(~215 B)

DIARY: onze dagen in Lissabon

Op woensdag kwamen we aan in Lissabon, zo rond 3 uur. Die eerste uren daar heb ik gisteren met jullie gedeeld. Donderdag was de eerste, volledige dag in de Portugese stad. En wat voor dag! Het was de dag waarop we het meest zagen en eigenlijk hebben we toen al een beetje te veel gedaan. Maar we hadden geen planning en soms kom je ergens uit waar je toch weer verder gaat kijken.

Qua weer was het wisselend. De eerste dag was het weer aardig; de twee dagen daarna moesten we veel buien ontwijken en regende het zelfs een paar uur non-stop. Helaas doe je daar niks aan en we hebben er het beste van weten te maken. Er is altijd wel wat te doen, ook al is het chillen op de hotelkamer met een boek, haha. Het was toch vakantie!

Zondag moesten we ons om 13.30 uur weer melden op het vliegveld, maar een halve dag hebben we toch nog aardig weten te vullen. Al met al waren het heerlijke dagen! Ik kon wel janken toen ik in het vliegtuig zat omdat ik de jongens moest achterlaten (don’t worry, ze waren in goede handen bij opa en oma, maar dat gevoel zet je niet zomaar uit), maar eenmaal geland kon ik alles loslaten en konden we echt heerlijk genieten. Het was ontzettend fijn!

Ik heb een hoop foto’s gemaakt en een deel daarvan zie je hieronder. Soms zonder onderschrift, omdat ik niet bij alles iets te vertellen heb. Maar zo krijg je toch een impressie. Ik zal later in een blog mijn hoogtepunten delen en in dit blog dus niet al te veel uitwijken over alles. Anders wordt het wel erg lang. Kijk mee!

Donderdag

We hebben een hotel met ontbijt en ze hebben heerlijke yoghurt. Met fruit en honing dus een prima ontbijtje in de ochtend.

We verblijven in hotel Mundial. Prima verblijf, midden in het centrum, met dé tram 28 voor de deur. We gaan gelijk een ritje maken!

We besluiten een ritje te maken naar het eindpunt en daar gewoon te gaan lopen.

Uiteindelijk zie ik dat we in de buurt van de brug zijn en dat betekent ook dat we in de buurt zijn van…

LX Factory! Een van de tips die ik had gekregen.

Leuke omgeving met veel creativiteit.

Koffie op het terras. De vakantie is begonnen! We zoeken gelijk uit waar we nog meer naartoe willen in deze buurt. Nu we toch al best aardig verwijderd waren van het centrum.

Het wordt Bélem. We pakken een stukje de bus want het begint te regenen en komen uit bij het klooster. De rij om naar binnen te gaan is behoorlijk lang, dus dat slaan we over.

Vervolgens lopen we naar het water en eindigen we bij…

De welbekende toren! Ook erg mooi om te zien.

Cheese. We houden stug de zonnebril op. Even die zon manifesteren.

En als je in Bélem bent, eet je natuurlijk Pasteis de Bélem.

Mjam!

We zijn op dreef, dus we pakken vervolgens een stuk de tram naar Time Out Market. Een foodmarkt met allemaal leuke eettentjes. Het is echt takkedruk, maar wel erg leuk om geweest te zijn.

We scoren nog wel een paar verschillende kroketjes met onder andere geitenkaas, zalm en vlees (verschillende uiteraard, niet gecombineerd haha).

Pink Street wilde ik ook wel eens zien. Niet heel boeiend; wel kunnen afvinken! En I love roze, dus een foto moest ik natuurlijk maken.

We lopen deze dag echt veel te veel, maar we kunnen niet meer stoppen. Hier gaan we omhoog.

Om vervolgens bij dit klassieke Lissabon-plaatje te stoppen.

Helemaal uitgeteld. Een pauze op de kamer tijdens een regenbui.

We vinden het toch zonde om te blijven liggen, dus besluiten nog een klein rondje in de buurt te wandelen. Natuurlijk moet ik hier shoppen voor de jongens.

We belanden in een leuke straat, vol met designerwinkels. En dit trammetje. Dat beeld verveelt nooit.

De dure straat. Altijd leuk om te windowshoppen.

Na weer een kleine tussenstop op de kamer en een Google-sessie, vind ik deze spot online. Het schijnt een van de beste hidden gems te zijn, met veel rijen voor de deur. We besluiten het te gokken en als we aankomen, horen we dat ze plek voor ons hebben om 19.00 uur. Dat is slechts een half uur wachten, dus dat gaan we doen.

De bedoeling is dat je van deze kaart zo’n vier gerechtjes bestelt, en deze deelt met elkaar. We zijn gelijk dol op deze plek; het personeel is waanzinnig leuk, de zaak heeft maar een paar tafeltjes en iedereen is vol passie aan het werk.

We starten met homemade icetea, en dit visgerecht. Vraag me niet meer wat het is, maar het smaakt waanzinnig.

Een soort steak tartare. Ook weer fantastisch!

Iets met urenlang gegaarde pork. Ook weer fantastisch.

De meest lekkere geitenkaas die ik ooit heb gegeten.

Een van de lekkerste toetjes uit mijn leven. Raymond spreekt zelfs van een van de beste restaurants waar hij ooit heeft gegeten. Sla het adresje maar op. Moe maar zeer voldaan gaan we lekker terug naar het hotel. Ik ben deze hele week ontzettend ongesteld (tmi), maar dit eten maakt een hoop goed, lol.

Vrijdag

Ontbijtje!

We pakken de tram de andere kant op, naar Alfama.

Dit uitzicht verveelt niet als je daar bent.

Toch even poseren tussen de andere mensen.

We besluiten het kasteel in te gaan. Dat is wel leuk om te zien, maar niet heel erg speciaal. Tenzij je dol bent op kastelen, dan is dit wel heel leuk. Ik heb vooral foto’s voor Maddox gemaakt, aangezien hij ridder wil worden later.

Koffiestop.

Bij dit leuke zaakje. Dat is wel heel leuk aan Lissabon; je hebt de echt authentieke horecazaken, maar ook echt de hippe spots.

Lopen, lopen en nog eens lopen.

Iedereen is lyrisch over Alfama. Ik vond het vooral knetterdruk, tenzij je echt de gebaande paden af gaat. Ik ben zelf meer dol op de wijk Bairro Alto en Chiado. Maar die tips volgen allemaal nog later.

Als ik Google Maps open voor een lunchplek, zie ik dit voorbij komen met daaronder ‘hidden gem’. Daar gaan we zitten want het is zo hidden, dat het super rustig is, haha.

Als ik een huis zou zijn, zou ik er zo uitzien.

Het eten is ontzettend lekker!

Na een pauze in het hotel gaan we nog een stukje bij ‘ons in de wijk beneden’ lopen. Maar opeens begint het te regenen en stopt het niet meer. Ik besluit ter plekke het dichtstbijzijnde restaurant op te zoeken, ook al is het pas 16.00 uur.

We belanden bij Vicente en dat is de beste spot waar we konden belanden.

Leuk leuk!

Geen Portugees eten; wel heerlijke gerechten. Omdat we heel vroeg zijn, besluiten we te starten met hapjes vooraf.

Als hoofdgerecht eten we entrecote en Raymonds woorden: ‘ook weer een van de meest lekkere stukjes vlees die ik ooit heb gegeten’. En geloof mij: Raymond heeft heel wat vlees achter zijn kiezen. Simpel, maar zeer goed eten hier.

Nooit weg zonder toetje.

Het komt nog steeds met bakken uit de lucht dus om 19.00 uur zijn we in het hotel. Ook wel prima na al dat lopen.

Ook hier wordt gewoon Married At First Sight gekeken.

Zaterdag

Hoera! Het is mijn verjaardag!

We gaan wandelen, maar we besluiten niet zoveel te lopen.

Mislukt. Heel wat trappen later zijn we in de wijk Principe Real en voor de mensen die Lissabon niet kennen: dat is toch behoorlijk ver weer.

Taart om mijn verjaardag te vieren.

We slenteren door de straatjes langzaam weer naar beneden.

Na een stop in het hotel om weer wat regen te ontwijken, belanden we vol in de zon op het terras. Hier hoopte ik op!

Helaas is dit de status na vijf (!) minuten. Uiteindelijk klaart het wel iets op, maar zonnestralen worden afgewisseld met buien.

We wandelen en eindigen in de Green Street.

Uiteindelijk begint het te plenzen en houdt het weer niet op. We zijn chagrijnig, moe en hebben geen zin om te zoeken naar een eetplek. We zijn met al dat lopen weer op de plek die we donderdagavond gevonden hadden. Het is pas 17.00 uur, maar ze hebben een plekje. Dus we kiezen weer gerechten en gaan weer heerlijk genieten. Deze avond is wel iets minder dan de eerste keer, maar dat komt omdat er ander personeel staat. Allemaal wat stugger en minder vriendelijk. Dat maakt de ervaring wel minder. Maar het eten is evengoed waanzinnig, dus alsnog een dikke aanrader.

Terug op de hotelkamer staat dit klaar. Lief!

Ik heb nog Pastel de Nata’s bewaard en we kruipen weer lekker vroeg onder de wol. Met de laptop, om nog even een stukje Rico Verhoeven te kijken. Prima verjaardagsavond zo.

Zondag

Laatste uren in Lissabon. Ontbijtje weer!

Raymond wil toch nog een keer met het trammetje omhoog, haha. Dus dat gaan we doen.

Zal je altijd zien: op de dag dat je weggaat wordt het 18 graden met volop zon.

Ik kreeg de tip om bij Comoba koffie te drinken.

Leuke plek!

We moeten om 12.00 uur uitchecken, maar we laten de koffer nog even een uur bij het hotel staan.

Kunnen wij nog even eindigen op de plek waar we onze trip ook begonnen zijn. Bij een bakker om de hoek, met een heerlijke croissant met Nutella.

We hebben vertraging, dus we blijven in de lobby nog even chillen.

Daar gaan we.

Op naar huis. Op naar de jongens!

Oké, stiekem nog een bewaard voor in het vliegtuig. Om 20.30 uur zijn we thuis en vieren we nog even klein mijn verjaardag met de jongens en opa en oma. Zo heerlijk ook weer om thuis te zijn.