Mevrouwtje*Meneertje

Mevrouwtje*Meneertje

Tijdens mijn bezoek aan de Kleine Fabriek fotografeerde ik stands en items die mij opvielen. Vaak bleef het bij een foto en het meepakken van de lookbook en/of het visitekaartje, maar er was één stand waar ik aandachtig naar het verhaal over het label luisterde; Mevrouwtje*Meneertje. Dit merk is er absoluut één met een verhaal en ik weet zeker dat jullie net zo enthousiast zullen zijn als ik.

De creaties van Mevrouwtje*Meneertje zijn eerlijk en brengen een glimlach op ieders gezicht. Ieder kledingstuk is in kleine oplage geproduceerd in Turkije en vervaardigd uit 100% organisch katoen. De kleding draagt het GOTS label (Global Organic Textile Standard label) en dit houdt in dat het gehele productieproces, van de teelt van de katoenvezel tot en met de uiteindelijke verwerking tot kleding, is uitgevoerd op een biologische, maatschappelijk verantwoorde en milieuvriendelijke manier. Nu ben ik daar niet zo heel erg mee bezig, maar het is toch een fijn idee dat je een goede aankoop hebt gedaan. Naast dit zijn de kledingstukken ook niet-seizoen gebonden. Dit wil zeggen dat, door toepassing van verfijnde tijdloze basismodellen, deze het hele jaar door gedragen kunnen worden. Seizoensgebonden producten zorgen voor massaproductie en dragen bij aan het nog groter maken van de enorme afvalberg die reeds gecreëerd is. Dat wil dit merk voorkomen. Daarom zorgen ze ervoor dat alle creaties van Mevrouwtje*Meneertje die er per seizoen bijkomen probleemloos gecombineerd kunnen worden met de stukken van het seizoen ervoor. Door de gelimiteerde oplage per ontwerp en het non seasonal karakter zal ieder kledingstuk worden verkocht tot het volledig uitverkocht is. Het zal dan ook niet opnieuw geproduceerd worden. Alle Mevrouwtje*Meneertje creaties zijn dus eigenlijk vrij unieke stukken.

Maar hoe goed dit bovenstaande ook klinkt; dat is voor mij niet de reden geweest om over dit merk te schrijven. Er is namelijk nog iets heel speciaals met Mevrouwtje*Meneertje: alle tekeningen op de kledingstukken zijn gemaakt door kinderen zelf. De winnaars van de tekenwedstrijd die ze iedere keer organiseren, worden uitgeroepen tot één van de designers van Mevrouwtje*Meneertje. Hun foto pronkt, samen met hun naam en leeftijd, op ieder label met hun creatie. Iedereen jonger dan 10 jaar kan meedoen aan de tekenwedstrijd van Mevrouwtje*Meneertje. Ze worden dus een heuse designer en zien de tekening die ze hebben ingezonden terug in de collectie. Hoe leuk is dat?

Als dat nog niet genoeg is: een deel van de opbrengst wordt geschonken aan het Kinderkankerfonds. Zo worden de kinderdesignertjes gestimuleerd om iets goeds te doen voor de wereld en hebben wij, de mensen die dit merk eventueel kopen, écht iets goeds gedaan voor de wereld. Ik vind het een speciaal merk en door al deze bovenstaande punten ben ik enthousiast geworden om dit merk met jullie te delen.

De kleding is geschikt voor kindjes van 0 tot 2 jaar en de prijzen zijn goed te doen: het goedkoopste item, het mutsje, is 13 euro en voor het duurste item, de jurk, betaal je 30 euro. Je kunt de collectie bestellen op de Belgische webshop of zoeken naar een verkooppunt bij jou in de buurt!

DSC_6558 DSC_6572 DSC_6650 DSC_6674 DSC_6817 DSC_6834 Schermafbeelding-2014-05-20-om-15.40.15-751x500 Schermafbeelding-2014-05-20-om-15.41.40-481x500 Schermafbeelding-2014-05-20-om-15.42.21-465x500 Schermafbeelding-2014-05-20-om-15.47.19-510x500 Schermafbeelding-2014-05-20-om-15.57.02-694x500 Schermafbeelding-2014-05-20-om-17.49.03-498x500 Schermafbeelding-2014-05-20-om-17.50.42-647x500

Share:

19 Reacties

  1. 8 juli 2014 / 12:37

    Aaaw wat een onwijs tof idee! De kleertjes zijn ook heel schattig, echt leuke kleurtjes!

  2. 8 juli 2014 / 12:45

    Wat een mooi initiatief dat ze een deel doneren aan het Kinderkankerfonds. De kleding is iets minder naar mijn smaak, maar de kleurtjes zijn wel heel vrolijk.

  3. 8 juli 2014 / 12:48

    Wat een goed initiatief! En de kleertjes zien er lekker vrolijk uit!

  4. Annis
    8 juli 2014 / 12:51

    Oh wat leuk! Op meerdere manieren hihi. En fijn, eindelijk een merk dat niet super duur is. Vooral omdat ze er al zo snel weer uitgroeien.

  5. 8 juli 2014 / 12:54

    Verdorie, ik had niet mogen doorklikken…. weer wat kleding bij voor mijn meneertje. 🙂

  6. 8 juli 2014 / 12:59

    Ik vind de kleding superleuk! Lekker speels en toch stoer en mooie kleuren.

  7. 8 juli 2014 / 13:57

    Wat een super initiatief voor een goed doel, de kleding ziet er ook erg leuk uit!

  8. 8 juli 2014 / 14:27

    Wat een prachtig verhaal achter zo’n leuk merk! Eens kijken of er wat leuks tussen zit voor mijn ‘mevrouwtje’ 🙂

  9. Lara
    8 juli 2014 / 15:00

    Wat leuk zeg! Ik wordt helemaal vrolijk van die foto’s!

  10. 8 juli 2014 / 15:28

    Wat bijzonder! En ook nog eens hele geinig kleertjes. Wat doe je me aan haha 😉

  11. 8 juli 2014 / 16:18

    Bij het lezen van alle goede eigenschappen van dit merk vreesde ik eventjes voor de verkoopprijs, maar dat bleek niet eens nodig. Fijn merk, iets om in de gaten te houden.

  12. 8 juli 2014 / 16:21

    Zo leuk, had er nog nooit van gehoord. 1 en al goeds dat merkje. Bedankt om je inspiratie met ons te delen! 😀

  13. 8 juli 2014 / 16:36

    Ik had hier nog nooit eerder van gehoord. Wat een leuke doel van het merk! Trouwens vind de kleertjes ook nog eens best geinig uitzien

  14. Stien
    8 juli 2014 / 20:31

    Wat een fijne, vrolijke kleding! 🙂 Fantastisch idee om tekeningen te gebruiken die door kinderen gemaakt zijn, onwijs leuk! Natuurlijk is het verhaal dat er achter zit ook heel speciaal en het feit dat een deel naar kinderen met kanker gaat, vind ik al helemaal geweldig! Heel erg leuk artikel, ben helemaal verkocht 🙂

  15. 9 juli 2014 / 00:56

    oh wat fijn om dit te lezen! Het is namelijk bedacht door een falilielid van mij en de helft van de modellen is ook familie. Heel erg leuk om te zien dat ze eindelijk begint door te breken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.