Momenteel zit onze oudste in groep 7 en ondanks dat het nog niet nodig is, hebben we toch alvast twee middelbare scholen bezocht. Er komt nog een derde aan, aan het eind van de maand. Ik kreeg online wat vragen, waarom wij ervoor kozen om nu al te gaan kijken. Dat doe je pas in groep 8, toch? Nu heb ik een beetje rondgevraagd en het verschilt heel erg. Op de ene basisschool wordt er in groep 7 al veel over gesproken en wordt er ook geadviseerd om alvast wat rond te kijken. Een andere school zegt dat je het beste in groep 8 past kunt kijken. Wij hebben er eigenlijk niet zo heel veel over gehoord, op een korte online meeting met wat uitleg na, en trekken dus ons eigen plan. Dit jaar bezoeken we alvast wat middelbare scholen. Ik hoorde dat een aantal andere ouders in onze omgeving dit ook doen in groep 7. Maar kijk vooral naar wat jouw kind nodig heeft.
Scholenspecial
Voor AmstelveenZ heb ik voor het tweede jaar op rij de scholenspecial geschreven. Dit hield in dat ik naar de middelbare scholen in Amstelveen en omstreken ging en daar sprak met mensen over hun beleid en kenmerken. Waarin onderscheiden zij zich? Op welke punten zetten ze zich in? Wat voor keuzes heb je allemaal als scholier? Hoe is de begeleiding? Ik vond dit vorig jaar al interessant, maar dit jaar heb ik natuurlijk nog meer informatie gevraagd. Handig voor de scholenspecial; nog handiger voor mijn eigen kind, haha. Tijdens deze gesprekken ontdekte ik dat de middelbare scholen onwijs veranderd zijn ten opzichte van jaren geleden. Natuurlijk blijven de standaard vakken op school, maar er is nu zoveel meer om te kiezen. Profielen, tweetalig, keuzevakken, eigen tijd om in te vullen, speciale begeleiding, after school clubjes, digitalisering, noem het maar op. Er ging een wereld voor me open en ik vond het heel erg leuk om alvast een kijkje te nemen in de wereld waar mijn kind naartoe zou gaan.
Het begrip middelbare school
We merkten bij ons kind dat hij geen idee had wat de middelbare school was. Hoe ging dat dan? Wat voor vakken zouden er zijn? Waar kan hij allemaal uit kiezen? Hoe groot is het? Is het echt waar dat je zoveel huiswerk hebt en elke dag andere uren? Het begrip middelbare school was te abstract en hij had geen idee wat hem te wachten stond. Omdat we wilden laten zien waar hij de komende anderhalf jaar naartoe werkt en hem de opties te tonen, hoopten we dat we die onzekerheid en te abstracte wereld iets concreter te maken. En door te kijken naar de scholen, hem nog meer motivatie te geven omdat hij dan weet waar hij het voor doet. De opties laten zien, zodat hij zich al een beetje kan oriënteren en niet volgend jaar moet kijken en een keuze moet maken.
Hier in de regio gaan we hoogstwaarschijnlijk een loting in, dus ik wil dat hij de verschillende opties in overweging kan nemen en ook echt de goede kanten van elke school ziet. Ook is het schooladvies nog niet bekend. We hebben vorig jaar een prognose gekregen maar omdat dat zo’n rommelig jaar was in verband met wisselende juffen en veel gerommel, nemen we dat met een korreltje zout. Het was immers een prognose op basis van een maand, ofzo. Dit jaar komt er wel een voorlopig schooladvies, dus dat wordt spannend.
Dat gaat ook wel bepalend zijn voor de scholen, aangezien niet alle niveaus op alle scholen mogelijk zijn. Dat wilden we ook laten zien; waar hij voor werkt en wat de keuzes worden bij bepaalde niveaus. Ik heb een mening gevormd na de scholenspecials, maar ik ga natuurlijk niet voor hem bepalen waar hij zijn middelbare schooljaren gaat doorbrengen. We kunnen hem alleen maar helpen bij zijn keuzes en de afwegingen met hem maken.
De open dagen
Tijdens de open dagen heeft hij rustig rond kunnen kijken. Hij heeft de lokalen gezien, kennisgemaakt met de vakken, de docenten kunnen spreken en gewoon de middelbare scholen eens kunnen ervaren door er doorheen te lopen. Hoe ziet het er nu allemaal uit? Het begrip middelbare school werd opeens een stuk concreter en hij kwam enthousiast thuis met zijn verhalen. Mooi om te zien dat hij nu over de middelbare school een stuk zekerder denkt en dat hij nu ook echt zin heeft in groep 8 en de fase die daarna komt, terwijl hij het eerst vooral heel spannend vond en er tegenop zag. Dat wilden we bereiken en dat is gelukt.
Volgend jaar zullen we dan nogmaals de open dagen bezoeken, maar dan kan hij nog gerichter kijken en vragen stellen. Ook kan hij zich dan aanmelden voor de lesjesmiddagen en echt nog meer de sfeer proeven. Juist omdat er nog geen druk om het kiezen heen hangt en hij alleen maar hoeft te kijken wat er allemaal is, is het vooral leuk en geen moetje. Wij hebben dat echt als fijn ervaren. Er zit ook wat overlap in scholen qua open dag en dagen dat wij niet kunnen. Deze kan hij volgend jaar dan nog bezoeken. No pressure, alle tijd.
Nog geen keuze
Zo nu en dan hebben we het erover. Ons kind heeft het al over de school van zijn keuze, maar hij weet ook dat daar een bepaald schoolniveau voor nodig is. Aan zijn cijfers te zien van nu, komt dat wel goed. Maar tot de toetsen volgend jaar staat natuurlijk niets vast. Op een relaxte manier kunnen we de feiten bespreken en terug verwijzen naar dingen die hij zelf gezien heeft, in plaats van dat het nog zo’n abstract iets is. Ook kunnen we hem laten zien wat de opties inhouden als het lager of hoger uitvalt. Hij hoeft nog helemaal geen keuze te maken. Gelukkig maar. In plaats van rondkijken met toch wel enigszins druk, kan hij nu van alles een beetje proeven. Volgend jaar kan hij iets meer voorbereid naar de scholen en zijn definitieve keuze maken. Eerst maar groep 7 afmaken en rustig aan beginnen met groep 8!