Volgende maand wordt Maddox twee jaar en ik kreeg de vraag hoe het nu zoal gaat met aandacht verdelen tussen de jongens. Maddox zit in een ietwat jaloerse fase en dat is soms een beetje lastig, maar al met al verloopt het erg soepel. En daar heb ik een reden voor; het leeftijdsverschil.
Leeftijdsverschil
Het is al vaker ter sprake gekomen maar het leeftijdsverschil tussen beide jongens is voor ons echt perfect geweest. Ze schelen 3.5 jaar en het is erg prettig dat Skyler iets ouder is en regelmatig ook even iets kan pakken of iets kan doen. We hoeven het alleen even te vragen of uit te leggen. Bij Maddox gaat dat natuurlijk iets lastiger. Doordat we een kinderdagverblijf voor Maddox hebben en Skyler vijf dagen naar school gaat, ontstaan er automatisch momenten waarop de jongens een-op-een genoeg aandacht krijgen.
Schooldagen
Op maandag en dinsdag gaat Maddox naar het kinderdagverblijf tot ongeveer 17.30 uur en aangezien Skyler om 15.00 uur uit school komt, heb ik dus in ieder geval twee uur met hem voordat we Maddox moeten ophalen. Soms spreekt Skyler af met een klasgenootje en dat vind ik op deze dagen ook het prettigst. Hoef ik geen rekening te houden dat Maddox er ook nog tussendoor loopt. Skyler heeft toch ook wel vaak de behoefte om lekker mee naar huis te gaan om zijn eigen ding te doen. Dit kan televisie kijken zijn, bouwen met Lego, op de iPad een spelletje spelen of bijvoorbeeld een puzzel maken. Hij heeft dan ook geen last van zijn kleine broertje en kan zijn eigen ruimte pakken. Soms wil hij dat ik meespeel, soms wil hij alleen spelen. Ik laat de keuze bij hem. We gebruiken de dinsdagmiddag vaak voor een date. Een stroopwafel halen op de markt, ergens koffie drinken, samen een spelletje spelen. Hij heeft dus deze twee dagen de keuze tussen spelen met een vriendje, alleen iets doen of met mij op pad.
Woensdag
Op woensdag is Maddox thuis en gaat Skyler naar school tot 12.00 uur. Omdat ik op deze dag vrij weinig tot geen werk verricht, ga ik ’s ochtends altijd iets leuks doen met Maddox. Een bezoek aan de bibliotheek, kinderboerderij, Monkey Town, even koffie doen waar hij kan spelen, afspreken met zijn vriendje of gewoon thuis samen bouwen. Als we om 12.00 uur Skylers gaan halen, gaat Maddox vlak daarna naar bed. Dit geeft weer ruimte voor Skyler. We zijn dan wel aan huis gebonden maar daar is natuurlijk ook genoeg te doen. Samen een filmpje kijken, puzzelen, een spelletje of als Skyler alleen wil spelen, kan dat natuurlijk ook. Het is nu ook woensdag en hij zit naast me een grote puzzel te maken terwijl ik dit stuk schrijf. Hij wilde graag alleen spelen en omdat hij net als ik graag alleen is, krijgt hij daarvoor alle ruimte. Maar des te gezelliger vindt hij het als ik wel naast hem kom zitten. Als Maddox wakker wordt vermaken de jongens zich samen of spelen ze apart naast elkaar.
Thuis en uit
Op donderdag is het weer een lange schooldag voor Skyler en is hij uit om 15.00 uur. Ik heb dus de hele dag met Maddox en dan zijn we eigenlijk wel thuis en buiten. Ik verzin altijd wel iets om de dag even te breken omdat het anders wel heel erg lang duurt en Maddox écht even af en toe ergens naartoe moet om uit te razen. Als Skyler ’s middags thuis komt probeer ik hem aandacht te geven, maar dat is soms nog best lastig met Maddox erbij. Dat los ik vaak op door even met zijn drieën een filmpje te kijken of iets dergelijks. Hebben ze allebei hun momentje.
Opa en oma
Op vrijdag is het natuurlijk omadag en dan is er geen tijd meer voor mama, haha. Skyler gaat ’s ochtends naar school tot 12.00 uur en dan gaan wij met Maddox op pad. Zo heeft Maddox zowel mama als oma voor zichzelf. Als Skyler uit school komt gaat Maddox naar bed en is het Skyler die zowel oma als mama voor zichzelf heeft. Wordt Maddox wakker, dan is opa vaak ook wel hier thuis vanuit zijn werk. Ze vinden mij niet zo interessant als zij er zijn, lol. Maar geef ze eens ongelijk.
Weekend
In het weekend verloopt alles een beetje automatisch. Als Maddox naar bed is, hebben we alle tijd voor Skyler. Het gebeurt ook weleens dat Raymond Maddox of Skyler ergens mee naartoe neemt waardoor er voor de ander weer qualitytime is. We voelen nooit echt een struggle. Wil Skylers Lego bouwen met Raymond, dan doen ze dat boven en blijf ik lekker beneden met Maddox. Is Raymond met Maddox in de weer, dan heb ik weer mijn tijd met Skyler. En anders zijn ze gewoon allebei thuis en vinden ze vooral veel plezier bij elkaar.
Omdat Maddox doordeweeks wel meer de kans heeft op leuke uitjes met mij, probeer ik in de schoolvakanties Skyler altijd wel ergens mee naartoe te nemen. Ik plan bioscoopbezoekjes, we gaan extra vaak daten, ik bezoek een indoor speeltuin of ik doe iets anders waar hij op dat moment zin in heeft.
Voorlezen
’s Avonds willen ze wel allebei aandacht maar dat lukt ook heel erg goed. Maddox gaat rond 18.30 uur naar bed en op dat moment blijft Skyler beneden. Ik neem de tijd voor Maddox en samen lezen we ook nog een boekje. Rond 19.00 uur neemt Raymond Skyler dan mee naar boven, zorgt hij dat Skyler klaar is voor bed en kom ik weer naar boven om Skyler voor te lezen. Zo hebben ze ’s avonds nog even een momentje met mij. Een-op-een.
Vanzelf
Het gaat eigenlijk allemaal vanzelf. De schooltijden en Maddox’ slaapjes creëren deze momenten. Nogmaals: het leeftijdsverschil heeft ons absoluut hierbij geholpen. Geen idee hoe ik het zou hebben ervaren als er slechts anderhalf a twee jaar tussen zat en we geen basisschool hadden…
Heb je nooit de behoefte om te slapen als Maddox zijn middagdutje doet?
Auteur
Nee! Ik kan niet tussen de middag slapen en als het wel een keer lukt, ben ik daarna nog vermoeider… Ik vind het vooral lekker om die tijd rustig te spenderen thuis 🙂
Hier maar 21 maanden tussen, maar eigenlijk net hetzelfde ritme aangezien kindjes in België op 2.5 jaar naar school gaan. Ik vind het ook heerlijk zo!
zoals je zelf al schreef het gaat vanzelf en hoe ouder ze worden hoe makkelijker 😉 en toch kom je er achter dat de een meer aandacht krijgt dan de ander 😉
Wat fijn zeg, dat je zo de aandacht kan verdelen. Het leeftijdsverschil speelt inderdaad ook een rol. Hier zit er 2 jaar tussen. Mijn dochter kan net zelfstandig lopen en vraagt ook de nodige aandacht, als ik met haar broer van 3,5 speelt wilt zei ook mee doen, wat begrijpelijk is. Maar dat wilt grote broer weer niet, en dat probeer ik dan weer uit te leggen. Ik ga ook proberen een vaste dag voor mijn zoon en mij te plannen, goed idee. Bedankt voor het schrijven van dit stuk.