(~215 B)

Waarom een vakantie in Nederland zo slecht nog niet is…

Als Raymond en ik beginnen over de zomervakantie, kijken we eigenlijk direct naar het buitenland. Dit geeft ons echt het ultieme vakantiegevoel en voor ons gevoel zijn we dan écht weg. Zo waren we vorig jaar in Duitsland en reden we het jaar daarvoor richting Frankrijk. Het jaar dáárvoor waren we dan wel in Nederland; we hadden toen ook nog een vakantie naar Turkije in het vooruitzicht. Allemaal niet zo bijster ver weg, maar dat we de grenzen opzoeken en overgaan moge duidelijk zijn. Voor dit jaar hadden we een leuke camping in Frankrijk gevonden, maar Corona kwam om de hoek kijken. We besloten de boeking te verschuiven naar volgend jaar en toch iets dichter bij huis te blijven. Inmiddels is het nog drie weken tot we vertrekken naar onze vakantiebestemming, en wel naar het Nederlandse Twente. En heel eerlijk? Daar heb ik mega veel zin in en het doet me goed dat we in de buurt blijven. En wel om de volgende redenen;

De taal

1. We spreken onze eigen taal. Natuurlijk weten we ons overal wel te redden maar helemaal nu met Corona, de anderhalvemeter-maatschappij en het feit dat er overal maatregelen gelden, is het fijn dat we in Nederland zijn en ons goed verstaanbaar kunnen maken. We kunnen restaurants makkelijk reserveren en dagjes weg zijn fijner te plannen. Dat geeft me een rustig gevoel.

Makkelijker contact voor de kinderen

2. Makkelijker contact maken. Doordat we in Nederland blijven, is het voor de kinderen makkelijker contact maken met anderen. Ik zou het heerlijk vinden als Skyler andere kinderen op de camping kan vinden om mee te spelen en dat gaat toch wat makkelijker als ze dezelfde taal spreken. Vorig jaar in Duitsland heeft hij het wel geprobeerd, maar hij voelde zich toch ongemakkelijk en het was allemaal lastig te begrijpen. Skyler vindt het al wat lastig en dan is het prettig dat het op een laagdrempelige manier in Nederland misschien sneller mogelijk is. Wat ook fijn is, is dat de animatie zeker weten in het Nederlands is. Dat maakt het voor de kinderen misschien ook wat prettiger. Vorig jaar was ik vrijwel geen animatie en de dingen die er waren, waren echt gericht op de Duitse kinderen.

Korte autorit

3. We hoeven niet zo lang met de auto. De rit naar Frankrijk zouden we splitsen over twee dagen en heel eerlijk zag ik enorm op tegen de reis. Niet omdat ik het zelf zo vervelend vind, maar omdat de kinderen momenteel erg ongeduldig zijn en elkaar snel zat worden. De hele tijd ‘zijn we er al?’, ‘ik moet plassen!’, ‘ik heb nu honger!’, ‘Maddox/Skyler slaat me’, ‘Ik heb gepoept! Ik moet poepen!’, daar wordt de autorit niet veel meer ontspannen van. Zelfs vorige keer tijdens ons weekend weg vond ik het al vervelend worden na een uur, dus ik ben blij dat we slechts 2 a 2.5 uur onderweg zijn in plaats van twee volle dagen.

In de buurt ten tijde van Corona

4. Het is in de buurt en dat vind ik ten tijde van Corona een heel fijn geweten. Nu vind ik dat we in Nederland heel erg goed op weg zijn en geven de cijfers me goede hoop, maar de grenzen gaan weer open en we weten niet wat dat met zich mee gaat brengen. Als een van ons ziek wordt of ze willen de grenzen weer sluiten, zitten we veilig in de buurt van thuis en kunnen we zo de spullen pakken en vertrekken.

Het is hier prachtig

5. Nederland is zo mooi! Erg veel door Nederland trekken we niet. We gaan wel eens weekendjes weg en bezoeken wel eens een andere stad, maar het is tof om echt nieuwe dingen te zien. Toen we het weekend weg waren, waren we positief verrast door Ootmarsum en Enschede. Bovendien waren we te spreken over de leuke kindvriendelijke zaken waar we langsreden en omdat ik van jullie zó veel tips heb ontvangen voor onze zomervakantie, weet ik zeker dat we ons in het buitenland gaan wanen. Het is ook zeker een fijn geweten dat we de Nederlandse economie weer een handje helpen, daar worden we allemaal weer beter van.

Minder stressvol

6. Ik ben rustiger. Ik hoef niet bang te zijn dat ik iets ga vergeten want veel dingen zijn gemakkelijker te halen in de supermarkt en in het ergste geval rijdt een van ons terug naar huis. Ik weet dat ik goed internet heb voor het geval ik iets voor mijn werk wil/moet doen en hoef me niet over de kop te werken om vooruit te kunnen schrijven. Ik weet niet, alles voelt rustiger, prettiger en toch wel heel erg fijn. We willen sowieso volgend jaar wat vaker met de caravan weg binnen Nederland en ik sluit zeker niet uit dat we tijdens de zomers ook vaker in ons eigen fijne landje blijven…

Het enige waar we over in zitten is het Nederlandse weer maar ach, twee jaar geleden in Frankrijk hadden we ook een week lang regen. Als de voorspellingen kloppen, hebben we in juli absoluut niets te klagen. Behalve dat het bloedverziekend heet gaat worden, haha.

Waar gaan jullie naartoe dit jaar?

Delen:

8 Reacties

1. 18 juni 2020 / 06:53

Wij blijven eigenlijk altijd in Nederland. Ik durf ook niet te vliegen en vanuit het milieu gezien vind ik het ook belangrijk om niet te ver te reizen. Ik ben weg van de Waddeneilanden en aangezien wij in Leeuwarden wonen is dat hartstikke dichtbij.

2. 18 juni 2020 / 06:57

Een vakantie in eigen land brengt inderdaad veel voordelen met zich mee. Zeker in coronatijd. Wij hebben dit jaar geen vakantie op de planning staan, wel een paar leuke daguitstappen. Zelf heb ik niet de behoefte om in deze tijd op vakantie te gaan.

3. Marjolein
    18 juni 2020 / 07:53

Wij gaan dit jaar níet naar Italië maar blijven ook in Nederland.
    We gaan naar een camping in Hoenderloo.

Ik las trouwens je opmerking over kinderen die vragen ‘of ze er al zijn’ en ‘hoe lang het nog duurt’.
    Daar heb ik ooit iets op gevonden en dat werkte bij ons super.
    Ik verdeelde de route in stukjes van 50 km en maakte daar een ‘stippenkaart’ van.
    Lamineren en bij elke 50 km kregen ze een sticker die ze op een stip konden plakken.
    Ze konden dan zien hoeveel stippen het nog was tot een pauze of tot we in het hotel of op de camping zouden zijn. Mocht je belang hebben bij een voorbeeldje dan kan ik je die sturen.
    Misschien leuk voor volgend jaar 😉

Groet!

• Shirley
      Auteur
      18 juni 2020 / 10:08

Wat een leuk idee! 🙂

• Lotte
        18 juni 2020 / 13:04

Mijn moeder maakte vroeger altijd n route boek. Gratis anwb kaart aan stukken knippen en de weg aanstrepen. In Frankrijk heb je hele leuke stopplaatsen die kun je ook aangeven. En bij een stopplaats kreeg ik vaak n klein cadeautje, omdat ik reisziek wordt niets voor in de auto maar bv iets om even op de parkeerplaats te spelen. Zou ook heel leuk werken icm de stippen plakken

4. Susan
    18 juni 2020 / 08:06

Wij blijven altijd in de buurt (Nederland/België) Vooral om die lange rit. Vanuit het noorden van het land is alles best een stuk langer rijden. Maar ik ben ook van mening dat kinderen net zo blij worden van een strand op Terschelling dan bijvoorbeeld een Spaans strand.

Zelf heb ik nog lang niet alles in Nederland gezien dus er gaan nog heel wat Nederlandse vakanties volgen!

5. Kimberly
    18 juni 2020 / 10:44

Ik ga altijd in het buitenland op vakantie, vorig jaar Java & Bali, cruise langs de Griekse Eilanden, roadtrip door Engeland en citytrips Kopenhagen, Londen en Lissabon. Dan kan je je wel voorstellen dat ik erg moest afkicken dit jaar…

Maar ik ga in de zomer 2 x een lang weekendje weg in Nederland, de eerste keer Zeeland en de tweede keer Friesland. Om er toch even uit te zijn! Ik weet dat de grenzen open zijn maar net zoals jij vind ik het een prettiger gevoel om even in Nederland te blijven. Ik kijk er naar uit!

6. Sara
    18 juni 2020 / 21:28

Klinkt leuk! Ik ben eerlijk gezegd nog nooit binnen Nederland op vakantie geweest. Wel eens een nachtje hotel in een andere stad, maar verder niet. Komt eerlijk gezegd niet in me op vaak. Dit jaar hadden we Spanje, Dubai en Turkije op de planning staan. Deze zijn gecancelled. En eerlijk gezegd ben ik nu vooral blij dat we besloten hebben om het geld nu in ons huis te steken en hier meer een paleisje van te maken i.p.v. vakantie. Ik heb wel nog even naar safari park beekse bergen gekeken, maar vond het wel erg duur in verhouding tot wat je krijgt. Dus wordt een dagtripje denk ik! Mijn man zou nog graag naar zuid Frankrijk rijden, maar ik ben zelf zwanger en een zoontje van 2. En ik zie enorm op tegen de lange rit, omdat we jet liefst met de auto gaan, zodat je nog enigszins mobiel bent als je toch snel terug moet en je op bestemming sowieso een auto nodig hebt.
    Het weer in Nederland stelt dit jaar in ieder geval niet teleur, dus volgens mij wordt het goed vertoeven hier!