(~215 B)




De overgang van groep 2 naar groep 3

De overgang van groep 2 naar groep 3

Sinds drie weken zit Skyler in groep 3. Hij is een vroege leerling maar omdat we vonden dat hij eraan toe was, zit hij dus nu met vijf jaar (over twee maanden wordt hij zes) in groep 3. Een keuze waar zowel wij als ouders en de leerkrachten achter stonden, aangezien Skyler behoorlijk veel interesse krijgt in letters, woorden en lezen, regelmatig probeert te rekenen en echt wel toe was aan een nieuwe uitdaging. Nu hij in groep 3 is begonnen staan we nog steeds volledig achter onze keuze. Toch wil ik er nog iets over zeggen: ik vind de overgang van groep 2 naar groep 3 echt een behoorlijke stap en er zit onwijs veel verschil in de bezigheden.

Echt werken

Bij ons waren de groepen 1 en 2 gemengd, iets wat ik eigenlijk altijd wel hoor. Skyler heeft groep 1 gedaan en omdat hij goed kon meekomen, kwam hij na de zomervakantie in groep 2. Toch is er daar nog flink wat ruimte voor spelen. In groep 1 natuurlijk helemaal, maar in groep 2 zijn er genoeg momenten dat er naast de wekelijkse taken ook gespeeld kan worden. Inmiddels zit hij in groep 3 en moet er gewerkt worden. Echt gewerkt. Ik vergeet nooit meer dat Skyler na de eerste dag thuis kwam en riep: ‘ik vind het heel erg leuk maar mama, er is helemaal geen speelgoed!’ Of zoals een vriendje van Skyler vertelde: ‘eerst konden we nog lopen van werkje naar werkje en nu zitten we de hele dag aan onze tafel.’

Hele dag aan de tafel

Groep 3 staat gelijk voor het echte leren. Letters leren, korte woordjes lezen, leren schrijven, leren rekenen. De een komt in groep 3 en kan al lezen; de ander leert in groep 3 echt de allereerste dingen. Hoe dan ook: er wordt verwacht dat de kinderen dingen leren en met ook nog eens een thema, worden de dagen gevuld met bezigheden. Tussendoor wordt er gegymd en buiten gespeeld en tijdens de overblijf wordt er ook veel tijd buiten gespendeerd, maar van een huishoek in groep 2 naar een tafel met een telraam en een boek naar groep 3 vind ik voor zulke kleine kinderen best heftig.

Omschakeling

Enerzijds vind ik de kinderen in groep 3 bizar groot. Ze kunnen veel, ze leren snel, ze zijn goed gebekt en staan hun mannetje wel. Anderzijds vind ik de overgang dus behoorlijk groot. Van spel naar lezen en van een spelletje op de iPad (weliswaar leerzaam maar toch) naar een eigen werkboek. In de kleuterklas krijgen ze twee weektaken die op vrijdag af moeten; in groep 3 zijn er ontzettend veel dingen die gedaan moeten worden. De methode waarmee de school werkt is prettig, van wat ik de eerste weken heb gezien. Skyler vindt het leuk, komt goed mee, hij is trots als hij weer een letter kent en komt regelmatig naar me toe met het antwoord op een som of een woordje dat hij kon lezen als ik aan het voorlezen ben. Als ouder vind ik het wel erg een omschakeling en ik snap dan ook best dat die kinderen kapot zijn aan het einde van de week.

Extra taken of meer ruimte voor spel

Bij ons op school werken ze met plus-klassen en als er kleuters zijn die wel erg snel hun taken af hebben of behoorlijk goed kunnen meekomen, hebben ze daar extra uitdaging voor en extra taken die ze kunnen uitvoeren. Voor de kleuters die op een relatief normaal thema zitten, is zoiets niet. Aan de ene kant denk ik ‘prima, in groep 3 vinden ze uiteindelijk hun eigen tempo wel en iedereen went er wel aan’, maar aan de andere kant zou het fijn zijn als er nog een soort van tussenstap zou zijn. Een beetje ruimte voor wat spel in groep 3 of iets meer voorbereiding in groep 2. Wie weet doet iedere school dit op zijn eigen manier, maar vooralsnog vind ik de overgang bij ons erg groot.

Afscheid op de gang

Waar Skyler ook wat moeite mee heeft, is dat ik niet meer de klas mee in mag. Bij de kleuters is dat nog prima, maar in groep 3 wordt er verwacht dat er afscheid wordt genomen in de gang. Volgens mij wordt er zelfs na de herfstvakantie verwacht dat we op het schoolplein gedag zeggen en dat de kinderen dan zelf naar binnen moeten. Dan zijn het niet meer stoere knullen, maar vind ik ze nog zo ontzettend klein. Ik merk echt dat Skyler dat wat lastig vindt en daarom staan we extra lang te zwaaien en handkussen naar elkaar toe te blazen voor het raam als ik wegga.

Kleine jongens worden groot

Kleine jongens worden groot. Heel groot. Het gaat ook ontzettend snel. Maar als ze eenmaal in groep 3 zitten, worden het weer even kleine mannen. Dan moeten ze opeens zoveel en is er van spelen vrijwel geen sprake meer. Dat thuis de ontlading komt en dat hij óf heel erg moe is óf juist wat baldadig en brutaal wordt, snap ik heel erg goed. Zoals de juf al zei: tot de kerstvakantie vinden de meesten het even heel erg lastig en vermoeiend. Ik kan niet meer dan dat volledig beamen. Maar wat doet ‘ie het goed en wat vindt hij het leuk. Maar een kistje met Lego of een toffe puzzel om even te ontladen had ‘ie wel erg fijn gevonden. Gelukkig hebben we dat voldoende thuis. Het is niet makkelijk om groot te worden…

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

13 Reacties

  1. 17 september 2019 / 07:47

    Zo interessant om te lezen. Hier in België is het sowieso helemaal anders.
    Bij onze school mogen alleen de instappertjes (2,5 jaar) de eerste dagen afgezet worden aan de klas. Daarna dien je hen aan de poort los te laten en alleen de speelplaats op te gaan.

    Hier is onze zoon net naar de derde kleuterklas gegaan. Ik heb de indruk dat het iets is tussen jullie groep 2 en 3 in. Want ze leren er inderdaad wel een beetje rekenen en lezen, maar er is ook nog ruimte om te spelen. De uren worden mooi verdeeld tussen aan een tafeltje zitten en leren en lekker spelen met speelgoed in de klas. (Wel bijna allemaal spelenderwijs leren, maar toch nog spelen.) Per week hebben ze een lijstje met “moet” en een lijstje met “mag”. De taken op het moet lijstje zijn verplicht, de andere mogen. Daarnaast hebben we en kangoeroe klas voor kindjes die wat meer uitdaging kunnen gebruiken. Hier maakt de zoon sinds een tijdje deel van uit.

    Echt gek hoe verschillend het allemaal is. Van een Duitse vriendin hoorde ik weer een heel ander systeem. 🙂

    • 17 september 2019 / 20:00

      Ik wilde net dezelfde bedenking maken. Mijn zoon van 2.5 gaat sinds 2 weken naar school en hij moest op dag 3 al alleen binnen wandelen, maar dat ging eigenlijk supervlot. Ik kan me niet voorstellen dat je tot 5 jaar elke dag mee de klas in gaat. Moet je dan elke keer wachten tot de les begint? Lijkt me echt een drukte in de klas, kan toch ook niet eht rust brengen voor de kindjes…

      • Shirley
        Auteur
        17 september 2019 / 20:02

        In groep 1 en 2 zijn er twee bellen; je gaat rond de eerste bel naar binnen en mag dan tot de tweede bel blijven zitten. Is ongeveer 5 minuten. De kinderen beginnen in de kring en er stond altijd een bak met boekjes. Dan kun je met je kind een boekje bekijken en daarna weg. Ik ging eigenlijk altijd gelijk weg, maar bracht Skyler wel even naar zijn plek om daar afscheid te nemen 🙂

  2. Lisette
    17 september 2019 / 10:26

    Ik kan jouw hele verhaal beamen, mijn dochter is in Augustus 6 geworden dus ook zij begon met enthousiasme aan groep 3. Nu ga ik echt leren, en leren lezen riep ze nog in de vakantie! Maar nu hoor ik haar toch regelmatig over het veel “moeten” blijven zitten, alle werkjes die af moeten zijn. En mijn dochter is behoorlijk beweeglijk en snel afgeleid, dus dan is het soms wel lastig. En ik merk ook nu hoe groot de overstap eigelijk is, en ik zou het eigelijk ook prettiger hebben gevonden als ze voor de vakantie al een aantal dagdelen hadden geproefd aan groep 3.
    Maar het komt zeker wel goed, maar toch weer effe wennen.

  3. 17 september 2019 / 10:41

    er komt zoveel op die kids af en de lat word tegenwoordig aardig hoog gelegd heb ik gemerkt. maar ze komen er wel en ja met hun gedrag gaan ze ook weer veranderen 😀 en dat gebeurd elk jaar kan ik je vertellen en soms heel positief maar ook helaas negatief, maar dat heet kind op voeden tegenwoordig 😉

  4. N
    17 september 2019 / 10:57

    Grappig, ik heb zelf Montessorionderwijs genoten dus ik herken dit niet van mezelf als kind… Ik kan me niet herinneren dat ik mijn hele basisschool ooit een wekelijkse taak had. Nu heeft dat ook weer nadelen natuurlijk..

    • Shirley
      Auteur
      17 september 2019 / 11:00

      Ik kom zelf ook van het Montessorionderwijs, haha. Vind dit dus ook best een omschakeling!

      • Charlotte
        17 september 2019 / 12:25

        Ik ben zelf 8 jaar lang leerkracht van groep 3 geweest en wij deden er dan ook alles aan om die overstap zo klein mogelijk te maken. De kinderen die eraan toe waren eind groep 2 al werkboekjes geven, maar in groep 3 ook zeker nog spelen in hoeken, extra buitenspelen, genoeg ruimte om voor te lezen en ouders mochten gewoon lekker mee de klas in.
        Inmiddels sta ik zelf niet voor voor de klas maar is onze dochter ook een vroege leerling die nu in groep 3 zit. Ik vind het heel fijn dat ze op haar school een beetje hetzelfde werken. Ik mag gewoon mee naar binnen en elke ochtend staat er spelmateriaal op de tafels waarmee ze mogen spelen tijdens de inloop. Ook is er nog een huishoek en een bouwhoek aanwezig, super fijn.
        Ik ben het helemaal met je eens, zoals jij het beschrijft is de overstap ontzettend groot en dat zal best even wennen zijn. Want stiekem zijn ze eigenlijk nog best heel klein.

  5. Nicky
    17 september 2019 / 11:25

    Misschien een idee om een artikel over jouw ervaring met het Montessorionderwijs vs het reguliere basisonderwijs te schrijven ;)) Ik ben namelijk nieuwsgierig hoe jij dit ervaren hebt en waarom jij voor Skyler voor het reguliere onderwijs hebt gekozen. Wij moeten een basisschool gaan uitzoeken, maar twijfelen enorm.

    • Shirley
      Auteur
      17 september 2019 / 11:55

      Ik zal eens gaan graven in mijn geheugen, haha. Maar de reden dat Skyler niet op het Montessori-onderwijs zit is heel simpel: dat zit hier niet in de buurt 😉 maar ik ga eens kijken wat ik hierover kan vertellen!

  6. 17 september 2019 / 12:50

    Interessant om te lezen. Ik ben dit jaar leerkracht van een groep 23, ik moet zeggen een super combi. In de klas hebben we hoeken, net als in groep 2, ook de kinderen van groep 3 mogen hier dagelijks in spelen. En natuurlijk hebben de groep 3 leerlingen een eigen werkplek en leren ze lezen, rekenen en schrijven via een methode, maar spelen neemt ook voor hen nog een belangrijke plaats in.

  7. Petra
    17 september 2019 / 12:52

    Het verschilt denk ik enorm per school. Bij onze dochters op school is er in groep 3 nog wel een speelhoek in de klas en speelt de klas langer buiten dan de hogere klassen. In het aanleren van nieuwe dingen zit ook heel veel beweging, zodat ze vooral niet de hele tijd hoeven te zitten. Onze jongste is nu ook net begonnen in groep 3 en maakt de overgang heel soepel, merk ik. Maar, hiermee wil ik dus niet zeggen dat dit beter is. Ben er zelf wel erg blij mee, maar hoorde laatst van een andere moeder dat ze het leren wel erg traag vond gaan.

  8. eva
    17 september 2019 / 15:49

    De kleuterjuf baalde er ook van dat er op de school waar onze zoon (even oud als Skyler, ook nu in groep drie) geen hoeken zijn in groep drie. Zij zij dat dat op andere scholen wel vaak zo is. Dus als we nou met zn allen gaan lobbyen is dat voor toekomstige kids wel geregeld. Want ik vind de overgang ook heel groot

Secured By miniOrange