De twee weken kerstvakantie zitten erop en afgelopen maandag is Skyler begonnen met thuisonderwijs. Wie had dit vorig jaar verwacht? Terwijl het in maart behoorlijk schrikken was, we allemaal moesten omschakelen en de scholen even niet wisten wat ze moesten doen, werd er nu vooral snel geschakeld door iedereen en was het meer zoiets van ‘gaan we weer!’. Onze school besloot om na de aankondiging van de lockdown de kerstvakantie eerder te laten starten en deze tijd te gebruiken ter voorbereiding. Enorm fijn! Zo konden we rustig de lockdown in en had de school genoeg tijd om de voorbereidingen te treffen. Dat werpt zijn vruchten af, want we zijn echt heel erg prettig begonnen.
Iedere dag een belmoment
Tijdens de laatste schooldag kreeg Skyler gelijk al zijn boeken mee. Dat scheelde een terugkomdag en het zorgde ervoor dat we maandagochtend direct konden starten. Toen we zondagavond alles gereed maakten voor Skyler, zagen we dat de leerkrachten al veel bezig waren geweest. Alles stond klaar voor maandag en de klas was in groepen verdeeld. We kregen een schema in de mail met de tijd waarop Skyler via Meet contact met de juf heeft. En dat is iedere dag! Iedere dag om 08.45 uur moet Skyler klaarzitten achter zijn laptop voor dit contactmoment. De groep heeft dan tot 09.30 uur ‘les’. De juf vraagt hoe het gaat, de kinderen krijgen uitleg over werk, ze doen een lesje samen en er wordt afgesloten met een dictee. Ik vind dit zó tof en fijn! In maart had Skyler weinig contactmomenten en was het voor ons als ouders ook heel erg zoeken. Bovendien was het moment dát ze hadden, voor Skyler heel onwennig. Door het nu iedere dag te doen blijven we goed in een ritme, is het een startsein voor de rest van het schoolwerk en is er iedere dag een bepaalde controle.
Eigen bureau met spullen
Skyler vindt het leuk om op deze manier mee te doen en is een stuk enthousiaster en vrijer dan de vorige keer. Hij steekt zijn hand op als hij het antwoord weet en praat mee als er iets gevraagd wordt. Wat heel erg helpt, is dat wij hem alleen laten. Hij heeft sinds een paar maanden een hoogslaper (ik maak snel een artikel over zijn nieuwe kamer) met daaronder een bureau. Hij heeft een eigen Chromebook die we hebben ontvangen van coolblue tijdens een eerdere samenwerking en al zijn schoolspullen liggen om hem heen. Vorig jaar zaten we er vaker bovenop of hij belde beneden met de juf. We merkten aan alles dat ‘ie zich dan niet prettig voelt. Ik herken dat heel erg van mezelf. Ik doe dit soort dingen ook veel liever alleen.
Veel lessen en tussendoor pauzes
Na dit belmoment gaat Skyler aan de slag. Via Google Classroom staat per vak aangegeven wat ‘ie moet doen. Heel duidelijke instructies over welk boek, hoeveel tijd hij ervoor krijgt, etc. Ook wordt dat tijdens het belmoment allemaal verteld, waardoor Skyler direct weet waar hij aan toe is. Deze taken verdelen we dan. Hij wil het liefst beginnen met rekenen omdat hij dat het allerleukst vindt. Daarna komen dan de lessen schrijven, lezen, spelling. Tussendoor lassen we genoeg pauzes in én gaan we nog naar buiten. We hebben gemerkt dat het voor hem niet werkt om alles achter elkaar te doen. Maandag begon hij eerst een paar uurtjes boven met Raymond, daarna mocht hij een spelletje spelen, maakte hij boven weer wat werk, ging hij even naar buiten met Raymond en sloten we de dag af met woordjes lezen op tijd. Het zal per dag een beetje gaan wisselen, maar het is in ieder geval fijn om de dag te beginnen met de juf en daarna door te pakken met wat opdrachten.
Trots
Al met al ben ik onwijs trots op Skyler. Hij zit er klaar voor, doet actief mee en gaat daarna zonder problemen aan het werk. Het scheelt ook wel dat hij school leuk vindt. Doordat Raymond nu thuis is, kan hij grotendeels voor zijn rekening nemen. Na het bellen kan Raymond hem helpen indien nodig en hij legt het volgende werk klaar. Ik ben in die tussentijd dan met Maddox beneden. Qua spelling en woorden help ik Skyler meer, aangezien dat niet Raymonds sterkste punt is en ik het wel leuk vind. Af en toe, zoals dinsdag, is Raymond een hele dag aan het werk. Skyler belt dan boven in zijn kamer en vindt het fijn om de rest beneden te doen. Ik zet het een en ander klaar voor hem en daarna kan hij zelfstandig aan het werk. Aan het eind van de dag zet de juf de antwoorden online. Ook dat is ten opzichte van maart heel erg fijn. Toen controleerden we het zelf, maar het is fijn om ook de feedback van de juf te lezen.
Respect voor de leerkrachten
Respect voor de scholen en leerkrachten die hebben geleerd van de vorige keer en direct zijn gaan schakelen om het dit keer nog beter te doen. Echt ontzettend fijn dat dit zo is opgepakt en het werpt nu al de vruchten af. Ook heel fijn dat we een kind hebben dat school helemaal geen probleem vindt en wel blij is dat hij weer wat te doen heeft. Zolang we hem zijn pauzes gunnen voor zijn eigen ding komt ook dat helemaal goed. En zolang we hem maar een beetje de ruimte geven, dat werkt ook heel goed. Maar dat had ik kunnen weten…