(~215 B)




Mijn tips voor als jouw kind bijna naar de basisschool gaat

Mijn tips voor als jouw kind bijna naar de basisschool gaat

Skyler gaat inmiddels alweer ruim een jaar naar de basisschool en het is echt waar wat ze zeggen; ze gaan zo ontzettend hard groeien en je krijgt er een heel ander kind voor terug. Was Skyler eerst nog best op zichzelf, een beetje teruggetrokken en wat verlegen; heeft hij nu de grootste praatjes en speelt hij regelmatig met een vriendje. Enorm leuk om te zien! Natuurlijk was dit de eerste periode nog wel anders. Het wennen op de basisschool is best een stap, ook al hebben ze op een kinderdagverblijf gezeten en zijn ze al groepen, kinderen en regels gewend. Ik heb een paar tips verzameld voor ouders met kinderen die bijna naar de basisschool gaan en deel deze graag met jullie.

Zorg voor genoeg wendagen

Ik geloof dat het best een luxe was hier op school, dat Skyler maar liefst tien wenochtenden had. Hij werd in november vier jaar en mocht vanaf eind september al komen wennen. Het kinderdagverblijf lieten we gewoon door gaan, maar daarnaast bezocht hij gemiddeld twee keer per week een ochtend of middag de basisschool. Een goede afwisseling tussen deze dagdelen is absoluut een must want het ochtend- en middagprogramma kan veel van elkaar verschillen. Door deze wendagen kreeg Skyler een goede indruk en de eerste schooldag was dan ook totaal niet moeilijk meer. Hij kende immers de kinderen en de juf al goed. Hij vroeg zelfs al een paar keer of hij niet nog meer dagen mocht, omdat het kinderdagverblijf ‘voor baby’s’ was, haha. Skyler heeft altijd veel moeite met nieuwe situaties maar door de vele uren vóór de start, waren er totaal geen problemen.

Wacht nog even met de TSO en BSO

Ik heb heel makkelijk praten want ik werk thuis en kon dit bieden, maar ik snap ook heel goed dat er ouders zijn die gewoon naar hun werk moeten. Toch wil ik dit punt erbij zetten, aangezien wij dit heel geleidelijk hebben gedaan. School is intensief voor die kleintjes en direct van 08:30 uur tot 18:00 uur is heftig, zelfs als ze het kinderdagverblijf gewend zijn. Er komt veel op ze af en er worden heel andere dingen verwacht. Dat is dus de reden dat ik in het begin continu heen en weer ben gelopen om Skyler op te halen voor zijn pauze. Ze hebben hier geen continurooster en dus gaan ze tussen de middag overblijven of naar huis. Skyler at dus altijd een broodje thuis, ondanks dat het qua werk niet helemaal uitkwam. Dit hebben we langzaam opgebouwd en nu blijft hij alle dagen (maandag, dinsdag en donderdag) gewoon over om op school te eten. We hebben de luxe dat BSO niet nodig is. Ik haal hem om 15:00 uur op en dan kan hij naar huis. Misschien kun je dit in het begin anders regelen maar nogmaals: ik ben in de positie om het zo te doen en kan het iedereen aanraden om deze momenten thuis op te vangen.

De vierde verjaardag hoeft niet gevierd te worden

Toen ik vertelde aan Skyler dat hij zijn verjaardag mocht vieren op het kinderdagverblijf én de basisschool, raakte hij lichtelijk in paniek. Hij wilde best op de crèche trakteren, maar op school zag hij echt niet zitten. Op de stoel staan, een muts op, alle ogen op hem gericht, langs de klassen. Het was voor hem een absolute no go en dus vierden we zijn verjaardag niet. Hij ging op 6 november, zijn verjaardag, voor het eerst écht naar school (dat viel op een maandag en kwam zo uit), maar door zijn verjaardag op zaterdag te vieren en de week daarvoor op het kinderdagverblijf, was maandag een gewone dag voor hem en lieten we dit zo gaan. Zijn eerste dag was een groot succes zonder stress en zonder het middelpunt te zijn.

Ze kunnen best heftig worden thuis

God, wat een strijd hebben we de eerste periode gehad thuis. Was hij eerst nog rustig, lief en heel relaxt; zodra hij uit school kwam was het een terror kleuter met vreselijke buien. Wat blijkt nou: kinderen moeten op school zoveel en voldoen aan alle regels. Ze willen het toch goed doen. Thuis worden ze weer helemaal zichzelf en voelen ze zich op hun gemak, waardoor ze even los moeten. Hou hier rekening mee want het kan even heftig worden. Hoeft niet, maar ik weet uit ervaring dat het pittig is. Zelfs Maddox moet na een dag op het kinderdagverblijf thuis ontladen en kan opeens heel baldadig worden na een super goede en lieve dag op de crèche.

De playdates komen later wel

In het begin zag ik ieder kind met een ander mee naar huis gaan om te spelen en Skyler kwam altijd alleen uit de klas gelopen naar mij toe. Momenteel word ik gék van het aantal keer dat Skyler uit school komt om af te spreken. Bijna iedere dag is het wel ‘mag ik afspreken?’ en hebben we uiteindelijk daar afspraken over moeten maken. Er komt veel op ze af en ik vond het voor Skyler erg prettig dat hij na school naar huis kon om bij te tanken en te ontladen. Hij vond het zelf in het begin ook spannend, dus denk niet dat jouw kind buiten de boot valt. Het loopt vanzelf wel los.

Ze vertellen je niks

Wat heb je op school gedaan? Oh, gewoon. Hoe was het op school? Leuk. Wat vond je het leukst? Buiten spelen. Als ze net starten komt er echt niks uit ze. Skyler rent het liefst thuis direct naar binnen om een filmpje te kijken of met zijn Lego te spelen. Nog steeds, eigenlijk. Hij heeft behoefte om de dag op zijn manier te verwerken en heeft helemaal geen zin om na te praten. Snap ik wel, want zelf voel ik die behoefte ook helemaal niet. Vaak wil hij ’s avonds wel iets vertellen en praten we er even over. Of we vullen zijn boekje Slaapklets in, waar je over alle elementen van school na kunt praten. Echt een aanrader! Op zo’n manier verwerken ze toch meer de dag en kom je veel te weten over je kleuter en zijn of haar gedachten.

Luister goed naar de juf

Nee, niet alleen het kind. Jij als ouder ook! Ik ben van mening dat een leerkracht echt van toegevoegde waarde is in de opvoeding en dat je daar zelf veel van kunt leren. Ze zien jouw kind vaak en op een andere manier dan jijzelf. Zo heb ik al vaker gezegd dat ik veel leer van de nannies bij Maddox op school en ik hecht ook veel waarde aan de mening van de leerkrachten van Skyler. Tijdens oudergesprekken komen er dingen ter sprake die ik dan thuis in de gaten hou, of dat ik vertel hoe het thuis gaat. Ik doe wat met tips, overleg vaak en vind het belangrijk om naar hen te luisteren.

Hou het afscheid kort

Dit is een beetje tegenstrijdig met hoe ze het op school doen. De deur gaat open om 08:20 uur en vervolgens kun je de klas in met je kind. Er staat een bak met boekjes en samen kun je dan een boekje lezen. Om 08:25 uur gaat de eerste bel en om 08:30 uur de tweede. Bij de tweede bel moet je dan als ouder naar buiten en gaat de les beginnen. Omdat ik merk aan Skyler dat hij het beter doet als ik wat sneller afscheid neem, sla ik dit boekjesmoment over. Ook omdat ik Maddox bij me heb en hij de klas wel heel erg interessant vindt. We gaan samen naar de klas, hij zoekt zijn stoel, ik geef een knuffel en een kus, we zwaaien binnen bij het raam en buiten bij het raam. Wat handkusjes over en weer en dan draai ik me om en ga ik weg. Als we een boekje gaan lezen, blijft hij erg aan me hangen en vindt hij het lastig dat ik wegga. Ik ben dus altijd een voorstander van niet te lang blijven hangen en liefdevol maar snel weer gedag zeggen. In groep 3 mag je als ouder hier al niet meer de klas mee in en moet je in de gang blijven. Als ik van een heel boekjesritueel naar opeens ‘in de gang blijven’ moet gaan, is die overgang veel groter. Er zullen op andere scholen andere regels zijn, maar dit is hoe het bij ons wordt gedaan. En hoe ik dit altijd aanpak, sinds het kinderdagverblijf al. Heel eventjes een knuffel en een kus want ik ga niet a la minute weg, maar ik blijf geen tien minuten lezen.

Let it go

Ik ben zelf zo’n ouder die het prima vond dat haar kind op school ging starten. Natuurlijk vond ik het spannend om te zien hoe Skyler zou reageren en qua contact met andere ouders, maar over het algemeen keek ik er naar uit. Ik vind deze fase heel erg leuk en vind het toch ook wel interessant om te zien hoe hij zijn eigen leven krijgt naast thuis. Bovendien is het gewoon prettig om tijd voor mezelf terug te krijgen. We hebben zelf altijd heel relaxt gedaan over school. Nooit zenuwachtig, nooit gevraagd of hij er wel zin in had en direct iedere dag naar de klas. We hebben hem dan ook niet thuis gehouden als hij eens geen zin had, of iets dergelijks. School hoort erbij en dat hebben we direct met vier jaar laten zien. Het komt allemaal wel goed. En ook de ouders op het schoolplein zijn helemaal niet zo erg. Oké, op een enkeling na dan.

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

10 Reacties

  1. Evelien
    24 januari 2019 / 06:55

    Fijn dit artikel! Mijn zoontje is over 2 weken vier. En door je verhaal eerder laat ik hem ook 9 x wennen voor hij echt gaat starten.
    De andere tips probeer ik ook mee te nemen.

  2. 24 januari 2019 / 08:55

    Goede tips! Siem heeft nu zijn laatste eendagsvlieg, 5 ochtenden, zelfs dat is al luxe hier. Inmiddels vraagt hij om langer naar school te mogen. Ouders mogen bij ons juist niet s ochtends naar binnen, wordt juist gestimuleerd het kort te houden. Werkt heel goed. Zie wel beetje op tegen maandag. Dan een eerste lange dag met overblijf. Wij hebben soort van continue rooster dus alle kindjes gaan. Het gaat goed komen, dat weet ik wel en broer en zus houden hem stiekem in de gaten. Ook wel fijn idee. 4de verjaardag wordt nooit gevierd precies om wat jij zegt. Liefs

    • 24 januari 2019 / 08:55

      Eendagsvlieg, Hahaha lekker hoor die autocorrect. Wendag dus

      • Anke
        24 januari 2019 / 11:42

        Hahaha, ik probeerde maar steeds te bedenken wat eendagsvlieg nou kon betekenen 🙂

  3. 24 januari 2019 / 09:46

    je krijgt inderdaad een ander kind als ze naar school gaan!! dat hebben wij hier ook ervaren. hier vertelde ze dan wel wat ze op school hadden gedaan en haddenh hele verhalen hihi. en wen dagen zijn idd heel belangrijk en geeft je kind ook een meer vertrouwd en safe gevoel, aldus wij het hebben ervaren.

  4. 24 januari 2019 / 13:58

    Ik vond de schoolstart ook geweldig! Wendagen kennen we niet in België. Als een kind 2,5 jaar is, start het gewoon in de klas (je mag wel ervoor eens gaan kijken in het klasje maar dat is max een halfuurtje met mama of papa). Die terrors bij het thuiskomen hebben hier toch ook nog een half jaar geduurd, dat was vreselijk. Maar toch vind ik het fijn eens ze naar school kunnen en zoveel bijleren. In september is het de beurt aan de jongste, ik kijk er al naar uit!

  5. Mal7680
    24 januari 2019 / 14:49

    Wat fijn dat je hierover geschreven hebt. Die van mij gaat in September naar school, ik vind het best spannend. Deze tips komen van pas!

  6. Petra
    24 januari 2019 / 14:54

    Goede tips! Wat ik zelf ook nog wel een goede vind: realiseer je dat je kind pas leerplichtig is vanaf 5. In het begin is het dus prima om je kind een dag(deel) thuis te houden. Zo kun je het weekend verlengen, met de woensdag thuis de week breken, of de donderdagmiddag daarvoor gebruiken (zijn ze altijd moe). Net wat past. Bij ons op school heel normaal, maar volgens mij is dat niet overal zo.

    • Shirley
      Auteur
      24 januari 2019 / 15:17

      Ja, dat mag ook wel maar ik vond het prettig om hem direct in dat schoolritme te krijgen zodat ‘ie weet waar hij aan toe is. Voor een ander kan het dan weer werken om het rustiger aan te doen 🙂

  7. Marie
    19 december 2019 / 16:43

    Het is inderdaad verstandig om je kind te laten wennen aan het concept ‘school’. Ik ben ook al op tijd begonnen met het aanbrengen van structuur in een dag, omdat kinderen daar op school ook mee te maken krijgen. Let goed op het gedrag van je kind en houd daarnaast ook goed contact met de juf of meester.

Secured By miniOrange