De afgelopen jaren heb ik heel wat kinderwagens mogen testen. Vooral tijdens de peuterperiode met Skyler kreeg ik regelmatig een wagen toegestuurd om over te schrijven. Hartstikke leuk en natuurlijk een fijne bijkomstigheid van mijn werk. Ik hou van afwisselen en vind het dan ook enorm leuk om af en toe eens achter een andere kinderwagen of buggy te lopen. Na al die jaren blijf ik echter bij mijn standpunt; ik geef de voorkeur aan kinderwagens en niet aan buggy’s. Toen ik laatst de vraag kreeg of ik onze Yoyo buggy nog gebruikte kon ik dan ook niets anders dan zeggen ‘alleen op vakantie’. Dat is nu eenmaal zo. Hier thuis en in de auto maak ik nog steeds graag gebruik van een echte wandelwagen. Stabieler, rijdt lekkerder en de kinderen zitten (zaten) er goed in. De compacte Yoyo gaat dus altijd mee op vakantie vanwege het formaat; voor de rest kies ik de andere wagens die ik heb staan. Momenteel heb ik er vier in huis (luxe, I know); De Joolz Hub, Joolz Geo, Stokke Scoot en Greentom Upp Classic. De Geo van Joolz gebruiken we nog veel als we gaan wandelen. Deze staat in de gang en wordt dus gepakt als we dingen op loopafstand doen. De wagen die we in de auto hebben wisselt nog weleens. Voorheen de Hub, daarna de Scoot en inmiddels heb ik ze vervangen voor de Greentom. En daar wil ik nog iets over vertellen, aangezien ik vind dat dit merk wel iets meer aandacht mag krijgen.
Greentom is een heel bewust en groen merk; alles aan de kinderwagens is gemaakt van gerecycled materiaal. Zo is het frame gemaakt van hergebruikt kunststof en het zitje van gerecyclede frisdrankflessen. Dat maakt Greentom niet alleen duurzaam, maar ook licht en ontzettend sterk. Het Nederlandse merk heeft een missie: ‘100% duurzame producten waarmee we de wereld en de toekomst van onze kinderen een beetje groener kunnen maken’. De filosofie is less is more en dat is te zien als je naar de kinderwagens kijkt. Geen poespas en gewoon een strakke, moderne wagen. Verder is het hun ambitie om lokaal te produceren. Dat scheelt in het transport, draagt bij aan het verkleinen van de afvalberg en stimuleert de lokale economie. Zo worden de duurzame producten nog duurzamer. En is je kindje uit de wagen gegroeid? Laat hem dan niet zomaar in huis staan. Alle producten kunnen weer worden ingeleverd bij Greentom zodat de onderdelen hergebruikt of gerecycled kunnen worden. Overal is over nagedacht en dat maakt dit merk echt wel groener dan groen. Een mooi initiatief!
Toen ik de wagen een paar jaar geleden voor het eerst zag staan bij het pr-bureau, moest ik enorm wennen aan het uiterlijk. Door het witte frame is het een opvallende verschijning en deed het me in eerste instantie denken aan een ziekenhuiskarretje. Maar hoe vaker ik hem zag, des te meer begon ik hem te waarderen. Inmiddels heb ik hem voor Skyler al héél veel gebruikt en ligt hij dus nu in de auto voor Maddox. Ik ben hem heel erg gaan waarderen en vind hem iedere keer weer mooier worden. Vandaag wil ik eens met jullie delen waarom ik zo dol ben op deze wagen. Of buggy. Of kruising tussen beiden.
Hij is mega licht
Dit vind ik toch wel het grootste voordeel van deze Upp Classic; de wagen is méga licht en zelfs met een hand is de wagen goed te besturen. Het rijdt comfortabel en aangezien de Stokke Scoot heel zwaar duwt, was dit een van de redenen om te switchen.
Met één handeling in te klappen
Aan de zijkant zitten twee knoppen. Als je deze indrukt, kun je de wagen zo naar voren klappen en is ‘ie ingeklapt. Het wordt geen heel klein pakketje, maar in de achterbak hou ik nog genoeg ruimte over voor de boodschappen. Had ik bij de andere wagens niet. Ik vind het fijn dat ik niet zo hoef te stuntelen bij de auto alvorens ik de wagen eindelijk ingeklapt heb. Met dezelfde handeling, vouw je de wagen ook weer uit elkaar. Knoppen ingedrukt houden en uit elkaar trekken. Ideaal.
Een brede zit
Deze wagen vind ik een kruising tussen een kinderwagen en een buggy. Het heeft meer het uiterlijk van een buggy maar dan met de stevigheid en het comfortabele van een kinderwagen. De Greentom heeft een heel brede zit en Maddox zit mooi rechtop. Als ik hem bijvoorbeeld vergelijk met de Hub van Joolz; daar vind ik hem wat onderuit hangen. Dit lijkt me voor hem iets prettiger zitten.
Wasbare bekleding
Je kunt heel gemakkelijk de bekleding van de wagen af halen om deze te wassen. Ideaal met een dreumes die heel erg graag eet als we onderweg zijn. Het leuke hiervan is ook dat je de bekleding makkelijk kunt wisselen. Via de website vind je allerlei kits waarmee je de gehele wagen in een nieuw jasje kan steken. Je kunt er zelfs voor kiezen om bijvoorbeeld de oranje bekleding te behouden en een zwart frame te kiezen. Alles is los te koop en relatief goed betaalbaar. Voor een kinderwagen/buggy, dan. De gehele wagen kost 279 euro en alleen de bekleding heb je voor 129 euro. Alleen het frame kost 169 euro. Voor een tweede kind zou je dus met een kleine investering een compleet andere wagen hebben.
Het enige wat ik een beetje mis, is opbergruimte. Er zit een klein mandje onder, maar dat stelt niet zoveel voor als ik het vergelijk met bijvoorbeeld Joolz of Stokke. Maar als dat nu het enige is… Voor nu gebruiken we hem met heel veel plezier. Gewassen, en klaar voor ronde nummer twee!
O, en de beugel die voor Maddox moet lag nog in de auto toen ik de foto maakte.
Voor een uitgebreidere review, verwijs ik jullie terug naar een eerder artikel dat ik schreef.
Ik was al om bij het lezen over gerycled materiaal. Zo jammer dat niet meer merken hiermee werken. Ik vind milieu een heel belangrijk iets.
Voor die prijs vind ik het nog best wel interessant! En in het groen vind ik hem al mooier.
Auteur
Het mooie is dus dat je hem helemaal zelf kunt samenstellen. De kleur van de stof, maar ook bijvoorbeeld een wit of zwart frame! 🙂
Gekke vraag, maar wat is het verschil tussen een kinderwagen en een buggy? En een wandelwagen?
Auteur
Een kinderwagen is vaak met wiegbak en kan daarna omgebouwd worden naar een zit. Is steviger, groter, neemt meer ruimte in beslag. Een buggy is compacter, vaak geschikt voor kinderen over de 6 maanden, licht!
Stevige wagen, maar heb het idee dat het nog “stuitert” met plastic wielen. Met luchtbanden en vering zou het nog beter rijden.
Auteur
Klopt wel! Staat ook in mijn andere artikel over deze wagen. Echter ben ik er nu wel aan gewend en rijdt het top 🙂 Voor een ‘buggy’ dan, voor een echte kinderwagen zou ik zelf iets meer vering en luchtbanden willen gebruiken, inderdaad!