(~215 B)




Moeder vraagt; moeder antwoordt #4

Skyler is momenteel wéér ziek. Oorontstekingen, griep, open eczeem, koorts, waterpokken, we vallen van het één in het ander. En ondanks dat het er natuurlijk wel allemaal een beetje bij hoort qua weerstand opbouwen, op de oorproblemen en eczeemplekken na, baal ik er enorm van. Is de rust even drie dagen terug; heb ik weer een ziek kindje op schoot. Vermoeiend en heel vervelend voor hem, maar ook zeker voor ons als ouders. Via Facebook ontving ik een bericht van een moeder. Ze vond dat Skyler enorm vaak ziek was en of ik al eens een link met vaccineren had gelegd. Dit kan namelijk het gevolg zijn. Nu weet ik heel goed dat Skyler na het vaccineren soms wat uit zijn hum is, maar is het nooit bij me opgekomen dat het zo’n uitwerking kon hebben. Ik reageerde daarom met het antwoord dat Skyler al een paar maanden geleden zijn inenting heeft gehad en dat het daar dus niet van kan komen. Vervolgens kreeg ik allemaal documenten opgestuurd met daarin veel gevolgen van inentingen. Dat het vele ziekzijn wel degelijk een gevolg kon zijn van al die nare prikken.

Nu heb ik me eerlijk gezegd nooit zo verdiept in al die vaccinaties. Ik laat Skyler vaccineren omdat dat er eigenlijk voor mij ‘gewoon bij hoort’ en hem juist beschermt tegen alle narigheid. Misschien wat naïef en zou het beter zijn als ik wat meer achtergrondinformatie erover heb, maar voor ons als ouders blijft vaccineren gewoon de beste optie. Ik hou het er dan ook nog steeds op dat Skyler gewoon weerstand aan het opbouwen is en via het kinderdagverblijf vaak in aanraking komt met al die virussen. Dat hij er hopelijk snel doorheen is en dan later alles buiten kan houden. Voor mij nog steeds de theorie die voor ons het dichtst bij de waarheid komt.

Maar het leverde wel weer een mooie vraag op voor de rubriek ‘moeder vraagt; moeder antwoordt’! Nu hoop ik dat ik weet wat ik me op de hals haal aangezien de vaccinatiediscussie er eentje met hele pleidooien is, maar ik ben gewoon heel benieuwd naar jouw beweegredenen;

Laat jij je kindje wel of niet vaccineren?

En waarom wel of waarom niet? Nu hoef ik niet hele betogen te lezen met verwijzingen naar tientallen bronnen, maar ben ik gewoon heel benieuwd naar jouw beknopte redenatie. Ik heb begrepen dat de verhouding 95 (wel)/5 (niet) is, maar heb het vermoeden dat dat steeds meer gaat verschuiven. Als ik al die discussies online mag geloven.

Dus brand los! Enne, nogmaals; hou het netjes en laat iedereen in z’n waarde. Iedereen maakt eigen keuzes.

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

89 Reacties

  1. 16 april 2015 / 12:44

    Hier wel. We hebben de luxe dat het kan. Tevens zal ik het mijzelf nooit vergeven als mijm dochter ernstig ziek wordt terwijl het voorkomen had kunnen worden. Alle spookverhalen rond de vaccins zelf neem ik met een korreltje zout. Door mijn werk weet ik dat vaccins niet zomaar op de markt worden gebracht en dat ik het kan vertrouwen. Maar iedereen moet vooral doen waar hij/zij achter staat!

  2. Coby Brouwer
    16 april 2015 / 12:59

    Ik heb mijn dochter de eerste drie entingen wel gegeven. Ik wist niet beter dan dat dit normaal was. Tot dat ik hoorde over de andere kant! Ik ben me er in gaan verdiepen en ik schrok van alles! Ik heb echt spijt dat ik een gezond meisje van 2 maanden entingen heb gegeven met allerlei giftige stoffen! Wat ik het ergste vindt is dat wij van de overheid horen dat het goed is voor een kind, maar als ik hoor dat de enige die aan die rommel verdient is de overheid. Een overheid die enkel denkt aan geld en niet aan mensen! Er worden miljarden euro’s verdient omdat wij krijgen te horen dat het goed is.

    Van het cb krijg je te horen dat het niet voor niets is dat we zo gezond zijn, maar zijn we dat wel. Zorgboerderijen en logeerweekenden stapen de grond uit, zoveel vraag is er naar opvang voor kinderen met autisme, gedragstoornisen en noem maar op. Een van de gevolgen van vaccinaties..

    Er is geen goed of fout, maar ik weet wel dat ik me beter had moeten inlezen voordat het cb een mijn dochter de entingen gaf.

    • assiepoester
      17 april 2015 / 15:13

      Het is nooit bewezen dat autisme of gedragsstoornissen gevolgen zijn van vaccinaties. Totale bullshit zulke verhaaltjes.

  3. 16 april 2015 / 13:08

    Drama he een kind dat altijd ziek is. Mijn oudste had 2 weken terug buikgriep, vorige week snipverkouden en nu oorontsteking en zo gaat het al tijden! Ben er nu wel klaar mee die stomme griep steeds! Om antwoord te geven op je vraag, ja, we latwn ze huer gewoon vaccineren. Ik vind dat we blij mogen zijn dat we in een land leven waar gevaccineerd word en waar je kindje zo niet helemaal blootstaat al allerlei rare ziektes. Tuurlijk heb ik wel eens wat opgezocht over de nadelen van vaccineren en wat er nou eigenlijk in zo’n vaccin zit. Maar het is nog nooit in me opgekomen ze niet te vaccineren.

  4. Henriette
    16 april 2015 / 13:15

    Hier niet! Mijn zoontje heeft de eerste vaccinatie gehad en veranderde van een super tevreden baby in een baby die heel veel huilde en bijna niet meer sliep. Ook kreeg hij toen reflux verschijnselen. Dit heeft mij doen besluiten niet meer te vaccineren.
    Ik vind dat iedereen hierover zijn eigen keuze moet maken. Wel vind ik dat iedereen een bewuste keuze moet kunnen maken. Het consultatiebureau moet dan ook de bijsluiters verstrekken (nu moet je erom vragen) en het moet duidelijker zijn dan vaccineren (nog steeds) een keuze is.

  5. Ellen
    16 april 2015 / 13:31

    Zeker ent ik mijn kind in. Niet eens persé om hem te berschermen tegen allerlei ziektes (want hoe groot is de kans op difterie in Nederland). Maar vooral om de samenleving te beschermen tegen die ziektes, en dan vooral de allerkwetsbaarsten, die piepjonge-niet-ingeente-babies. We zijn met zn allen verantwoordelijk om onze (klein)kinderen te beschermen en dat kan alleen als iedereen zich vaccineert.

    • 21 april 2015 / 14:27

      inderdaad een heel goed argument die veel “anti-vaccineerders” over het hoofd zien! Veel ziekten zouden uitgestorven zijn als iedereen zou vaccineren. Daarnaast worden veel verbanden gelegd tussen vaccineren en toename van autisme ed zonder dat het goed onderzoek is gedaan. Inderdaad, autisme is toegenomen sinds er gevaccineerd wordt, maar dat hoeft nog niet de oorzaak te zijn, er zijn genoeg andere dingen door onze westerse levensstijl op hetzelfde moment veranderd. Ik kies dus wel voor vaccineren.

  6. Sabine
    16 april 2015 / 13:49

    Nee, mijn dochter word niet ingeënt. Aangezien zij een ernstige spierziekte heeft, en een gewone verkoudheid voor haar al fataal kan zijn. Nu moet ik wel zeggen dat zij dan ook nergens meer komt, alleen thuis. En wij ook geen andere kindjes over de vloer krijgen.

  7. anneke
    16 april 2015 / 13:54

    Dit is heel lastig onderwerp voor mezelf. Tot nu toe heb ik mijn zoontje wel gevaccineerd. Maar toch heb ik er af en toe twijfels bij. Want ik weet eigenlijk niet goed wat er precies in zo’n spuitje zit. Best slecht vind ik van mezelf. Ik begin steeds sceptischer tegenover de vaccinaties te staan. Maar het alternatief, niet doen, trekt me ook niet gelijk. Ik weet dus niet zo goed wat goed of slecht is. Ik lees mee!

  8. 16 april 2015 / 14:18

    Tja, ik ken de verhalen van de nadelen van vaccineren. Maar wat is wijsheid in dit geval? Ik zou het mezelf niet vergeven als mijn kind ernstig ziek zou worden omdat ik op grond van vage redenen (want dat is wat ik vind van die onderbouwingen dat vaccinaties gif bevatten, no offence…) niet zou vaccineren. En die link met autisme en andere heftige aandoeningen is volgens mij al jaren geleden onderuit gehaald. Dus ja, wij hebben onze dochter gewoon volgens het programma laten vaccineren. Ook omdat we in een gebied wonen waar veel mensen hun kind niet laten vaccineren door hun geloofsovertuiging en daardoor vaak kinderziektes uitbreken.

  9. Julia
    16 april 2015 / 14:29

    Hier niet gevaccineerd én nog nooit (baby/dreumes is nu 1 jaar) ziek geweest. Overigens geef ik ook nog borstvoeding en geven we ook geen paracetamol oid bij last van doorkomende tanden. Zo lang het kan houden we het puur natuur 🙂
    Wel zien we bij gevaccineerde neefjes/nichtjed hetzelfde; om de haverklap ziek, eczeem, allergieën..

  10. Julia
    16 april 2015 / 14:31

    Daarbij vind ik het totaal niet erg als mijn kind de mazelen zou krijgen. Dát is -in mijn ogen- pas goed voor de weerstand, ipv regelmatig spuit in zo’n klein lijfje. Dat zou ik mezelf niet kunnen vergeven, als ze aan de hand van vaccineren iets overhoudt.

    • Esther
      17 april 2015 / 09:14

      Maar je kindje kan aan de hand van mazelen ook wat ernstigs over houden toch? Of bijv. bof, wat kan lijden tot doofheid? De kansen zijn heel klein natuurlijk, maar ben benieuwd hoe je hier dan tegenaan zou kijken, zou je dit jezelf wel kunnen vergeven?

    • Kirsten
      18 april 2015 / 07:10

      Het totaal niet erg vinden als je kind mazelen zou krijgen? Jij weet echt niet waar je over praat vrees ik.

  11. Arina
    16 april 2015 / 14:33

    Zelf heb ik (nog) geen kinderen, maar als ik naar mezelf kijk als kind was ik ook vaak ziek. Heb wel alle inentingen gehad. Nu ben ik eigenlijk nooit meer ziek. Ik denk niet dat het door de inentingen kwam maar inderdaad een kwestie van weerstand opbouwen waar ik nu veel profijt van heb. Heb mezelf ook gewoon laten inenten tegen allerlei verschillende ziektes toen we buiten europa op vakantie zijn geweest en daarna ben ik niet ziek geweest. Heleboel medicijnen hebben ook bijwerkingen, maar die zijn vaak niet zo erg als het geen het voor gegeven wordt, dus die neemt men vaak ook wel in. Ik zou mijn kids gewoon laten inenten.

  12. Jackie
    16 april 2015 / 14:47

    Wij enten wel en eigenlijk om precies dezelfde reden als Ellen. Mijn dochter is ook regelmatig ziek maar ik leg de link met het kdv. Ze komt daar gewoon met van alles en nog wat in aanraking.

  13. 16 april 2015 / 15:20

    Ik vind niet vaccineren asociaal. Dan kan jouw kindje, kinderen en mensen ziek maken die (nog) geen vaccinatie konden krijgen. De ziektes lijken weg, maar kunnen eenvoudig terug komen als we stoppen en ik denk dat niemand dat wil.

    Verder geloof ik niet zo in die documenten. Er is het een en ander verzonnen ooit door een arts en dat blijft rond spoken. Jammer. Het zal vast voorkomen dat er ooit een kindje rot oo reageert maar ik denk tegenover alle kinderen, dat maar een zeer zeer klein percentage is.

    Oftewel wij vaccineren 😀

    • Hiltje Wilkens
      16 april 2015 / 15:29

      Wist je wel dat gevaccineerde kinderen juist anderen besmetten?

      • Simone
        16 april 2015 / 20:37

        Wat bedoel je hier precies mee?

      • Heleen
        17 april 2015 / 15:37

        Het is eerder andersom, gevaccineerde mensen beschermen juist de niet-gevaccineerden. Google maar op ‘herd immunity’ (kudde-immuniteit)

    • Coby Brouwer
      16 april 2015 / 15:41

      Asociaal is lekker kort door de bocht. Geen mens is asociaal die het beste wil voor zijn of haar kind. En documenten verzinnen, wetenschappelijke onderzoeken noem ik niet verzonnen….

  14. Hiltje Wilkens
    16 april 2015 / 15:27

    Wij vaccineren niet. We hebben een gezonde dochter en die wil ik geen troep in laten spuiten. Het is niet voor niets dat er zoveel zieken rondlopen, autisme adhd noem maar op. Ik kan het me niet vergeven dat ik door mijn beslissing mijn dochter gehandicap maak. Ik ga kijken voor homeopatishe middelenlichaam zodat mijn dochter geen giftige hulpstoffen binnen krijgt. Er zijn genoeg bewijzen maar alles wordt onderuit gehaald door de overheid. Waarom zou je een kind zonder weerstand gelijk zoveel ziekten inspuiten? Vraag me af waar zoiets goed voor is. Als je wel vaccineerd oke, maar mijn mening is wel dat je ook goed de nadelen moet weten, je beslist tenslotte wel over en voor een ander z’n

    • assiepoester
      17 april 2015 / 15:21

      Ten eerste er is nooit bewezen dat autimshe, adhd of andere gedragstoornissen een oorzaak van vaccineren. Beter inlezen is dus inderdaad belangrijk.
      Daarnaast geef je aan dat jij jezelf niet kunt vergeven als je dochter door jouw beslissing gehandicapt raakt. Hoe kijk je dan tegen het feit aan dat je kind nu extra gevaar loopt op zware gevolgen van bijvoorbeeld mazalen, rubella … ?

  15. 16 april 2015 / 15:38

    Mijn dochtertje heeft de eerste 4 weken van haar leven zoveel antibiotica gekregen en andere “troep” in haar lichaam… Als ze al ziek zou worden dan is het daardoor.. Ik vaccineer haar wel en eigenlijk is ze bijna nooit ziek.
    Vaak wordt ze ziekig als ze met andere kindjes in aanraking komt, rara hoe komt dat…

  16. Stephanie
    16 april 2015 / 16:04

    Ik ga wel vaccineren. Het blijft een lastige discussie maar ik wil dit wel
    Zelf ben ik gevaccineerd en blij toe. Toen bleek dat ik tijdens mijn zwangerschap te weinig antistoffen tegen rode hond had was ik niet blij, maar dit kan.
    Ik had hierdoor kans dat als ik dit zou krijgen ik een doof of blind kindje zou kunnen krijgen, er zijn best veel mensen die het hebben en dit niet merken (niet overduidelijk ziek etc etc) en dan zou het erg sneu zijn in mijn ogen dat dit zou komen door iemand die zich niet/nooit heeft laten enten…

    Ik zie het dus net als eerder genoemd als bescherming naar de maatschappij en naar anderen toe dan naar mijn eigen kindje. Neemt niet weg dat ik alsnog blij ben dat ze geend is tegen de nare ziektes en bv ook hepatitis!

    • Julia
      16 april 2015 / 17:16

      Hepatitis krijg je dmv bloedbloed- of seksueelcontact. Lijkt me niet heel erg van toepassing op kinderen…

      • Joyce
        17 april 2015 / 12:09

        Exact. Wederom geldkwestie.

      • Heleen
        17 april 2015 / 15:39

        Nee, ook via besmet drinkwater of voedsel, daarom zitten enkele hepatitisvaccinaties in het reizigersprogramma

  17. Anna
    16 april 2015 / 18:10

    Onze dochter van 2 heeft alle vaccinaties gehad en is ook nog nooit ziek geweest. Ze gaat niet naar een KDV, en lijkt daarom niet constant ziek of verkouden te zijn, zoals de kindjes van vriendinnen dat wel constant zijn. Dit komt niet door vaccinaties. “”Ziektes” als autisme en ADHD ontstaan door genetisch factoren, doorgegeven via de ouders zelf. Gedragsproblemen ontstaan deels door erfelijkheid, zoals bij ouders die bijvoorbeeld ook zwakbegaafd zijn, hersenbeschadigingen of de omgeving waarin een kind opgroeit. Dit heeft niets met vaccinaties te maken. Je eigen kind laten vaccineren betekent verantwoordelijkheid nemen voor zowel je eigen kind als voor andere kinderen. Daar ben je ouders voor.

    • assiepoester
      17 april 2015 / 15:22

      Heel mooi gezegd!

  18. Desiree
    16 april 2015 / 18:14

    Ik herken me echt zo in jouw verhaal over de gezondheid van Skyler! Het is soms net of ik het zelf had kunnen typen! Sterkte hoor!

    Hier alle vaccinaties gehad, ik zou het risico nooit nemen dat mijn kind een enge ziekte krijgt! Helaas gaan er ieder jaar nog kinderen dood aan de mazelen!

  19. 16 april 2015 / 18:54

    Ik ben ook voor vaccinaties! Maar dan wel de vaccinaties die al een tijdje gegeven worden, waar dus voldoende informatie over is. Wie weet als er straks ineens weer iets nieuws wordt aanbevolen wat dat op lange termijn voor gevolgen heeft. Dan zou ik er wel meer onderzoek naar doen.

    – X Marloes

  20. Anna
    16 april 2015 / 19:18

    Hier ook gewoon vaccinaties. Ook wel ziek maar kinderdagverblijf is echt een besmettingshaard. Immuunsysteem krijgt klap op klap, komt het net niet te boven. Oef wel een heftig onderwerp dit hoor, net zoals borstvoeding zijn de meningen erg verdeeld.

    Inderdaad bij injecties zit vaak een oplosmiddel en reageer maar dat zijn zulke kleine hoeveelheden dat die echt verwaarloosbaar zijn. Een goed gewassen appel heeft meer schadelijke stoffen evenals de lucht die je inademt… Je krijgt er dus echt geen autisme oid van. Dat is altijd wat gezegd wordt, voor het vaccinatie programma hadden maar heel weinig kinderen autisme en nu heel veel. Dat is helemaal niet waar. Nu wordt er gewoon veel beter op gescreend. Vroeger was je een beetje raar, nu heb je een vorm van autisme… Dat is echt een verkeerd verband leggen.

    • Joyce
      17 april 2015 / 12:05

      Het verschil zit hem in het feit dat je een appel eet, dus via het spijverteringsstelsel wordt verwerkt. Als jij melk geïnjecteerd zou krijgen,,is dit pure gif voor je. Het is te kortzichtig om te zeggen dat het verwaarlosbaar zou zijn. Je injecteerd het direct in je bloedbaan.

      Dat is het hele punt; het is nooit getest. Juist omdat we het niet kunnen testen. niemand weet hoeveel Aliminium een babylichaam kan hebben, bijvoorbeeld.

      De farma industrie gaat maar over 1 ding: geld.onze gezondheid is helaas echt ondergeschikt…

      • Carina
        17 april 2015 / 18:40

        Als je dezelfde hoeveelheid melk geinjecteerd krijgt als een vaccin dan ga je daar niet dood aan.

        Vaccins zijn een van de veiligste geneesmiddelen uberhaupt juist omdat ze zo ontzettend veel gebruikt worden. Daarnaast worden medicijnen en vaccins sowieso eerst jarenlang getest voordat ze echt op de markt komen. Er is altijd een enkeling die er wél op reageert, dat kun je niet voorkomen.

        Ben het wel eens dat de nadruk iets teveel op geld gericht is, maar dat is niet alleen bij de farmaceutische industrie, dat is ook bij de voedselproductie en cosmetica etc.

  21. selina
    16 april 2015 / 19:25

    Hier ook niet laten vaccineren. Mijn broertje werd niet gevacineerd omdat zijn gedrag na de eerste prik gelijk veranderde. Nu is hij 14 en naast af en toe verkouden is hij nog nooit ziek geweest.
    Hierdoor ben ik me gaan inlezen en op onderzoek gegaan. Geschrokken wat er uit kwam.

    Dus mijn dochter van 3( nooit ziek) en mijn zoontje van 7 maanden ook niet laten vaccineren

    Lastig onderwerp en ieder zijn eigen mening zolang je ook weet hoe en wat

  22. Miranda
    16 april 2015 / 19:27

    Hier ook een bewust geen inentingen en gezonde dochter, nu 2de op komst die ook niet ingeënt gaat worden. Wel of niet inenten, of een aangepast vaccinatieprogramma, ik zou zeggen, laat je eerst goed informeren. Opmerkingen als onverantwoord of asociaal zijn naar mijn mening echt berust op onwetendheid en met de meute meelopen.
    Daarnaast zijn veel ziektes al “uitgeroeid” en de opmerkingen als elk jaar sterven er nog kinderen aan mazelen, ja helaas, maar dat is niet aan niet inenten te wijten. Ieders eigen keuze natuurlijk, van mij ging ook niet over 1 nacht, maar zou wel iedereen willen adviseren je eerst eens te verdiepen en dan pas een weloverwogen keuze te maken. Dat hoort wat mij betreft ook bij opvoeden en verantwoordelijkheid. En geloof het of niet, de kinderen die in mijn omgeving vaak ziek zijn, zijn idd allen ingeënt. Maar hier zijn altijd uitzonderingen op natuurlijk.

    • Desiree
      17 april 2015 / 06:37

      Dus al jouw kinderen sterven aan de mazelen is het ook een kwestie van helaas?

    • Marijn
      17 april 2015 / 08:19

      Ehm nou met inenting krijg je de mazelen niet dus sterf je er ook niet aan. Als je niet gevaccineerd bent tegen mazelen, je krijgt het vervolgens en je sterft eraan, is dat toch in de eerste plaats veroorzaakt doordat je niet gevaccineerd bent.

      • Joyce
        17 april 2015 / 12:01

        Misstand: vaccins bieden geen100% bescherming. Jammer dat bijna niemand dat beseft….

        • Marijn
          17 april 2015 / 13:45

          Nee, maar je kunt wel stellen dat de kans dat je een ziekte na vaccineren nog krijgt heel en heel erg klein is. Beter 99 procent beschermd dan 0.

          En het feit dat uitbraken van zulke ziektes vaak zijn in de Christelijke gebieden waar minder ingeent wordt, wil toch wel wat zeggen.

          • Joyce
            17 april 2015 / 15:32

            Ik moet zeggen dat io me zeker kl*te zal voelen als mijn zoontje mazelenzou krijgen.

            Maar de kindjes/volwasseben diehieraan overlijden hebben bijna altijd een onderliggende ziekte of.aandoening.

            Maar weet je, het is onmogelijk om hierin 1 goede of slechte mening te hebben. Over godsdienst valt ook niet te discussiëren.

            Wil er nog aan toevoegen dat de gezondekinderende mazelenprima door kunnen lopen.

          • Joyce
            17 april 2015 / 15:33

            Wederom sorry voor spelling.
            Mijn mobiel zit weer eea automatisch aan te passen.

    • Izzy
      17 april 2015 / 21:59

      Dat heel veel ziektes al “uitgeroeid” zijn is juist te danken aan een jarenlang vaccinatieprogramma. Als er bijv. nooit was gevaccineerd tegen mazelen, dan kwam dat nu nog steeds veel voor.

  23. José
    16 april 2015 / 20:18

    Is er keihard bewijs dat vaccinaties voor aandoeningen als autisme of adhd veroorzaken?
    Ik vermoed dat er meer kinderen dit hebben omdat dit nu bekend is. Waarschijnlijk hadden vroeger kinderen ook wel, maar kon de diagnose nog niet gesteld worden.

    Rode hond en mazelen kunnen erg gevaarlijk zijn. Ik zou mijn kinderen waarschijnlijk wel laten vaccineren. De ‘nieuwste’ HPV vaccinatie voor meisjes zou ik nog wel voorbij laten gaan. Wat zijn de eventuele bijwerkingen over pak ‘m beet 30 jaar?

    • Simone
      16 april 2015 / 20:41

      Nee natuurlijk zijn die bewijzen er niet. Ik “schrik” echt een beetje van sommige reacties hier. Je vindt het niet erg dat je kindje de mazelen krijgt? Weet je wel dat kinderen hieraan kunnen overlijden. Dit zou niet met niet-inenten te maken heb

      • Simone
        16 april 2015 / 20:50

        Ho ik drukte te snel op enter. Maar natuurlijk heeft het oplopen van de mazelen met niet-inenten te maken (of wanneer kinderen rondom jou kindje niet zijn ingeënt). Tegenstanders reageren heel fel over de consequenties van de vaccinaties en jezelf laten voorlichten, maar misschien moeten ze eerst zelf eens de wetenschappelijke literatuur in (en niet op websites voor orthomoleculaire artsen, homeopaten e.d. kijken..). Kom op zeg, ADHD door vaccineren? Jaja……..Een gevaccineerd kind dat anderen kinderen kan besmetten? Waar heb je dat nou weer gehoord? Frequent ziek door vaccineren? Natuurlijk niet. (Bijna) elk jong kind, helemaal wanneer het naar de opvang gaat waar virussen komen en gaan, is frequent ziek. Dat hoort bij het opbouwen van een immuunsysteem. Virussen waar wij misschien een dag keelpijn of een lichte verkoudheid van hebben, daar worden kleintjes veel zieker van, omdat hun immuunsysteem hier nog niet bekend mee is en veel heftiger reageert. Pff ik kan me echt ergeren aan die kortzichtige reacties over de nadelige effecten van vaccineren, terwijl er in 9/10 gevallen de grootste onzin tussen staat, gebaseerd op nonsens.

        • Simone
          16 april 2015 / 21:00

          Ja nog een toevoeging hoor. Kijk, prima als je je eigen kind niet vaccineert. Helemaal je eigen zorg en risico. Maar ga aub niet lopen promoten dat dat beter voor het kind zou zijn, wat dus nergens op gebaseerd is, en het anderen aanraden, duidelijk zonder dat je je hebt ingelezen. Zoals hierboven, dat iemand betweterig loopt te doen over hepatitis B, terwijl dat wel in het standaardvaccinatieprogramma zit. In Duitsland is recent een kind overleden aan mazelen, ook recent nog een baby aan kinkhoest. Wees aub eerst goed op de hoogte voordat je bepaalde zaken gaat lopen propaganderen..

          • Hiltje Wilkens
            16 april 2015 / 21:13

            Hep B is totaal niet gevaarlijk en het virus geneest meestal vanzelf. Zelfde idee als inenten tegen verkoudheid.

          • Julia
            16 april 2015 / 22:19

            In Amerika zit/komt een waterpokkenvaccin… Dat zit daar dan ook “standaard in het vaccinatieprogrammma” beetje raar, niet?

          • Julia
            16 april 2015 / 22:20

            Bovenstaande was een reactie op Simone overigens.

          • Julia
            16 april 2015 / 22:22

            En natuurlijk was het ook van mij iets te kort door de bocht door te zeggen dat ik het “niet erg” vind. Maar je snapt mijn punt 🙂

          • Carina
            17 april 2015 / 18:42

            @ Hiltje,
            Hep B is wel degelijk gevaarlijk. Misschien minder erg dan Hep C, maar desalniettemin is het gevaarlijk.

  24. Hiltje Wilkens
    16 april 2015 / 21:14

    Totaal niet gevaarlijk geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar in de meeste gevallen..

    • Simone
      16 april 2015 / 21:26

      Dit is echt onzin. Hepatitis B niet gevaarlijk en te vergelijken met een verkoudheid? Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar hepatitis B kan een chromische vorm aannemen en leiden tot levercirrose en uiteindelijk leverkanker. Toch iets risicovoller dan een verkoudheid. Het is niet voel niets dat gezondheidsmedewerkers allen worden gevaccineerd om deze ziekte te voorkomen.
      Voor de geïnteresseerden, dit is wel een leuke site die op een leuke wat verteld over risico’s en de mythes en onzin rond vaccineren; https://thenib.com/vaccines-work-here-are-the-facts-5de3d0f9ffd0

    • Marijn
      17 april 2015 / 08:21

      Ja het geneest meestal vanzelf, maar het zou maar net bij jou of je kind niet zo zijn.

  25. Hiltje Wilkens
    16 april 2015 / 21:44

    Het staat anders wel op de officiele website van huisartsen, zie thuisarts.nl, ben benieuwd wat jij daar dan leest.

  26. Simone
    16 april 2015 / 22:01

    Ik lees daar dezelfde informatie als jij, dat het vaak vanzelf over gaat, maar dat er een kans bestaat dat het kan lijden tot een chronische ziekte. En feit is dat in Nederland bijv. toch 60.000 mensen lijden aan deze chronische infectie. Misschien dat ik hier minder licht over denk omdat ik gedurende mijn werk regelmatig in contact ben geweest met zieke, hepatitis B geïnfecteerde patiënten die inmiddels op ee levertransplantatie wachten..Maargoed, dit is een discussie die totaal niet aansluit bij het artikel. Ik vraag me dan wel af waar je je informatie rondom de vaccinaties (troep, autisme e.d.) vandaan haalt, waarschijnlijk niet van Thuisarts natuurlijk..

  27. Joyce
    17 april 2015 / 07:19

    Even kort: hier alleen de eerste 3 gehad. Daarna niet meer. Ik wist niet hoe of wat, maar inmiddels stuk wijzer.
    De voorlichting voor RIVM is gekleurd en er zijn zelfs 2 soorten bijsluiters.(die je er overigens nooit bij krijgt, merkwaardig) 1 voor de patient en 1 voor de prof.

    Kort gezegd weten ze het niet. Of het veilig is.
    Het is nl nooit onderzocht, omdat onderzoek op kinderen uiteraard niet mag.
    Er zitten uiterst giftige stoffen die door de bloed-hersenbarièrre gaan. Dat is erg schadelijk.

    Ook bevatten vaccins onbekende DNA resten (?) En zit er vervuiling in. De gevolfen uiten zich soms direct, maar soms ook jaren later. Nog steeds moeten we de gevolgen ontdekken.

    Op vaccinvrij.nl staat veel uitgelegd, met begrijpelijke taal. Ook de vereniging kritisch prikken staat bol van échte informatie. Ik kan zelf wel even doorgaan maar dat kan niet natuurlijk.

    Gr Joyce

    • Hiltje Wilkens
      17 april 2015 / 07:51

      Er is genoeg info te vinden over de schade, het is maar net wat je wilt lezen.

      • Marijn
        17 april 2015 / 08:16

        Er is ook genoeg info te vinden over dat het niet schadelijk is, is ook maar net wat je wilt lezen… Dat kun je dan op alles zeggen.

      • Joyce
        17 april 2015 / 11:56

        hiltje, klopt. Elke dag komen er berichten binnen. Ook via Lareb steeds meer. Maar de toekomst moet ook uit gaan wijzen wat de diepere gevolgen zijn, goed of slecht.

        Al ben ik daarvoor mezelf al wel uit.

    • Carina
      17 april 2015 / 18:49

      DNA resten zijn ongevaarlijk, DNA wordt gewoon afgebroken in je lichaam en doet zelf niks.
      Vervuiling is minimaal, de eisen voor geneesmiddelen zijn strenger dan voor bijvoorbeeld voeding of cosmetica. Onderzoek op kinderen mag in de meeste gevallen inderdaad niet maar het wordt altijd grondig getest op systemen die heel erg vergelijkbaar zijn met het menselijk lichaam.

      Dat er 2 verschillende bijsluiters zijn is omdat het gros van de mensen zo’n professionele bijsluiter niet eens kunnen begrijpen. En daar staan ook dingen in zoals hoe het te gebruiken is, en dat is niet van toepassing voor degene die gevaccineerd wordt, dat is de verantwoordelijkheid van de arts.
      De bloed-hersenbarrière is heel erg moeilijke te passeren, een van de redenen dat er nog geen succesvol medicijn is tegen ziektes zoals alzheimer en parkinson.. dus de kans dat een vaccin de barrière passeert is ook heel erg klein (plus daar moet op getest worden dacht ik).
      En bedenk je wel dat je twee sites met informatie noemt die wel alles uit de kast halen om tegen vaccinatie te zijn? Hoe weet je of die informatie wél betrouwbaar is?

  28. Joyce
    17 april 2015 / 07:20

    Excuus voor de typfouten, fijn om op je mobiel te tikken 😉

  29. Joyce
    17 april 2015 / 07:25

    Ook ik nog even toevoeging (kan het niet laten)
    In America komen ze nu achter de schadelijkheid ervan. Lopen hele campagnes en er zijn rechtzaken tegen de farma industrie. (Waar ik zelf ook uit kom)

    Voor- of tegen vaccineren: zorg dat je jezelf inleest en informeerd. Dus niet de gewone RIVM foldertjes maar dieper. Baseer je beslissing daarop.

  30. Vicky
    17 april 2015 / 11:37

    Wij vaccineren onze dochter, ook gewoon omdat dat als “normaal” wordt beschouwd en we er eigenlijk niet verder bij nadenken. Zelf zijn we als kind ook gevaccineerd, net als zoveel andere kinderen, en hebben hier nooit last van gehad. Onze dochter ook niet, vaccin zetten is niet leuk op het moment zelf, maar tot hiertoe nooit verhoging of koorts daarna.
    Ik zie het nut van vaccins wel in, het is niet enkel jezelf beschermen maar ook andere mensen. Zo hebben wij bij de geboorte van onze dochter het advies gekregen om ons zelf & de directe familie te laten inenten tegen kinkhoest. Omdat kinkhoest terug aanwezig is omdat zoveel mensen er niet meer tegen zijn ingeënt.
    Zolang onze dochter geen last heeft van de vaccins, gaan we zo ook blijven inenten … onwettende wat voor giftige stoffen ze in haar lijfje krijgt, zoals sommigen beweren. Ik denk dat je je over alles wel vragen kan stellen: al die gsm & wifi dat door de lucht zweven tegenwoordig, is dat zo gezond, zou dat ook geen oorzaak zijn van vele ziektes? Hetzelfde met de vele uitlaatgassen & de ongezonde omgevingen waar we tegenwoordig in leven …. Nee, daar wil ik niet teveel bij stilstaan … als ik zo zou denken over alles, dan had ik waarschijnlijk geen kind op deze ongezonde wereld gezet.

  31. Miranda
    17 april 2015 / 12:46

    Sluit me volledig aan bij voorgaande reacties aan (Hiltj. Joyce etc) Wel vaccineren biedt geen enkele garantie dat jouw kind niet ziek wordt. Natuurlijke weerstand, hygiëne, voeding etc, doen veel meer. En dus de reacties mbt dat ik het niet erg vind dat mijn kind de mazelen krijgt, of zelfs erger, overlijdt, Tuurlijk vind ik dat vreselijk voor de betreffende ouders! Maar daar geloof ik dus totaal niet in dat dat aan niet vaccineren ligt. Toen mijn dochter net geboren was, zou er ook een kinkhoest uitbraak zijn volgens het CB, tja heel simpel, gaan we dus niet heen!
    De link vaccinvrij is idd erg goed, alsmede boekje vaccinaties doorgeprikt. En nogmaals, lees en verdiep je eerst, voordat je een keuze maakt voor wel of niet inenten! Verder zal ik nu ook niet reageren, dit blijven toch altijd slopende discussies, heb respect voor ieders keuze. Ik zeg alleen, zorg dat je je eerst goed verdiept.

    • Marijn
      17 april 2015 / 13:51

      Maar je weet dat de weerstand van babies nog niet optimaal is (ze horen niet voor niks bij de standaardrisicogroepen) en dat voeding of hygiene helemaal niks doet tegen bijvoorbeeld kinkhoest?

      • miranda
        17 april 2015 / 14:04

        Hoi, qua weerstand juist mede daarom bewust geen inenting tegen kinkhoest, dit moest volgens mij ook echt al bij enkele weken oud waar we toen woonden. Ik wilde eerst bijvoorbeeld ook pas inenten na 1 jaar, daarna besloten helemaal niet. En idd is hygiëne en voeding niet mijn voornaamste reden voor wel of niet inenten.

      • Joyce
        17 april 2015 / 15:36

        Kinkhoestvaccin is bewezen nutteloos. Omdat dit een verouderd virus bevat.

        • Joyce
          17 april 2015 / 15:38

          Het immuum van jonge kinderen functioneerd prima. Alleen moet het nog rijpen en antistoffen opbouwen. Iets heel natuurlijks.

          • Simone
            17 april 2015 / 16:30

            Ja en dat is nou ook precies de reden waarom jonge kinderen vaak ziek zijn. Dat is totaal niet gerelateerd aan wel of niet vaccineren, voor diegenen die denken dat kinderen ziek worden door vaccinaties….

          • Marijn
            17 april 2015 / 17:05

            Inderdaad Simone! En sorry Joyce maar je geeft nu zelf al een reden waarom het argument dat je ziek wordt van vaccineren onzin is. “Ze moeten nog antistoffen opbouwen” hoe gebeurt dat? Juist, omdat je eerst ziek moet worden en dan pas antistoffen aanmaakt. Je zegt het zelf eigenlijk al. Omdat kinderen nog bezig zijn met hun antistoffen opbouwen worden ze vaker ziek, niet omdat ze gevaccineerd zijn.

            “En trouwens het immuunsysteem van jonge kinderen functioneert prima” spreekt “ze moeten nog antistoffen opbouwen” een beetje tegen.

          • Joyce
            17 april 2015 / 17:49

            Het gaater mij ook niet om een kindniet ziek wordt door vaccins, het gaat mij erom dat ik mijn kind geen schadelijke en giftige stoffen wil injecteren. Jullie missen het punt totaal. Laat mijn zoon juist antistoffen opbouwen door ziek te zijn, dan is hij meteen levenslang immuum. ….

          • Joyce
            17 april 2015 / 17:51

            En antistoffen opbouwen is iets heeel anders dan een niet werkendimuumsysteem. Ik laat het hierbij, want ik merk dat hier onvoldoende kennis is om echt een ‘soort van’ discussie te voeren.
            Ik respecteer een ander zijn keuze, iedereendoet wat hem goed dunkt.

          • Marijn
            17 april 2015 / 18:09

            We gaan het inderdaad niet eens worden Joyce, en dat hoeft ook niet. Maar verwar niet ‘te weinig kennis’ met ‘gewoon een andere mening hebben’. Niet iedereen die een andere mening heeft heeft ook gelijk minder kennis.

          • Carina
            17 april 2015 / 18:51

            Je bent niet meteen levenslang immuun, plus een goed vaccin zorgt ook voor de maximale immuniteit.

          • Joyce
            18 april 2015 / 16:22

            Dat is ook zo Marijn, beetje verkeerd geformuleerd. Ook ik moet nog leren.

  32. Miranda
    17 april 2015 / 12:58

    Nog laatste toevoeging, er is ook een mogelijkheid tot aangepast vaccineren, of pas na het eerste levensjaar…Mijn beslissing is echt niet over 1 nacht ijs gegaan….whantoknow.nl is ook nog een goede site.

  33. Mona
    17 april 2015 / 16:58

    Ik heb ervoor gekozen mijn kinderen wel te vaccineren. Ik heb me er goed in verdiept, biologisch/chemische opleiding tot de conclusie gekomen dat de risico’s van niet -vaccineren veel groter zijn dan wel vaccineren.

    Naast het beschermen van mijn eigen kinderen vind ik vaccinatie vooral belangrijk voor de volksgezondheid. D.m.v. kudde immuniteit bescherm ik op deze manier ook jonge babies en kinderen die door een verminderde weerstand of ziekte niet gevaccineerd kunnen worden. Dit is ook een van de redenen dat deze ziekten tegenwoordig nog maar zo weinig voorkomen, helaas vrees ik dat een aantal ziektes toch weer meer gaan voorkomen in NL (die stijging is al zichtbaar en ook in andere landen), maar ik vermoed dat er dan ook juist weer meer ouders gaan vaccineren omdat de ‘ dreiging’ dan reëler wordt.

    Wat ik vooral erg jammer vind is dat er zoveel onjuiste informatie is over vaccinaties die mensen bang maakt, zoals het autisme verhaal of allerlei onjuistheden over de ingrediënten. Het om als ouder goede en neutrale informatie te vinden, want die vind je echt niet op websites als vaccinvrij. Misschien in de WHO nog een tip voor ouders op zoek naar info, die geven ook informatie over alle kinderziektes en de vaccinaties. Deze organisatie wordt ook als betrouwbare bron aangehaald i.v.m. het 2-jaar borstvoedingsadvies, dus wellicht dat mensen hier wat meer vertrouwen in hebben?

    En ik kan het niet laten horen, maar zo las ik hierboven bijvoorbeeld een verhaal over dat stoffen uit vaccinaties in de bloedbaan worden geïnjecteerd en voedingsstoffen niet en dat deze daarom veilig zijn….
    a. vaccinaties worden over het algemeen gewoon in de spier geïnjecteerd, niet in de bloedbaan en
    b. Je verteringsstelsel staat gewoon in contact met je bloedbaan, dus stoffen kunnen via je eten ook gewoon in je bloed en andere delen van je lichaam terechtkomen. Daarom mag je bijv geen alcohol drinken tijdens je zwangerschap en borstvoeding, het komt allemaal gewoon in je lichaam terecht…(immuunstoffen kun je trouwens ook doorgeven via borstvoeding, dus dat verhaal van die appel die wel veilig is, is helaas ook niet echt waar)

  34. 17 april 2015 / 19:39

    Mijn handen jeuken om hier een heel lang antwoord neer te gaan tikken aangezien ik ook eens zo’n (anonieme) mail heb gekregen. Ik schreef een uitgebreide reactie daarop op mijn blog omdat ik niet vaccineren domweg vrij kort door de bocht vind. (Als je zoekt op ‘anonieme raadgever’ vind je mijn artikel ;-)) Anyway, ik ben voor inenten! En als ik er al over zou twijfelen, zou ik het toch doen aangezien ik niet verantwoordelijk zou willen zijn voor een besmetting van bijvoorbeeld een pasgeboren baby.

  35. 17 april 2015 / 19:56

    Oef wat een lastig onderwerp! Ik heb nog geen kinderen, maar ik twijfel heel erg. Zelf heb ik wel last gehad van de vaccinatie (troep in dktp om even duidelijk te zijn, was bij mij puur ongeluk) maar toch wil ik ook eigenlijk wel de kinderen in laten enten om ervoor te zorgen dat we de ziektes onder controle hebben. Bovendien is consitutioneel eczeem verschrikkelijk vervelend (heb ik door dktp inenting) maar dat heb ik toch liever dan dat ik doof was geweest door een ziekte waarop de kans net zo groot is als op het krijgen van een ziekte door inentingen. Moeilijk moeilijk!

  36. Bo
    18 april 2015 / 20:40

    Ik heb een tweeling, deze laten wij wel inenten. Ze zijn twee maanden te vroeg geboren, van de eerste prikjes hebben ze heel veel last gehad (als in veel huilen). De prikken daarop helemaal niet, alleen bij de prik zelf (zijn nu 8 maanden).
    Maar ze zijn echt nóóit ziek gelukkig! (Even afkloppen 😉 )

    Het zoontje van mijn zusje (3 maanden ouder dan mijn meiden) wordt ook gewoon gevaccineerd, maar hij is wel heel vaak ziek.

    Bij ons is het verschil dat die van mij thuis zijn bij mij (of mijn man) en het zoontje van mijn zusje naar het kdv gaat. Wij denken dus zeker dat het daaraan ligt.

  37. Farah
    18 april 2015 / 22:58

    Shirley, misschien kun je eens wat beter voor skyler zorgen ipv al je energie aan dat hardlopen en sporten besteden , dan zou hij niet zo vaak ziek zijn

    • Shirley
      Auteur
      19 april 2015 / 07:26

      Haha 🙂 want als je moeder bent mag je natuurlijk niet 2 of 3 keer sporten in de week en moet je 24 uur per dag met je kind bezig zijn. Ben heel blij, zowel voor Skyler als voor mezelf, dat we daar een andere mening in hebben. Geloof dat jij me toen ook vertelde dat het belachelijk was dat mijn kind naar een crèche gaat 🙂

  38. irini
    19 april 2015 / 07:58

    Mijn dochtertje van 5 ids gevaccineerd en zat vanaf 3 maanden oud op een kdv. Voor 2 dagen in de week. Nu zit ze al geruime tijd op school en 2 dagen per week op de bso. De keren dat zij ziek is geweest zijn op 1 hand te tellen. Dus zo kan het ook!

Secured By miniOrange