(~215 B)

Een autorit van 12 uur; met overnachting of stops? (tips!)

Onze laatste vakantie ging naar Frankrijk. We verbleven een week op een camping in de Bretagne en deze autorit zou bij elkaar zo’n 1100 kilometer zijn. Op de heenweg maakten we een tussenstop in Parijs. Ik wilde deze stad eens zien en we vonden het prettig om de reis zo in tweeën te hakken. We boekten een hotel voor twee nachten; op donderdag reden we heen, op vrijdag waren we in Parijs en zaterdagochtend reden we de tweede helft van deze trip. We regelden een milieusticker Frankrijk en onze reis kon beginnen.

De terugweg in één keer

Voor de terugweg hielden we een slag om de arm. Ik boekte geen hotel en we zouden het wel zien. We besloten ’s ochtends rond 09:00 uur te gaan rijden en dan ongeveer halverwege bekijken hoe wij, en nog belangrijker: de kinderen, het vonden. Was het een drama in de auto, dan hadden we het hotel zo geboekt en konden we evengoed ergens overnachten om de volgende dag weer fris en fruitig verder te gaan. Maar we reden en we reden. Toen we halverwege waren ging het nog zó goed, dat we uiteindelijk toch doorreden. In Noord-Frankrijk ging het nog goed, in België ging het nog goed en in Nederland ging het nog goed. Precies 12 uur later na ons vertrek uit Frankrijk, om 21:00 uur, parkeerden we de auto voor de deur en waren we thuis.

Tussenstops

Dat ik zeg dat we in één keer doorreden wil niet zeggen dat we helemáál niet stopten. Natuurlijk moet je tijdens zulke autoritten de auto af en toe even aan de kant zetten. Om de benen te strekken, een frisse neus te halen, te tanken of om simpelweg een luier te verschonen. De rit naar Parijs deden we met één stop, heel simpel bij een benzinepomp. De rit van Parijs naar de Bretagne deden we met twee stops; één keer bij een parkeerplaats waar we even allemaal konden plassen en waar ik Maddox kon verschonen en de tweede stop bij een parkeerplaats met speeltuin. Dat werd langs de weg aangegeven en zo konden de kinderen even hun energie kwijt. Lekker spelen, een zakje chips eten en na een half uur weer door.

Op de terugweg stopten we slechts twee keer. Véél te weinig, achteraf. We reden steeds door tot we een fatsoenlijke parkeerplek met speelruimte tegenkwamen, maar uiteindelijk kwam dat maar niet. Overal waar we stopten was het te druk om de kinderen even eruit te laten en vond ik het te vol met auto’s en vrachtwagens.

Breakzy

Dat was het moment dat ik aan Breakzy dacht; had ik voor de terugweg maar mijn route gepland op de routeplanner van Breakzy. Breakzy is een nieuw concept in de reiswereld. Wanneer je op de website je begin- en eindpunt invult laten zij diverse stopplekken langs je route zien. Zo kun je filteren op een rustplek, een serviceplek zoals een benzinepomp, een culturele spot, iets met amusement, een plek om te eten, te overnachten of om te relaxen. Als je bijvoorbeeld een selectie maakt op ‘amusement’ maakt hij een iets alternatieve route voor je, waardoor je onderweg ruimte creëert voor deze stop. Zo begint je vakantie meteen en ga je een stuk rustiger op reis. Binnenkort komen ze ook met een app waar je onderweg, door middel van je huidige locatie, kunt zien wat er in de buurt is en zelf ook mooie stopplekken kunt toevoegen. Wat een uitvinding!

Schermafbeelding 2018-08-24 om 14.57.44

Ze hebben ook een webshop met leuke producten om de rit zowel in- als uit de auto zo leuk mogelijk te maken. Zo ontvingen wij heel lief een cadeauzak met daarin leuke pakjes die de kinderen onderweg af en toe open mochten maken. Van plastic dieren tot aan raamstickers en van een autobingo tot een verrekijker. Ook ontvingen wij een picknickkleed, die buiten tijdens stops goed van pas komt. Deze rol je ook gemakkelijk op zodat het niet al teveel ruimte inneemt in de auto en gemakkelijk als een tas is mee te nemen. Al met al vind ik het concept fantastisch en als we volgend jaar weer met de auto op vakantie gaan, staat deze app op mijn eerste scherm om onderweg wat leuke stops te zoeken.

Tips om het leuker te maken

Op de terugweg reden we dus in één keer en maakten we slechts twee stops. Eentje om even snel de benen te strekken, te plassen en om Maddox te verschonen en de tweede bij McDonalds, om te eten en voor de kinderen om te spelen. Het plan was om veel vaker te stoppen maar we kwamen op dat moment geen goede plekken tegen. Al met al hebben we dus aardig wat uren in de auto doorgebracht en of je nu tien of twee keer stopt; 1100 kilometer blijft een eind.

Dit deden wij eraan om het zo leuk mogelijk te maken;

– Heel veel eten en drinken. De auto zag er naderhand echt niet meer uit vanwege alle kruimels, maar feit blijft dat eten het gewoon heel erg goed doet. Van crackers tot snoepjes en van gesmeerde boterhammen tot knijpfruit. Maddox bleek dol te zijn op pretzels en Skyler vond een voorverpakte wafel genieten. Ik vulde vooral flesjes water en limonade en had een heel tas met eten tussen mijn benen staan.

– Een dvd-speler & iPad. Wij hebben de mazzel dat Raymond een ingebouwde dvd-speler in de auto heeft met koptelefoons. Skyler genoot van zijn filmpjes en ondanks dat Maddox de koptelefoon niet ophoudt, kon hij evengoed zonder geluid kijken. Zandkasteel, Brandweerman Sam, Paw Patrol. Ze hebben heel wat uurtjes gekeken maar ach, ze waren stil! Op de iPad hadden we ook via Netflix wat dingen gedownload die offline bekeken konden worden. Bovendien heeft Skyler een favoriet spelletje (Minions) op de iPad die offline gespeeld kan worden.

– Kijk naar een spelcomputer. Wij hebben een MagiBook van VTech en dat is echt een schot in de roos voor Skyler. Regelmatig pakte hij deze er even bij om een spelletje te spelen. Maddox is daar nog te jong voor maar voor hem hadden we een muziekboekje. Tsjah, beter herrie van muziek dan herrie van gehuil.

– Cadeautjes. Hoe je het ook wendt of keert; cadeaus doen het altijd goed. Van Breakzy kregen we een superleuke cadeauzak met allemaal leuke dingen erin waar ook direct mee gespeeld kon worden. Maddox was helemaal dol op de dieren en Skyler vermaakte zich met de raamstickers. Bovendien kun je ze belonen met een stop; wij stopten net voor de grens van België bij McDonalds en daar hebben we ze een heel groot plezier mee gedaan.

– Muziek! Beide kinderen zijn dol op muziek en door af en toe Dirk Scheele of Juf Roos op te zetten, konden we toch weer een half uur overbruggen met zingen en gek doen.

– Slapen kun je niet dwingen maar ondanks dat het geen lange autoslapers zijn, werden er toch wat minuten gepakt. Zo sliep Skyler een uurtje op de terugweg en pakte Maddox twee keer drie kwartier. Ook weer van de tijd af!

– Zorg voor comfortabele autostoelen en kleding. Ik heb de luxe dat ik aardig wat heb mogen testen de afgelopen tijd en weet welke stoelen ik wel en niet prettig vind voor de kinderen. Zorg dat de riemen niet snijden en dat ze lekker zacht en comfortabel de rit kunnen doorstaan. Beide kinderen droegen zachte kleding zoals een onesie en een joggingbroek.

– Interactie onderweg is heel belangrijk. Skyler is dol op alles met sirenes en Maddox kijkt vooral veel naar dingen in de lucht. Toen we opeens allemaal luchtballonnen zagen, konden we daar ook weer over kletsen en hielden we zo hun aandacht even vast. Kleine dingen onderweg kunnen al voor veel leuke gesprekken zorgen. En dan niet alleen tussen jou en je partner.

– Wees zelf relaxt. Dat is mijn tip met vliegreizen maar ook zeker met autoritten. Het gaat nu eenmaal lang duren dus stel je daar op in. Breng je kinderen goed op de hoogte (‘we zijn thuis als het donker is’) en ga gewoon. Je kunt altijd extra stops inlassen als je merkt dat daar behoefte aan is. Hier waren de kinderen zo rustig, dat we steeds een stuk extra wilden doorrijden om zo lekker veel kilometers te maken.

– Onze kinderen vinden autorijden niet erg. Hier hebben we mazzel mee. Als jij een kindje hebt dat autorijden verschrikkelijk vindt, dan zul je weinig aan de tips hebben. Kijk wat voor jouw kind werkt!

– Breakzy! Stippel je route uit en zorg dat je tijd hebt onderweg. Laat de vakantie onderweg al beginnen.

Ik kreeg de vraag met wat ik eerder zou doen; 1100 kilometer met een overnachting of 1100 kilometer in één keer. We hebben nu beiden gedaan en ik vond Parijs heerlijk, maar de terugrit zorgde ervoor dat we ruim 300 euro bespaarden (de hotels daar zijn niet goedkoop en op de heenweg bleven we twee nachten) en dat we ’s avonds in ons eigen bed lagen. Het is een lange rit, maar al met al vonden we het prima te doen. Volgende keer weer, maar dan wel met iets meer leuke stops voor de kids!

Nog meer tips of vragen? Laat het achter in de comments!