(~215 B)

De voorwaarden waar een camping voor mij aan moet voldoen

Zo’n anderhalf jaar geleden kwam Raymond op het idee om een caravan te kopen. We waren al een aantal zomers op vakantie naar een camping in een stacaravan en we vonden het kampeerleven, vooral met de kinderen erbij, toch wel fijn. Echter, een eigen caravan was nog niet eerder bij me opgekomen. ‘Wat moeten we nu met een sleurhut?’ Toen Raymond de voors en tegens opschreef, kon ik niets anders dan hem gelijk geven. Ik stond er nog steeds niet echt om te springen, maar wilde het wel een kans geven. Inmiddels hebben we al wat tripjes gehad en ik kan niet anders dan concluderen dat het een goede zet is geweest. Het rijden valt Raymond alles mee, de kinderen vinden het fantastisch en het is gewoon waar: als zij het naar hun zin hebben, ben je zelf ook relaxt en heb je zelf ook vakantie. Na een paar weekenden in het voorseizoen en een zomer in het buitenland op twee campings, heb ik inmiddels een lijstje met eisen waar een camping voor ons, en vooral voor mij, aan moet voldoen. Dingen die ik belangrijk vind en die voor mij een camping maken zoals ik hem het liefst wil hebben.

Leading Campings Group

Er zijn verschillende partijen die bij elkaar zijn aangesloten en waar je terecht kunt voor mooie campings. Een daarvan is Leading Camping Group, een samenwerkingsverband van 38 topcampings in Europa die zich focussen op kwaliteit, milieu en extra voordelen voor gasten. Mocht het basic kamperen niks voor je zijn en hecht je net als ik wat waarde aan iets meer comfort, kun je dit zeker in gedachten houden. Luxe in de natuur, gezond eten, relaxte atmosfeer, natuur gekoppeld met luxueus kamperen, etc. Alle leden van de groep zijn volkomen zelfstandig, hebben ieder hun eigen karakter. Er zijn kleine, overzichtelijke campings aangesloten met 200 plaatsen, maar ook ware vakantiesteden waar in het hoofdseizoen ook 11.000 gasten elkaar niet in de weg lopen. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat het vaak familiebedrijven zijn met een heel bijzondere focus op de gast. Met de speciale Leading Card kun je zelfs punten sparen en kun je gebruik maken van privileges: geen reserveringskosten, vroege aankomsttijd en late vertrektijden, verhogen van de stroomaansluiting, etc. De punten die je spaart kun je weer inzetten op dingen als een dag gratis Wi-Fi, een dag extra fietsverhuur en meer van dat soort fijne extra’s. De kaart kost zelf maar 10 euro. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar ik denk wel dat het goed aansluit bij onze eisen en Raymond houdt ook altijd wel van die mooie extra’s. Voor een volgende vakantie gaan we er zeker eens naar kijken. De campings zien er stuk voor stuk fantastisch uit….

Waar een camping voor ons in ieder geval aan moet voldoen?

Schoon sanitair

Met stipt op nummer 1 omdat ik heb gemerkt dat ik hier het meeste waarde aan hecht. Het meest vreselijke aan een camping vind ik namelijk de gezamenlijke douches en toilet. Nu heb je campings met eigen sanitair en dat is natuurlijk de meest fijne en luxe optie, maar als dit niet het geval is lees ik voldoende reviews zodat ik kan concluderen dat het sanitair op orde is. De douches moeten netjes, het toilet moet schoon en ik wil dat het regelmatig schoongemaakt wordt. Is de camping leuk maar lezen we overal dat het sanitair vies of niet op orde is, dan wordt de camping direct van het lijstje geschrapt. We hebben een toilet in de caravan, maar die proberen we alleen te gebruiken tijdens de nachten en eventueel in de ochtend.

Een beetje privé

We zijn weleens op een camping geweest waar de caravans zo dicht tegen elkaar aan moesten staan, dat je amper privacy had. Nu is privacy op een camping aardig ver te zoeken, dus we zijn altijd op zoek naar campings met mooie ruime plekken. We hoeven zeker geen honderden vierkante meters, maar een beetje grond om de caravan heen zodat je niet bij de buren op hun bord kunt kijken vind ik wel zo prettig. Dan hebben de kinderen ook nog een beetje speelruimte en hoeven we niet constant te fluisteren als we een gezellig en persoonlijk gesprek hebben. Gelukkig werken veel campings met verschillende ruimtes en kun je zelf kiezen voor hoe groot je gaat. De goedkoopste en kleinste optie is vaak geen optie voor mij, haha.

Een zwembad

Vorig jaar stonden we een paar weekenden op een boeren camping en ondanks dat de kinderen zich uitstekend vermaakt hebben en we zelf een zwembadje mee hadden voor tijdens de echt hete dagen, vond ik het toch wel jammer dat er geen zwembad was. Voor de weekenden nog prima te doen; in de zomervakantie gaan we niet naar een camping zonder zwembad. Ik vind dat namelijk een perfect uitje als je niet weg wil, maar toch iets met de kinderen wil gaan doen. Helemaal nu wel hebben ontdekt dat Maddox dol is op zwemmen en Skyler het ook steeds leuker begint te vinden, is een camping zonder zwembad voor ons uit den boze.

Animatie voor de kinderen

Afgelopen zomer hadden we best een aardige camping. We kozen hiervoor omdat we hier jaren geleden al eens stonden en het ook voor mijn ouders bekend terrein is. Omdat het onze eerste lange kampeervakantie was, vonden we dit een veilige optie. Op internet lazen we over leuke animatie; eenmaal daar bleek daar amper wat te zijn voor de jongens. We hebben ons uiteindelijk wel vermaakt met zwemmen en wat uitjes, maar animatie miste ik écht. Een paar jaar geleden stonden we op een camping en verbleven we in een stacaravan. Hier was iedere ochtend een knutselclub en ondanks dat we daar maar één of twee keer gebruik van hebben gemaakt in die week, was de optie er wel. Een uurtje in de ochtend tekenen of knutselen en ’s middags een dansje vind ik al heel erg tof. We hebben voor aankomende zomer een leuke camping gevonden met Nederlandse animatie en genoeg opties. Hopelijk is dat een goede keuze geweest.

Een winkel voor brood/ijsjes

We hebben altijd veel meel qua boodschappen en we hebben ook een extra koelkast met een kleine vriezer. Toch vind ik het prettig als er op de camping een klein winkeltje zit waar ik terecht kan voor wat kleine aankopen. ’s Ochtends verse broodjes, een ijsje als we bij het zwembad zitten. Dat soort dingen! We zoeken altijd een goede supermarkt in de buurt voor de grote aankopen maar het is prettig als er iets op de camping zit waar je voor kleine dingen terecht kunt. En een Magnum op zijn tijd kan halen, haha.

Mooie omgeving

Vorig jaar stonden we op een camping in Zuid-Duitsland en we hadden genoeg in de omgeving zitten voor wat uurtjes vermaak. Zo zijn we naar wat steden in Duitsland geweest, maar konden we ook uitwijken naar Frankrijk. Ook hadden we een mooi meer naast de camping waar je wel even fijn kon wandelen. Aankomend jaar verblijven we op een camping aan een groot meer en in een prachtig natuurgebied. Vind ik prettig! Leuke dorpen, leuke steden, gezellige markten, parken, dat soort dingen doen het altijd goed bij mij. Ik hoef niet hele dagen op pad, maar een ochtend zwemmen afgewisseld met een middag wandelen of een ochtend stad met ’s middags een speeltuin op de camping is voor ons al heel erg fijn.

Vorig jaar zagen we ons kampeeravontuur echt als oefenen. De boerencamping was puur om het uit te proberen en voor de zomervakantie kozen we bekend terrein om te kijken wat we willen, hoe het bevalt, etc. Ik ben heel benieuwd naar onze ervaringen aankomende maanden. We weten in ieder geval wat we willen en zo kunnen we zoeken naar fijne plekken.

Hebben jullie iets met kamperen?

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

5 Reacties

1. Sara
    28 februari 2020 / 16:39

Ik heb zelf niks met kamperen maar heb wel een camping. leuk om te lezen over jouw ervaringen.

2. 29 februari 2020 / 07:53

Lijkt me heerlijk, echt kamperen. Helaas krijg ik mijn vriend nooit zover, anders had ik waarschijnlijk precies dezelfde eisen aan een camping gesteld.

3. Kim
    6 maart 2020 / 20:09

Ik vind kamperen echt heerlijk! Vroeger altijd met mijn ouders gekampeerd, maar de laatste jaren met mijn vriend naar hotels geweest en dan mis ik dus toch die camping!

4. Chantal
    6 maart 2020 / 21:27

Ik campeer al mijn hele leven en vind het geweldig. Wij komen nu denk ik 5 jaar op een camping in spanje met 2 zwembaden 1 halverwege de camping en een achter in en beide met een heel leuk zwembad voor kids en glijbanen. De omgeving vind ik ook mooi en je bent ook zo bij andere plekken. Een stadje als je de camping afloopt en nog geen 5 min lopen is het strand met een boulevard waar savonds allemaal leuke kraampjes staan en een mooie oude stad aan het einde van de boulevard.

5. Liesbeth
    7 maart 2020 / 07:56

Jaaaaah, wij zijn echte kampeer liefhebbers!

Van kleins af aan met mijn ouders met de tent en later met de caravan, mijn vriend ging ook altijd met de caravan kamperen met zijn ouders. We kamperen nog graag, zeker sinds we kinderen hebben want die genieten volop. We hebben zelf jaren geleden een grote 6p familie tunneltent aangeschaft en daar kamperen we nog steeds met veel plezier mee. Wie weet stappen wij ook ooit nog over op een caravan maar een andere tent of een vouwwagen aanschaffen klinkt voor ons aantrekkelijker.

De vakantie voor dit jaar is iig alweer geboekt! En we gaan weer eens naar onze favo camping in Zeeland samen met mijn ouders die ook nog steeds met de caravan kamperen. En idd mét zwembad, warme broodjes, ijsjes, een goed onderhouden sanitair en ruime plekken met een haagje eromheen waardoor we wat privacy houden. Hopelijk krijgen we een mooie juli maand want we blijven in NL.