Eind september liepen Skyler en ik voor het eerst hand in hand naar de basisschool voor een wenochtend en inmiddels zijn we bij het einde van het eerste schooljaar aangekomen. Na tien wenochtenden (nog steeds een dikke vette aanrader!) begon Skyler op maandag 6 november, op zijn verjaardag, aan een heel nieuw leven als basisschoolkind.
Ik was er een beetje bang voor; hoe zou het Skyler vergaan? Zou hij heel veel moeite hebben met wennen? Zou het niet te zwaar worden die eerste periode? Gelukkig was er van dit alles geen sprake. Doordat de tien wenochtenden plaatsvonden toen Skyler ook nog naar het kinderdagverblijf ging, konden we zo de dagen steeds iets meer opvoeren totdat Skyler ‘fulltime’ naar de basisschool kon. In het begin haalde ik Skyler maandag, dinsdag en donderdag op om thuis te lunchen, maar uiteindelijk is daar de overblijf op maandag en dinsdag bij gekomen om voor mezelf volledige werkdagen te creëren. Ook dit hebben we dus heel rustig aan opgevoerd en we merkten aan alles dat dat een goede keuze was. Gelukkig ben ik ook in die positie om dit zo aan te pakken. Als je echt naar kantoor moet heb je natuurlijk geen keuze. Aankomend schooljaar gaan de schooltijden iets veranderen, maar er komt nog steeds geen continurooster. Wel worden de pauzes iets ingekort, van vijf kwartier naar een uur. Op donderdag gaat dat behoorlijk haasten worden, dus ik denk dat ik dan voor die dag ook de pauze-overblijf ga regelen. Dat zorgt ook voor iets meer rust op de dag, in plaats van continu maar te moeten rennen en vliegen. Uiteindelijk lijkt me dat voor Skyler ook prettiger; rustig op school kunnen eten en nog even buiten spelen in plaats van naar huis lopen, snel brood naar binnen proppen en weer terug lopen.
We waren er wel aan toe, aan die schooldagen. Skyler miste uitdaging thuis en was het kinderdagverblijf wel een beetje ontgroeid en ik vond het prettig om iets meer lucht te krijgen en zo genoeg tijd met Maddox te hebben. Wat dat betreft is dit voor ons wel echt het perfecte leeftijdsverschil tussen de jongens. Het eerste half jaar van Maddox’ leven konden we heerlijk rustig aan doen en wennen aan de nieuwe situatie en vanaf het moment dat hij toch wat meer ging doen en actiever werd, was het tijd voor Skyler om naar school te gaan en creëerden we meer ruimte met Maddox alleen. Een kindje valt niet te plannen maar als dat wel het geval zou zijn, zou ik zeker kiezen voor zo’n 3.5 jaar leeftijdsverschil, haha. Bovendien vind ik het prettig om volgens het echte schoolleven te leven. Ja, ook als dat betekent dat de wekker gaat om 07:00 uur en we vroeg op pad zijn. Kortom: de basisschoolperiode vinden we allemaal erg fijn.
Ondanks dat we vrijwel direct in het schoolleven zaten en het wennen voor Skyler prima verliep, was het toch een hele omschakeling. We merkten dat Skyler wat teruggetrokken was in de klas en absoluut niets wilde zeggen tijdens kringgesprekken. Hoe anders is dat nu! Zijn juffen hebben goed naar hem gekeken en helemaal perfect aangevoeld hoe ze dit moesten aanpakken. Langzaamaan begon Skyler te groeien en op te bloeien. Het begon met iets vertellen tijdens het voorlezen omdat hij het boek en het verhaal herkende (Kikker!) en nu steekt hij zonder enige moeite zijn vinger op om iets over het weekend te vertellen, iets te laten zien van de vakantie of om enthousiast zijn plaktattoo te showen. Dat hij zelfs op de stoel ging staan om te laten zien dat hij de kanjermedaille die dag had, is wel echt een overwinning. Met zijn verjaardag op 6 november durfde hij absoluut niets en wilde hij echt niet het middelpunt zijn. Zelfs trakteren hebben we toen overgeslagen omdat hij alles te spannend vond. Skyler heeft wat dat betreft echt enorme sprongen gemaakt qua openheid en vertrouwen en aangezien ik zelf weet hoe lastig dat is, denk ik wel dat dit de mooiste verandering is geweest het afgelopen jaar. Skyler heeft vrijwel het hele volledige schooljaar en alles wat daar bij komt kijken meegemaakt. Op het schoolreisje naar Artis na; toen zaten wij in Turkije. Dat mag hij dus in groep 2 voor het eerst meemaken!
Voor de rest doet Skyler het hartstikke goed en kan hij goed meekomen. Hij heeft vrienden, is lekker bezig met werkjes, met zijn spraak gaat het sinds logopedie echt perfect en hij zit gewoon helemaal op zijn plek. Van de week vertelde hij tijdens het wandelen naar huis vol enthousiasme dat hij zelf had geklommen op gym. Dat was voor hem een echte overwinning want tijdens de ouderavond een paar maanden geleden hoorden we al dat Skyler dat heel spannend vond. Ik vind het ontzettend fijn om te horen en om te zien dat de juf hem zowel dingen op zijn eigen tempo laat doen, maar tegelijkertijd het zelfvertrouwen geeft om het een paar maanden later toch zelf te doen. Voor ons echt het teken dat hij zich prettig voelt. Het eerste rapport bevatte nog wat oranje gekleurde vakjes (in ontwikkeling) maar het eindrapport dat we deze week ontvingen, was geheel groen gekleurd (op niveau). Heel mooi en fijn! Ik ben niet zo’n ouder die allemaal blauwe vakjes (bovengemiddeld) wil zien, maar dat ‘ie goed kan meekomen en alles netjes op niveau is vind ik wel erg prettig om te horen. Vooral als er dus vooruitgang is geweest de afgelopen maanden!
Het einde van het eerste schooljaar nadert. Over vier weken is het zomervakantie en ik kan wel zeggen dat Skyler er aan toe is. Hij is wat moe, prikkelbaar en heeft even niet meer zoveel zin in dingen. Tijd om op te laden! Het is ook niet niks, direct al volledige dagen naar school. Op maandag en dinsdag zijn dat dagen van 08:45 uur tot 15:30 uur, op woensdag tot 12:30 uur, donderdag van 08:45 uur tot 15:30 uur met vijf kwartier tussen de middag thuis, vrijdag tot 12:00 uur en dan ook nog de logopedielessen waar hij de afgelopen periode zoet mee was. Volgend schooljaar starten ze een kwartiertje eerder, is de pauze een kwartier korter en kan ik Skyler om 15:00 uur ophalen, en op woensdag om 12:00 uur. Ik denk dat dat erg prettig gaat zijn. Tijdens de overblijf spelen ze namelijk zo lang buiten, dat een kwartier korter echt niet erg is. Bovendien zijn we ’s ochtends al op tijd wakker en gereed, dat we 08:30 uur ook prima redden. Het is jammer dat het continurooster er niet doorheen is gekomen, maar uiteindelijk is dit ook goed nu de overblijf is geregeld.
Skyler gaat na de zomervakantie naar groep 2. GROEP 2. Jongens, ik blijf het maar zeggen; wat gaat het allemaal hard! Wat heeft Skyler zich het afgelopen jaar ontwikkeld en wat een bizarre sprongen heeft hij gemaakt. Van een heel kleine kleuter naar een heel grote kleuter die beter praat, meer open is geworden en echt een eigen leven aan het creëren is. Ik ben heel trots!
Wat fijn om te horen dat hij zich zo goed ontwikkeld heeft! Nog een maandje (Wij, Limburg nog 2 weken) en dan genieten van de zomervakantie !
trots op mijn grote vriend 😀 en lekker genieten van de vakantie straks :D. Ras hoeft nog anderhalve week en nio 2 weken en dan hier ook heerlijk vakantie!!
Wat leuk te horen dat hij het zo goed doet! Wat een kerel wordt hij, joh!
Zo leuk om te lezen! Ik hoop dat mijn dochter ook zo’n ontwikkeling gaat maken in het eerste schooljaar. Ik heb er soms een hard hoofd in, maar als ik dan lees met hoeveel geduld, aandacht en het aanbieden van activiteiten op Skyler’s tempo alles goed is gekomen, dan denk ik dat het op de school die we uit hebben gekozen ook goed moet komen. Onze dochter hoopt in maart naar school te gaan en dan eerst naar een 0-groep voordat ze na de zomervakantie echt in groep 1 start. Denk dat dat heel goed ook is voor haar ontwikkeling, alles op z’n tijd en met een rustige aanloop ipv in een paar maanden groep 1 erdoor duwen en dan al door moeten naar groep 2.
Stiekem trouwens wel een opsteker wat je schrijft over het leeftijdsverschil! Wij hadden dat bij onze twee kindjes absoluut niet gepland, ik had zelf liever minder leeftijdsverschil gezien, maar uiteindelijk komt het er op neer dat de oudste van 03-02-2015 precies 3,5 jaar zal schelen met de tweede waarvan de uitgerekende datum 07-08-2018 is! Het feit dat we nog een half jaar zullen hebben om aan de nieuwe gezinssituatie te wennen lijkt me inderdaad heel prettig voor de schoolhectiek het leven gaat overnemen.. ik ben benieuwd, we gaan het meemaken!
Hoi, wat doet Skyler het goed! Ik ben even nieuwschierig, ik heb zelf ook een zoon die geboren is op 6 november maar hij blijft nog in groep 1 volgend jaar. Was dat bij Skyler nog bespreekbaar of gaan alle kinderen door naar groep 2?
Bij ons gaan de kinderen die na 1 okt zijn geboren vaak nog extra lang kleuteren.
Auteur
Hier zit groep 1 en 2 bij elkaar. Bij jullie misschien niet? Skyler gaat naar groep 2 met wat invloeden van groep 1 en dan aan het eind van het schooljaar wordt eigenlijk bij ieder kind bekeken of je kind doorgaat naar groep 3 of nog een jaartje extra blijft kleuteren 🙂
Oké duidelijk. Hier is het 0/1 bij elkaar en dan groep 2 apart.
Bedankt voor je reactie!
@Ivanka Dank voor de vraag en @Shirley dank voor het antwoord. Mijn zoon is van 18 november en gaat na de zomervakantie nog een keer groep 1 doen. Ze hebben wel een groep 1/2, dus hij doet nu ook al wel mee met werkjes maken, maar hij mag ook nog lekker veel spelen als hij dat zelf aangeeft. Ik vind het zelf prima een extra jaar kleuteren, de juf vertelde dat kinderen die na 1 oktober geboren zijn en wel versneld de kleuterschool doorlopen, vaak zwakke leerlingen blijven. Voor mijn zoon lijkt het me ook alleen maar goed, hij vindt dingen ook nog vaak eng of spannend en vertelt nog niet zoveel in de klas. Heeft hij mooi een extra jaar om daaraan te wennen en dat te leren
Auteur
Denk dat het allemaal per kind verschilt en per kind bekeken moet worden. Vind ‘vaak zwakke leerlingen blijven’ dan ook zeker niet van toepassing. Ik ben zelf van maart en kon na de zomervakantie ook naar groep 2. Was voor de rest absoluut geen sprake van zwakke leerling, ook bij mijn broertje van februari niet. Het is aan de juf en de ouders om te bepalen of naar groep 3 goed is of dat je kind beter een jaartje extra kan kleuteren 🙂 Dat gaan we met Maddox ook zien maar omdat hij van eind april is, is de kans groot dat hij wel het eerste jaar na de zomervakantie weer in groep 1 start als het zover is!