Skyler is jarig in november en dat maakt hem een herfstkind. Het maakt natuurlijk helemaal niks uit wanneer jouw kind jarig is, maar voor de basisschool hangt er toch een regel aan vast. Skyler is hierdoor namelijk een grensgeval qua groep. Ben je voor 1 oktober geboren, dan telt het nog als een heel schooljaar; ben je tussen 1 oktober en 31 december geboren, dan bekijken ze iedere situatie apart, of je wel of niet doorgaat naar groep 3. Ben je in het nieuwe jaar geboren, net zoals Maddox bijvoorbeeld in april? Dan start je in groep 1 en start je na de zomervakantie weer in groep 1 voor een volledig schooljaar. Je kleutert dan iets langer. Maar Skyler zit dus op het randje en dan komt de keuze: gaat hij naar groep 3 of kies je ervoor om hem nog een jaar extra groep 2 te laten doen?
Kindvolgend
Er zijn uiteraard allemaal onderzoeken naar gedaan. Voor mij persoonlijk is het vooral het kind waar ik naar kijk. Een onderzoek kan uitwijzen dat een kind beter langer kan kleuteren, maar als het zich stierlijk verveelt in de klas is dat natuurlijk ook niet goed voor de ontwikkeling. Gaat het kind door naar groep 3 omdat de regels dat zeggen terwijl het kind daar nog niet aan toe is, dan is dat ook weer niet zo goed. Een van de onderzoeken die ik vond en waarvan de uitkomst steeds weer terug komt vertelt het volgende;
Op de lange termijn geen verschillen
‘Leerlingen die een verlengde kleuterbouw doorlopen, behalen in groep 4 hogere toetsscores op reken- en taaltoetsen dan qua aanvangsniveau vergelijkbare leerlingen die (versneld) doorstromen naar groep 3. Op de korte termijn heeft versneld doorstromen naar groep 3 dus gemiddeld genomen een negatief effect. Echter, later in de schoolloopbaan (in groep 6 en 8) verdwijnt dit verschil. Leerlingen die versneld doorstromen, behalen op de wat langere termijn dus gemiddeld genomen dezelfde toetsscores voor rekenen en taal als qua aanvangsniveau vergelijkbare leerlingen die de verlengde kleuterbouw hebben doorlopen. Deze resultaten sluiten aan bij meer algemeen onderzoek naar zittenblijven waaruit blijkt dat positieve effecten zich alleen op korte termijn voordoen en niet op de langere termijn.’ (link: wij-leren.nl)
Langer kleuteren?
Als je me vorig jaar had gevraagd wat onze keuze zou zijn, zou ik absoluut voor een extra kleuterjaar gaan. Mijn kind was toen namelijk stil, verlegen, een beetje traag en terughoudend in de klas. De interesse had hij wel maar qua sociaal-emotionele ontwikkeling liep het nog niet zo’n vaart. Maar hoe anders is dat nu! Mijn kind steekt als eerste zijn hand op, doet goed mee in de kring, is mega enthousiast, heeft veel vrienden, komt goed mee en heeft een perfect werktempo. Vorig jaar zeiden de docenten dat Skyler misschien wel tot de groep zou gaan horen dat langer zou gaan kleuteren. Laatst hadden we een tienminuten-gesprek en was het advies om hem naar groep 3 over te laten gaan omdat hij er aan toe is. Vorig jaar had ik echt mijn twijfels: hij was nog zo klein en misschien doet het hem niet zo’n goed om altijd de jongste van de klas te zijn. Nu hij de oudste is komt hij veel meer tot bloei en durft hij meer zijn mannetje te staan. Het zijn allemaal dingen die je in je overweging mee kunt nemen.
De interesse groeit
Wat ik heel erg belangrijk vind in onze keuze is dus het kind zelf. Is de interesse er voor schrijven en lezen? Merken we dat hij leergierig begint te worden? Maar ook hecht ik veel waarde aan het oordeel van de docenten. Zij zien hem wekelijks veel en hebben de ervaring in dit soort gevallen. We houden dan ook goed contact en maken samen keuzes om de ontwikkeling te bekijken. Zo begon Skyler dit jaar in een tussengroep, waarin hij nog dingen van groep 1 mocht doen én bepaalde werkjes van groep 2 mocht mee pakken. We merkten toen dat hij dat wel interessant vond, maar het juiste tempo nog niet helemaal kon vinden. We hebben hem daarna in een groepje gezet met andere kinderen en samen met hen heeft hij het perfecte werktempo gevonden. Zo goed, dat hij uiteindelijk rond zijn verjaardag al definitief mee mocht doen met groep 2 en de rest van het jaar dus ook alles uit deze groep mag afwerken.
Hoogstwaarschijnlijk naar groep 3
Voor ons is de keuze nog niet officieel gemaakt, maar we zijn er wel bijna uit. In mei gaan we met zijn twee juffen om tafel om de knoop door te hakken. Zoals Skyler nu gaat, wordt het groep 3. Hij is enorm gegroeid in alles en ik denk dat het leren hem goed gaat doen. Hij is enorm bezig met letters en cijfers, spreekt dagelijks over rekenen en lezen en ik denk dat een beetje uitdaging hem goed gaat doen. Dat hij zich enorm gaat vervelen als hij nu nog een jaar naar groep 2 moet. Of dat echt een goede keuze gaat zijn, dat moet dan later gaan blijken.
Volg je gevoel, kijk goed naar je kind en beslis samen met de leerkrachten. Onderzoeken zijn allemaal leuk en aardig, maar kindvolgend is nog altijd het beste dat je kunt doen. We zijn immers niet allemaal gemiddeld.
Wij waren heel erg ingesteld op langer kleuteren (kind van juli) omdat me dat echt fijner leek. Maar na de herfstvakantie in groep 2 gaf de juf al aan dat ze hier niet achter stond… na de Kerstvakantie heeft ze aangegeven dat onze dochter naar groep 3 ‘moet’ omdat nog een jaar groep 2 haar niet genoeg uitdaging gaat bieden. En we merken nu inderdaad wat de juf toen bedoelde. Soms is ze nog zo’n kleutertje, maar op andere momenten merk je dat ze het aan het ontgroeien is. Ik vond het wel heel fijn dat de juf al die tijd ons de mogelijk gaf mee te bepalen (tot op zekere hoogte dus). Onze zoon is van december en de toekomstige zoon van alril/mei dus die gaan wel langer kleuteren!
Statistiek is prachtig, maar inderdaad elk persoon is uniek. Zeker omdat onderzoek laat zien dat vanaf groep 6 de negatieve effecten eigenlijk niet meer te meten zijn. Dan nog, hoe definiëren ze een negatief effect? Hoe groot is dat effect en wat zegt dat daadwerkelijk over cijfers? En wat zegt het over het mentale welzijn van het kind? Beter dat een kind in een klas zit waar het zich thuis voelt en misschien iets lagere cijfers dan dat het in een klas zit waar het niet op zijn plek zit. Onderzoek is prachtig (bezig met mijn phd in richting onderwijskunde) maar een blij kind is nog zoveel beter!
Wat fijn dat het zo lekker gaat met Skyler op school!
Onze zoon is van augustus en een redelijk trage leerling. Toch hebben we hem vorig jaar naar groep 3 over laten gaan, met het idee hem dat jaar 2x te laten doen.
Hij heeft de lichtste vorm van autisme en groep 1/2 (een heterogene groep) was véél te druk en chaotisch voor hem.
Hij zat één week in groep 3 en we merkten al zoveel verschil in zijn energieniveau. Ondanks dat hij niet kon meekomen gaf de structuur hem zoveel rust en houvast. Nu doet hij groep 3 voor de 2e keer en is alsnog niet de snelste leerling maar gaat wel al stukken beter.
Onlangs is er ook nog dyslexie bij hem geconstateerd dus zodra hij daar begeleiding voor zal krijgen weet ik zeker dat hij veel beter kan meekomen.
Auteur
Wat goed van hem zeg! Wat fijn dat het zoveel beter gaat in groep 3 🙂
Inderdaad, iedereen is anders. Mijn zoon is van februari (net 6) en had het hoogste niveau met de toetsen op zijn rapport en leest en schrijft inmiddels al een tijdje. Hij zou groep 2 gaan overslaan. Maar hij is als baby en dreumes ernstig ziek geweest waardoor hij hard heeft moet vechten om er boven op te komen. Hij is gevoelig en wat klein van stuk. Hij speelde altijd nog heel fijn in de klas en vond het leuk om andere jongere kinderen te helpen. Hij vond het gewoon prima. Ook dacht ik aan de brugklas. Aan al die meiden en sommige jongens die al aan het puberen zijn en hij als jong broekie van 11 nog niet. Daarom hebben we er voor gekozen om nog een jaartje plezier te mogen maken en niks te moeten in groep 2. En vervelen heeft hij zich geen seconde gedaan. Ook echt wel een geweldige juf moet ik zeggen.
hier beiden langer gekleuterd en ze zijn er allebei sterker van geworden en zekerder. ze gaan nu als een speer 😀
Mijn zoon wordt in mei 5, en de juf zei pas in het rapportgesprek dat hij misschien nog een jaar groep 1 ging doen, hij liet zich nl. nog niet zoveel zien en horen in de klas, maar haar toetsmoment was in december.
Hij is inmiddels veel losser geworden en vertelt ineens heel veel uit zichzelf aan de juf. Superleuk om te horen, in juni hebben we nog een gesprekje en wie weet gaat hij toch wel door naar groep 2.
Maar mijn zoon is erg gevoelig (hsp) dus ik zou het aan de ene kant niet erg vinden, als het voor hem beter is en als hij daardoor meer zelfvertrouwen krijgt, dan ben ik helemaal voor extra kleuteren!