(~215 B)

SpeelgoedSpeelgoed

Hoe onze gezondheid prioriteit werd in 2020

Hoe onze gezondheid prioriteit werd in 2020

2020 was een gek jaar en volgens mij heb ik dat al 100 keer gezegd in de artikelen die ik heb geschreven. Maar 2020 was ook een jaar waarin onze gezondheid centraal kwam te staan. Zowel Raymond als ik hebben een knop om gegooid en zijn heel bewust stappen gaan zetten voor een gezondere versie van onszelf. Met succes, want we voelen ons echt een stuk beter dan aan het begin van dit jaar en dat is een héél grote win geweest.

Minder werken

Raymond besloot eind vorig jaar een stap terug te doen qua werk en aangezien jullie me al langere tijd volgen en ook wel hebben gemerkt dat hij absurde uren draaide waardoor ik er thuis alleen voor stond, hoef ik niet te vertellen dat dit noodzakelijk was. Werken is leuk, maar extreme uren draaien is slecht voor de gezondheid. Zonder al te veel uit te wijden kan ik zeggen dat niet alleen de bloeddruk slecht was, maar ook het hartfilmpje dat gemaakt werd. Tel daarbij op dat de algehele conditie belabberd was, de geest niet meer meewerkte en je hebt alle poppen aan het dansen. Het was dus goed om een stap terug te doen en te werken aan zijn gezondheid. Sporten, wandelen, veel tijd met de kinderen en met mij, rust in huis, tijd voor zijn eigen ding.

Knop om

Voor mij ging de knop om rond maart, tijdens de eerste lockdown. Toen de sportschool dicht ging besefte ik pas hoeveel waarde ik daaraan hechtte en ik baalde dat ik dat niet eerder had gezien. Ik trok de wandelschoenen aan en liep rondes tussen de 5 en 10 kilometer. Langzaamaan pakte ik mijn voeding aan en begon ik weer meer regelmatig te eten. Ik verving de limonade en ijsthee voor water en voelde me met de dag beter worden. Ik verloor ook een paar kilo, maar voor het eerst sinds jaren was dat niet mijn hoofddoel. Uiteraard was het een gevolg-reactie van de gezondere levensstijl, maar ik merkte dat ik veel meer plezier kreeg in mezelf uitdagen. Qua wandelen wat steeds sneller en langer kon, in het water drinken dat me steeds iets beter afging, dat ik zag dat mijn hartslag lager werd en mijn conditie dus beter en dat ik, toen de sportschool weer openging, mijn gewichten qua krachttraining steeds meer kon opvoeren. Ik stond en sta nog steeds vaak op de weegschaal, maar dat is gewoon puur omdat ik het interessant vind om te kunnen tracken en bij te kunnen houden wat al die beweging en het water drinken zoal doet. Ik vind de vet-, spier- en vochtpercentages daarom ook zo interessant, terwijl ik voorheen alleen maar naar de kilo’s keek. Ik kan verder kijken dan alleen dat getal en weet precies wanneer ik zwaarder ben (vlak voor een menstruatie, als ik minder water heb gedronken, zelfs als ik slechter heb geslapen of bijvoorbeeld flink ’s avonds heb gegeten zoals tijdens Kerst), maar kom dan los van ‘oh shit, ik moet hard werken om dit er weer af te krijgen!’ Juist door dit voor mezelf in de gaten te houden, heb ik gezien dat een volgende dag -voor mijn doen- normaal doen, alweer zorgt voor een stabieler getal op de weegschaal. Kortom: ik heb veel geleerd over mijn lichaam en hoe ik daar veel beter voor kan zorgen. Dat is voor mij een heel belangrijk iets geweest afgelopen jaar.

Withings Body+ weegschaal en BPM Connect bloeddrukmeter

We hadden thuis alleen een weegschaal dat het aantal kilo aangaf en ik merkte steeds vaker dat ik daar minder graag op ging staan. In de sportschool hebben ze een heel uitgebreide weegschaal die meer waardes aangeeft die voor mij belangrijker zijn geworden. Van coolblue heb ik de Withings Body+ weegschaal ontvangen. Op deze zie je hoe je ervoor staat qua vetpercentage en spiermassa. Ook berekent de Body+ je BMI en botmassa en is het mogelijk om een lichaamsanalyse te laten maken én hij pakt gegevens vanaf mijn iPhone qua wandelen en hartslag. Nu hecht ik geen waarde (meer) aan BMI, maar de rest van de waardes vind ik voor mezelf steeds interessanter worden om bij te houden. Dankzij de geheugenfunctie kun je via een app op je telefoon je resultaten vergelijken van de voorgaande keren dat je op de weegschaal bent gaan staan. Zo kan ik het heel leuk tracken en zie ik grafiekjes verschijnen. Daar hou ik van! Omdat je ook nog eens acht gebruikersprofielen kunt installeren, kan ook Raymond deze weegschaal gebruiken. Hij is ook flink bezig met krachttraining en voordat de sportscholen dicht moesten, ging hij drie avonden per week. Ook trekt hij regelmatig de schoenen aan ’s avonds voor een lange wandeling. Fijn voor hem om zijn hoofd leeg te maken, maar ook om op deze laagdrempelige manier te werken aan zijn gezondheid. Zijn conditie is beter en zijn bloeddruk is flink naar beneden. Met de Withings BPM Connect bloeddrukmeter, die we samen met de weegschaal toegestuurd kregen, houdt hij zijn bloeddruk en hartslag in de gaten. Ook hiermee kun je weer met de bijbehorende app je resultaten tracken. Zonder dokter zijn de resultaten makkelijk te begrijpen; er worden namelijk kleurcodes gebruikt die laten zien of je bloeddruk gezond is of niet. Volgende week moet hij weer naar de cardioloog en we zijn benieuwd naar de uitslag, maar we weten nu al dankzij deze metingen dat het een stuk beter is dan een jaar geleden.

Maddox

Niet alleen onze gezondheid, maar ook die van Maddox heeft flink wat te verduren gehad. Eigenlijk heeft alleen Skyler mazzel, haha. Met Maddox hebben we weer iets nieuws aan zijn lijstje kunnen toevoegen; longproblemen. Na twee flink heftige aanvallen is er astma geconstateerd en met een dagelijkse inhalator moeten we dit nu onder controle houden. De winters worden spannend en nadat ik hem de nacht met zuurstof heb gezien en schrok van ieder piepje, wil ik dit absoluut niet meer meemaken. Gelukkig staan we nog steeds onder controle van de kinderarts en is er een direct lijntje tijdens bepaalde situaties. Ook zijn allergieën zijn zeker nog niet over, getuige de reacties die hij afgelopen jaar heeft gehad. Op ei, maar ook twee keer op iets onverklaarbaars. Qua eczeem gaat het wel redelijk goed; hij heeft af en toe een uitbraak maar door mijn ervaring weet ik precies wat te doen en wat te smeren. Laten we zeggen: het houdt ons van de straat.

Doelen voor volgend jaar

Volgend jaar wil ik mijn ‘gezondheidsreis’ verder doorpakken. Ik wil mezelf doelen stellen qua vet- en spiermassa, ik wil een goede hoeveelheid water drinken iedere dag, ik wil een paar keer per week wandelen en ik wil mezelf doelen stellen qua krachttraining en hoeveel gewicht ik uiteindelijk wil kunnen squaten en deadliften. Ik heb nog steeds met enige regelmaat hoofdpijn en slaap nog barslecht, dus daarvoor wil ik een afspraak maken bij de huisarts. Mijn bloeddruk is goed volgens de metingen, maar het zit me toch niet helemaal lekker en ik ben nooit goed uitgerust als ik wakker ben omdat ik geen diepe slaap krijg en vaak wakker ben. Misschien dat de huisarts even met me mee kan denken. Voor de rest hoop ik mijn conditie nóg iets beter te krijgen en mijn hartslag daardoor te verlagen. Ik ga deze doelen iets concreter maken en wie weet later meer met jullie delen. Al met al fantastische doelen die me hopelijk nóg meer gaan brengen in 2021. Veel meer dan ‘ik wil 5 kilo afvallen’. En Raymond? Die doet lekker met me mee en blijft het qua werk rustig aan doen. Voor zijn gezondheid goed, maar ook zeker voor ons als gezin. Wat dat allebei betreft, mag 2020 de boeken in als een raar, maar toch ook wel veel gezonder jaar voor ons allebei!

Delen:
Secured By miniOrange