Toen ik 12 was en naar de middelbare school ging, kreeg ik mijn eerste telefoon. Een uitschuifbare Nokia, in de vorm van een banaan. Het meest coole vond ik nog dat er Snake op stond en ik heb dit dan ook urenlang gespeeld tijdens de pauzes in de schoolkantine. Die goede, oude tijd. Dat je nog moest uitrekenen of je wel uitkwam met je sms’je zonder al te veel beltegoed te verspillen en dat je nog geen internet had en naar de bibliotheek moest om een half uurtje online te surfen. Hoe anders is dat nu. Als ik kijk op de school van de jongens, hebben de meesten in de bovenbouw een mobieltje. Weliswaar niet allemaal mee naar school, maar ze hebben thuis een telefoon liggen met een eigen nummer, zitten volop in appgroepen en willen zelfs eigen TikTok-accounts.
Tracken
Wij doen daar ook aan mee. Skyler kreeg vorig jaar van ons een eigen telefoon, met eigen telefoonnummer. Daar hadden we een goede reden voor: ik begon bij een werkgever en wilde dat Skyler me ten alle tijden kon bereiken. Op dinsdagmiddag gaat hij altijd alleen naar huis en is hij twee uurtjes alleen. Ik wil van hem horen dat hij thuis is, of hij af wil spreken en of alles goed gaat. Dat vind ik een fijn geweten. Ook wil hij wel eens thuisblijven als we in het weekend ergens naartoe gaan. Ook dan vind ik het prettig dat hij bereikbaar is, en dat hij ons kan bereiken. We hebben namelijk geen huistelefoon. Bovendien heb ik op zijn telefoon Find My iPhone aanstaan, waardoor ik hem kan tracken. Soms vergeet hij me even te bellen als hij thuis is, of vind ik het wel erg lang duren. Door even op de tracker te kijken, kan ik zien waar hij uithangt. Niet dat ik hem niet vertrouw, maar wel voor mijn eigen gemoedstoestand.
Appgroepen
We gaven Skyler een oude iPhone die we nog hadden liggen, met daarbij een sim-only abonnement. Natuurlijk kun je ook kijken naar een goedkope mobiele telefoon, als je geen oude meer hebt liggen. Het hoeft echt niet direct een iPhone te zijn, ook al willen veel kinderen dat wel graag. Skyler gebruikt zijn telefoon voor van alles. Zo vindt hij het heerlijk om op TikTok rond te struinen, uiteraard onder ons toezicht. Ook zit hij in diverse appgroepen met klasgenoten. Daar ben ik zelf niet zo’n voorstander van want man man, wat kunnen die kinderen soms tekeer gaan. We proberen hem daarin wel te begeleiden en te adviseren en soms laten we hem ook uit een groep stappen. En vervolgens is er weer een andere, rustigere groep opgericht waar hij voor uitgenodigd wordt. Het verbaast me soms ook hoe lang dat appen doorgaat. Als mijn kind om 20.30 uur in bed ligt met zijn telefoon beneden op tafel, gaan sommige vrienden nog gerust een uur of anderhalf uur door met appen. Dan vraag ik me wel eens af waar dat heen gaat en of er geen toezicht is.
Verbod
Ik vind het goed dat telefoons op school verboden worden. Vooral op de basisschool hebben de kinderen het absoluut nog niet nodig. Ik stop hem op dinsdag weliswaar in zijn tas, maar de telefoon komt er thuis pas weer uit en op school wordt hij niet gebruikt. Het dient dus puur als tracker voor mij, of als hij ergens naartoe gaat in plaats van naar huis. Dan kan hij me bij zijn fiets even contacten.
Hoe dat op de middelbare school gaat zijn, zien we tegen die tijd wel weer. Voor mijn werk bezocht ik vorig jaar veel middelbare scholen en veel contact loopt via de mobiele telefoon of de laptop. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan combineren, nu de telefoons verbannen worden. Ik zal het gelijk eens vragen, aangezien ik in januari weer veel scholen mag bezoeken.
Rustig
Vooralsnog gedraagt ons kind zich netjes met de telefoon en heeft hij er al een jaar veel plezier van. De TikTok-filmpjes gaan alleen over voetbal, in de appgroepen is mijn kind redelijk rustig en beleefd, de enige apps die hij gebruikt gaat over voetbal, er worden af en toe wat spelletjes op gespeeld, ik kan precies zien waar hij uithangt en hij kan mij bereiken indien nodig. Precies zoals we het voor ogen hadden!