Ons kind heeft zijn eerste toetsweek op de middelbare school achter de rug en wat was dat een ervaring. Voor hem én voor ons als ouders. Op de basisschool was leren altijd makkelijk: amper huiswerk, een lijst twee keer doorlezen en hij kende het al. Maar de middelbare school is een heel ander verhaal. Hier moet hij echt leren leren, plannen en structuur aanbrengen.
De toetsweek begon spannend. De eerste toets vond hij vooral lastig qua tijd inschatten: hij kwam tijd tekort en dat was even frustrerend. Maar gelukkig vond hij daarna zijn ritme en kwam hij echt in de flow.
Huiswerkplanner
Wat hem enorm heeft geholpen: een huiswerkplanner in plaats van een (digitale) agenda. Zo konden we precies opschrijven wat af moet op welke dag en op welke dagen hij daar aan gaat werken. Het is veel overzichtelijker dan een gewone agenda, vooral omdat je er ook tijden bij kunt noteren, afstrepen en alles duidelijk kunt bijhouden. Voor hem werkte dit echt. Gewoon overzichtelijk alles in kleine taken verdelen.
StudyGo
Daarnaast hebben we een StudyGo-abonnement afgesloten (no spon), en volgens hem is dat een lifesaver. Hij kan er woorden leren voor de talen, oefentoetsen maken, oefenstof vinden voor de vakken en uitlegvideo’s bekijken. Het is fijn dat hij iets heeft waar hij grotendeels zelfstandig mee aan de slag kan en dat echt helpt. Voor elk vak kwam het er weer bij voor hem. Toen ik hem om input vroeg voor dit artikel, was StudyGo het eerste dat hij riep. We hebben een premium-abonnement en dat houden we er lekker in!
Uitlegvideo’s
Ook de uitlegvideo’s via YouTube waren een uitkomst. Sommige mensen zijn gewoon fantastisch in het uitleggen van dingen. Vooral Math with Menno en Biologie met Joost hebben hem enorm geholpen om onderwerpen die hij eerst niet snapte, duidelijk te krijgen. De filmpjes staan ook in StudyGo, maar hij kwam hier al eerder mee aan toen hij iets niet snapte. Hij vindt wiskunde lastig (en de docent helemaal niet leuk…). Dat helpt natuurlijk niet mee. De filmpjes vindt hij wel leuk en dat helpt toch meer in zijn interesse en in het opnemen van de stof.
Uiteindelijk kwam hij met slechts één net-onvoldoende naar buiten en de rest van zijn cijfers waren allemaal heel erg goed. Voor ons een geslaagde eerste toetsweek!
Volgende keer
Wat nemen we mee voor de volgende keer? Eerder beginnen met inplannen. Nu was hij nog afhankelijk van het weekend, wat lastig was met basketbal en andere activiteiten. Volgende keer willen we meer tijd inplannen, zodat hij kan bijtanken in het weekend en met een rustiger gevoel de toetsweek ingaat. Dat was voor ons ook even zoeken, omdat we niet helemaal inzichtelijk hadden hoeveel het per vak was allemaal. Dat gaan we de volgende keer dus iets beter in kaart brengen.
Al met al kijken we terug op een positieve eerste ervaring. Het is wennen, plannen en leren leren, maar het ging echt heel goed. Het is een mooie start geweest voor de rest van het schooljaar!