Mijn goede voornemen ‘meer water drinken’ verbeteren

Mijn goede voornemen ‘meer water drinken’ verbeteren

Een van mijn goede voornemens voor 2019, is om beter voor mezelf te zorgen. Voor mij vallen daar een paar dingen onder; werk en balans, sporten, voeding, iets meer rust pakken, meer le-zen, genoeg slapen en water drinken. Nu heb ik al veel dingen onder controle. Qua werkuren heb ik een goede balans te pakken, sporten doe ik inmiddels al bijna drie maanden twee keer per week, ik lig regelmatig om 21.30 uur in bed en ik lees weer wat vaker een boek dan dat ik uren op mijn telefoon zit. Mijn eten is relatief goed onder controle, maar dat kan hier en daar nog wel iets beter. Er is echter één ding waar ik mega slecht in ben: water drinken. Terwijl er mensen zijn die liters water kunnen weg drinken op een dag, ben ik al blij met een glas.

Ik vergeet het

In de zomermaanden gaat het zeker beter dan tijdens de koude wintermaanden maar ik kom bij lange na niet aan de twee liter per dag. Het zit niet in mijn systeem en als ik een flesje water naast me neerzet, gebeurt het regelmatig dat deze er aan het eind van de dag nog staat. Misschien met één of twee slokken eruit, maar echt leeg? Nee, dat zeker niet. Het is niet zozeer dat ik een afkeer heb tegen water, het zit simpelweg niet in mijn systeem en ik krijg het er ook maar niet in. Ik vergeet het, maar bereid me ook niet goed voor om mezelf er continu aan te herinneren. Ik vergeet een flesje water mee te nemen en vind het vervolgens zonde om te kopen, ik vergeet het voor mezelf neer te zetten als ik ga werken en als we op pad gaan, heb ik voor de kinderen alles mee maar staat het flesje water nog op het aanrecht thuis. Zelfs tijdens het sporten lukt het me niet om de sessie te eindigen met een leeg flesje.

Hoofdpijn

Dat water drinken ontzettend goed voor je is hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen. Gemiddeld heb je 1.5 à 2 liter water nodig per dag voor het vervoer van stoffen door je lichaam en om afval-stoffen kwijt te raken. Bovendien is je vochtbalans beter in orde en schijnt het een boost voor je energie en brein te zijn (hallo hoognodig!). Ik heb ook best met regelmaat hoofdpijn en kan wel zeggen dat het komt door het weinige water dat ik drink. Van mijn moeder heb ik dit in ieder geval niet; zij heeft automatisch overal glazen water staan en vult deze ook regelmatig bij. Puur een kwestie van gewenning, vertelt ze me vaak. Als ze hier is, krijg ik ook vaak een glas water voor mijn neus geschoven. ‘Hier, opdrinken!’ Ik moet dus even iets gaan veranderen. Het water drinken in mijn systeem krijgen. Daar is een oplossing voor: reminders.

2019-02-25 11.55.16

Water drinken met SamenGezond

Afgelopen week heb ik de SamenGezond app van Menzis gedownload en ben ik het doel om meer water te drinken aangegaan. Elke dag, over een periode van zeven dagen, kreeg ik van de virtuele coach uit de app een vraag over water toegestuurd (‘heb je vandaag al water gedronken?’) en deelt de coach een handig feitje en/of tip over water (-drinken). Voor mij is zo’n reminder een fijn hulpmiddel en ik merkte dat het me weer even bewust maakte. ‘O ja, ik moet drinken!’ Door deze herinneringen dronk ik afgelopen week meer dan misschien wel het hele afgelopen jaar. De eerste dag eindigde ik met een liter, maar de dagen daarna wist ik 1.5 liter weg te drinken. Wat een overwinning! En tsjah, als een reminder werkt, waarom niet?

Challenge voor de komende maand

Voor nu ga ik een nieuwe uitdaging instellen zodat ik nog even verder ga op deze koers. Ze zeg-gen weleens dat een nieuwe gewoonte aanleren 21 dagen duurt. Met water drinken zal het bij mij nog wel iets langer gaan duren, en dus ga ik de komende weken door. Steeds als ik een reminder krijg denk ik eraan en drink ik. Ik merkte afgelopen weekend wel al, toen ik wéér mijn flesje water was vergeten, dat ik in de auto dorst kreeg. Dat ik überhaupt meer dorst heb gekregen als ik eventjes geen water drink. Dat lijkt me best een goed teken, dat mijn lichaam zelf aangeeft water nodig te hebben. Voor nu drink ik 1 a 1.5 liter, maar dat hoop ik nog iets hoger te krijgen. Echter beginnen we klein en hopelijk bouwen we dit vanzelf op. Een liter is al een hele overwinning.

De SamenGezond-app is geschikt voor iOS en Android, geeft je inzicht in je gezondheid en helpt je iedere dag gezonde keuzes te maken. Eenvoudig en in kleine stapjes. Je kiest zelf aan welk doel je wilt werken met hulp van de coach, zoals starten met hardlopen, beter slapen, stoppen met roken of dus water drinken. Jouw persoonlijke fitscore laat vervolgens zien hoe je het doet en of je nog kunt verbeteren. Het leuke is dat je ook uitdagingen kunt aangaan met vrienden en dat je met behaalde activiteiten en doelen punten kunt verdienen die je kunt besteden in de webshop. Je hoeft voor deze app geen klant te zijn van Menzis.

Drink jij genoeg water op een dag?

mommyhood

Share:

5 Reacties

  1. Sabien
    6 maart 2019 / 08:17

    Goed bezig. Ik heb het mezelf ook echt aan moeten leren ongeveer 15 jaar geleden. Ik had geregeld blaasontsteking. Nu drink ik met gemak 3 liter weg. Wat jij ook schrijft, je lichaam went er aan als je meer gaat drinken. Mijn lichaam geeft ook vaak aan dat het dorst heeft. Maar zet hem op! Zodra de gewoonte ‘gewoon’ is geworden, weet je niet beter.

  2. Daisy
    6 maart 2019 / 08:49

    Mijn voornemen voor 2019 was ook om meer water te drinken, ik gebruik zelf nu de 1 L waterflessen van Camelbak, ideaal! Ongemerkt drink je zo een liter weg, er zit een handig drinktuitje op met daaraan een “rietje” en hij lekt niet. Met een Dopper was ik namelijk wel eens zo onhandig dat ik deze omstoot en de dop er dan net niet goed op zat….

    De app is ook zeker handig, ik ga hem downloaden. Bedankt voor de tip!

  3. sarina
    6 maart 2019 / 09:09

    Goed bezig! Ik vergeet het vooral in het weekend…

  4. 6 maart 2019 / 09:33

    goed bezig!! ik drink heel heel heeeel veel water op een dag en ga rustig naar de 3.5 liter soms 4, als ik dat niet doe dan ben ik echt een gedroogde spons

  5. Hanneke
    7 maart 2019 / 08:03

    Echt 2 liter water drinken op een dag is al weer een achterhaalde theorie. Fit geldt alleen voor zestig-plussers. Vocht krijg je ook binnen via voedsel en andere drankjes (ja zelfs door koffie, ook al wordt daarvan beweerd dat het vochtafdrijvend is). Belangrijk is om te controleren of je urine voldoende licht van kleur is. Is dat het geval? Dan ben je goed bezig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.