ietsje makkelijker dan de vorige, maar evengoed haal ik de sets maar net.

Dit is mijn favoriete oefening, Leg Press, en dat zie je wel aan het aantal kilo’s, haha. Ik vind het fijn om deze te doen en mijn benen te laten werken. Hij kan inmiddels op 100 kilo en ook hier doe ik er weer 3 x 12. De laatste 12 vallen me zwaar, maar het is dan ook de laatste oefening uit de rij.

Ik heb nog een kwartiertje, dus ik besluit te gaan lopen op de loopband. Ik deed dit altijd vlak, maar na een foto van iemand op Instagram (hoi Michelle!), zet ik de helling omhoog. Ik loop niet snel; ik loop wel wat omhoog. Is zwaar voor de benen, maar geeft me een voldaan gevoel.

Dit was mijn rondje van maandag en ik deed er precies een uurtje over.

Als ik uit check zie ik dit staan. Fijn!

Did it.

En dan is deze trap wel de hel, na zo’n training voor mijn benen… En dan heb ik hier de helft van de trap al gehad, haha.

Hopelijk vonden jullie dit een beetje leuk om te zien. Het kan dus van dag tot dag verschillen, dus misschien is het leuk om het over een tijdje weer te delen. Dan doe ik vast weer andere oefeningen, misschien wel met losse gewichten of andere kilo’s. Zo was ik woensdag ook en deed ik toen drie kwartier cardio en daarna wat oefeningen met een kettlebell. Ik ga eerdaags meedoen met een biocircuit waarbij je binnen 30 minuten je lichaam traint en daar zitten ook weer andere oefeningen tussen. Ik doe ook weleens mee met een core-circuit of sluit aan bij een ander rondje. Het is maar net hoe de pet staat! Voor nu was dit hem voor maandag. En ik heb ervan genoten. En spierpijn…!

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

5 Comments

  1. 14 februari 2020 / 10:47

    leuk om dit zo eens te lezen!! soms ben ik jaloers maar als ik dan even kijk naar het plaatje waarin ik nu zit dan toch niet meer zo jaloers ;). mis het sporten soms maar goed die tijd heb ik gehad denk ik dan maar 😉
    je bent iig lekker bezig shir 😀 en je vraagt ook niet het uiterste van jezelf gelukkig!

  2. Anoek
    14 februari 2020 / 11:47

    Leuk artikel! Toevallig was het (ook) mijn vraag afgelopen week. Ik ga me ook maar weer verdiepen in een sportschool abo.

  3. 14 februari 2020 / 18:00

    Ik ben supertrots op je, Sporty Spice!

    ❤️

  4. Saskia
    14 februari 2020 / 21:10

    Wat hypermodern, luxe sportschool. De mijne heeft nog apparatuur uit 600 na Christus. Goed bezig!

  5. Britt
    20 februari 2020 / 15:24

    Als je leg press super leuk vind kun je er ook nog allemaal leuke varianten op doen! Zoals:
    – pak eens de helft (of minder) van het gewicht en gebruik 1 been. Soms is een been sterker dan het ander en op deze manier kan je dat wat meer gelijk trekken
    – varieer eens met de stand van je voeten. Heel breed, of juist heel dicht bij elkaar, maakt het ook weer moeilijker
    – of varieer met de diepte die je pakt, als je de stoel wat verder omlaag zet je ook een diepere hoek maken (meer dan 90 graden), moet je lichaam weer wat harder werken!

    Als je 100kg aankan ga je dit denk ik wel leuk vinden. Je hoeft er iig niet als een afgetrainde fitgirl omgekeerd in het apparaat voor te liggen (geloof me, zie ik vaak zat gebeuren haha, maar mij niet gezien)