(~215 B)




De overgang van 2 naar 1 slaapje

De overgang van 2 naar 1 slaapje

De laatste tijd merk ik dat Maddox ’s ochtends niet altijd goed meer kan slapen. Op de crèche ligt hij gerust nog twee uur, maar thuis komt daar echt niet altijd iets van terecht. Als ik hem rond 10:00 uur in bed leg voor een uurtje slaap geeft hij soms wel over, maar hij blijft ook gerust een uur in zijn bed zitten keten. Slapen? Ho maar, dat is voor baby’s! Vervolgens haal ik hem weer uit bed, proberen we het slapen te rekken tot in de middag en valt Maddox óf in de auto in slaap als we onderweg zijn, óf sluit hij in bed zijn ogen voor een uur of twee en is eind van de middag nog steeds hartstikke moe. Of hij slaapt ’s ochtends heel erg goed en wil ’s middags niet meer naar bed. Dan heeft hij bijvoorbeeld anderhalf uur geslapen en blijft hij ’s middags in zijn bed staan. Je leest het al: we zitten een beetje in de overgang van twee naar één slaapje. Een periode die ik ervaar als lastig, voor zowel mezelf (doei werktijd!) als voor hem (doodop). Ik weet het nog goed van Skyler, dat was toen ook heel erg zoeken. Skyler was echter wel een paar maanden ouder dan Maddox nu is.

12 tot 15 maanden

Als ik een beetje lees op internet, zie ik dat veel ‘slaapcoaches’ zeggen dat een tweede slaapje gemiddeld bij een jaar tot 15 maanden wegvalt. Ik lees ook dat kinderen die nog niet doorslapen (hoi Maddox!), het ochtendslaapje nog heel erg nodig hebben. En daar ben ik het helemaal mee eens! Maddox kan dan wel soms protesteren ’s ochtends en denken dat hij oud genoeg is om niet meer te slapen; ik merk aan alles dat ‘ie er nog niet helemaal aan toe is om dit slaapje te laten vallen. Hij valt niet voor niets in slaap in de auto, hij is niet voor niets heel erg moe gedurende de dag en ’s middags slaapt hij nog niet lang genoeg om te zorgen dat hij energiek en vrolijk de rest van de dag door komt. Maar ja, dwingen tot slapen lukt ook weer niet. Ik probeer hem soms wel iets later in bed te leggen en dat wil nog weleens werken, maar soms denkt Maddox dus gewoon ‘toedelokie, je gaat zelf maar slapen!’ Graag trouwens, maar dat is weer een ander verhaal, haha.

Op de crèche wel

Een paar weken geleden sliep hij op maandag en dinsdag prima op het kinderdagverblijf. ’s Ochtends slaapt hij daar zo’n twee uur en ook ’s middags haalt hij 1.5 uur. Hij doet daar natuurlijk wel veel meer indrukken op. Ik weet van Skyler nog wel dat hij daar ook veel meer sliep en ’s middags nog lang een middagdutje deed terwijl we hem thuis al maanden afgeschaft hadden.

Woensdag thuis liep dat heel anders. Ondanks dat hij ’s ochtends wat fanatiek was geweest wilde hij maar niet slapen. Ik legde hem netjes op zijn tijd in bed en een uur later was meneer nog klaarwakker. Ik heb hem eruit gehaald, toen we met Skyler aan het begin van de middag kibbeling gingen halen sliep ‘ie een paar minuten in de auto en ’s middags ging Maddox wel gewoon naar bed. Hij sliep toen gelukkig twee uur, maar wel pas om 14:30 uur (?!). Op donderdag liep de dag precies hetzelfde en ook vrijdag vond Maddox het niet nodig om eerder dan 14:00 uur zijn ogen te sluiten. Je zou toch denken dat hij ’s ochtends maar al te graag wil slapen na een wat rommelige nacht maar niets is minder waar. Echter zorgt dit ervoor dat hij over zijn slaap heen is en weer te moe is om ’s middags op tijd naar bed te gaan.

Te kort in de middag

Ook in het weekend verliep het rommelig. Omdat Maddox dan ’s ochtends vaak nog even bij mij slaapt, is hij rond 08:30 uur wakker. Prima, want dat kan en daar hebben we alle tijd voor. Ik snap dan ook wel dat hij ’s ochtends om 10:00 uur niet wil slapen en dus slaapt hij in het weekend sowieso vaak maar één keer. Maar toen hij rond 12:30 uur naar bed ging, sliep hij uiteindelijk tot 13:45 uur. Veel te kort natuurlijk. Ik probeerde het nog even om 16:00 uur maar daar dacht Maddox anders over. Om 17:00 uur zat hij weer -doodmoe- beneden, en uiteindelijk ging hij om 18:45 uur naar bed. Ik merk overigens geen verschil in nachten, of de dag nu wel of niet goed gelopen is qua slapen. Dat is dan wel weer positief. Het blijft evengoed rommelig, haha.

Soms gewoon twee keer

Een andere keer is het weer heel anders en wil Maddox wel slapen. ’s Ochtends ongeveer een uur van 10 tot 11 en dan halverwege de middag ook nog wel 1.5 uur. ’s Middags is het nog wel even protesteren maar als ik hem dan laat, wil hij nog wel rond 15:00/15:30 uur in slaap vallen. Voor een uurtje is dat nog prima; later moet het absoluut niet worden in verband met ’s avonds. Ook zitten we dus soms in de situatie dat hij ’s ochtends lekker heeft geslapen, maar ’s middags absoluut niet meer wil. Ik moet hem dan wel flink bezig houden, niet meer weg gaan en de eetmomenten een beetje verdelen zodat het voor hem nog leuk blijft. Anders is ‘ie al gauw chagrijnig, heel erg moe en zit ik een beetje met mijn handen in het haar. Maar het kan ook heel anders zijn; dan slaapt hij ’s middags niet en is hij gewoon heel actief en blij tot 19:00 uur. Een teken dat één slaapje weer wel voldoende is op die dag.

In de overgang

Zoals je leest zitten we dus precies in die overgang. Twee keer slapen is hoognodig, maar voor Maddox zelf eigenlijk te veel, maar één keer slapen is absoluut nog wat weinig. Juist omdat ‘ie ’s nachts nog zo rommelt en overdag erg moe oogt. En als hij dan één keer slaapt, is dat niet lang genoeg om de dag goed door te komen. We moeten nu maar wat beginnen met schuiven thuis. Het ochtendslaapje wat later plannen (is nu verschoven van 09:30 uur naar 10:00 uur en soms 10:30 uur), hem dan iets eerder wakker maken zodat ‘ie hopelijk ’s middags nog voor eventjes zijn ogen wil sluiten, rond 15:00 uur voor een uur. Maar ik weet ook dat een powernap van vijf minuten bij Maddox alweer zorgt voor energie voor tien. Dus dat wordt ook weer een uitdaging. En met deze tijden krijg ik ook beide slaapjes niet echt lekker dicht bij elkaar. Ik moet dus de ochtenden gaan schuiven, waardoor hij uiteindelijk later in bed ligt. En dan hopen dat ‘ie genoeg uren haalt, om de middag weer door te kunnen brengen.

Per dag bekijken

We bekijken het maar per dag en dan komt er vanzelf een patroon in. Denk ik. Hoop ik. Uiteindelijk gaan we vast naar een langer middagslaapje toe! Dat zal hem goed doen. Gemiddeld slaapt een baby van een jaar zo’n 2.5 uur per dag. Nu is Maddox alles behalve gemiddeld qua slapen (lol), maar het zou fijn zijn als hij dit ’s middags haalt. Of dit dus gewoon gaat verdelen over twee keer slapen, zoals nu nog soms gebeurt. Ach, dat slapen. Mijn favoriete onderdeel van het moederschap.

Moeders: wanneer ging jouw kind van twee naar één keer slapen? Een sliep hij of zij dan gelijk wat langer of was het ook heel erg zoeken? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

13 Reacties

  1. Carol
    26 mei 2018 / 07:32

    Mijn kleine van net 1 slaapt tot 7 uur. Dan van 9:30 tot 11;30 en smiddags van 14:00 tot 15:30/16:00. En dan om 19:00 weer de nacht in. Dus voorlopig hier nog lang niet aan 1 slaapje toe.

    • Shirley
      Auteur
      26 mei 2018 / 07:45

      Ja, dat is precies het ritme wat Maddox op het kinderdagverblijf ook aanhoudt. Thuis dus helaas niet, haha!

      • Carol
        27 mei 2018 / 11:06

        Die van ons slaapt op het Kdv nauwelijks hihi.

  2. Manouk
    26 mei 2018 / 08:14

    Mijn dochter ging naar het kinderdagverblijf toen ze 10 maanden was. Op dat moment deed ze nog 2 keer een slaapje thuis. Ik geloof dat ze daar een maand later overging na een slaapje per dag. Met een beetje geluk sliep ze dan 3 uur, maar was als ik haar kwam ophalen bekaf. Sinds een maand of 3 (ze wordt over 3 weken 2 jaar) doet ze daar dutjes van maar maximaal 1,5(!!) uur. Terwijl ze thuis dus gerust 2,5 a 3 uur slaapt. Maar ze doet het er wel goed op.

  3. 26 mei 2018 / 10:59

    nou ik had echt slaap kindjes shir en sliepen meer dan dat ze wakker waren hahah. toen ze eigenlijk pas naar de peuterspeelzaal gingen viel er een slaapje vanaf

  4. Emma
    26 mei 2018 / 12:14

    Ik ben toch steeds verbaasd als ik over jullie ‘slaapproblemen’ lees. Oké, Maddox heeft lang lastige nachten gehad, ook vanwege zijn oren toch? Dat is inderdaad heel pittig, dat snap ik echt.
    Maar hij slaapt op het kdv überhaupt, en ook nog eens meer dan in totaal 3 uur (!!), hij slaapt in de auto, in zijn bed, en jullie kunnen met hem op vakantie. Dat klinkt toch helemaal niet zo slecht?
    Mijn dochter is tot ongeveer een jaar zo’n 6 x per nacht wakker geweest, nu met 15 maanden nog zo’n 2 x. Ze heeft nog nooit meer dan 2-2,5u in totaal overdag geslapen en doet nu 1 dutje van max 1:15 (maar vaak 40min. Dat hoor ik trouwens van meer moeders om mij heen, dus ik vraag me altijd af waar ze dat gemiddelde van 2,5-3u vandaan hebben.)
    Mijn dochter krijst in de auto en raakt in paniek van een campingbedje. Heeft nog nooit ergens anders kunnen slapen behalve in haar eigen bed (niet in de wagen, in de draagzak, niet bij ons in bed, niet uit logeren of op vakantie). Nu wil ik niet alleen zeggen, kijk hoe slecht ík het heb. Maar ik vind, zoals het op mij overkomt door je posts, echt niet zo slecht allemaal van Maddox…
    Ik heb wel het idee dat je er veel alleen voor staat, dat lijkt me wel zwaar. Zeker omdat Maddox gewoon uit een fles dronk, leek me dat ook niet nodig (hier een flesweigeraar dus ik moest er altijd 6 x uit en kon overdag nooit langer dan 2,5u weg), maar dat is iets aan jullie zelf natuurlijk. Ik hoop dat Maddox snel naar 1 dutje te sturen is en dat hij ze dan wat langer maakt. Ook voor jou heel handig om wat langer weg van huis te kunnen aan 1 stuk! En misschien dat hij dan ook rustigere nachten krijgt… uiteindelijk zal het vast eens beter worden, houd moed!

    • Emma
      26 mei 2018 / 12:17

      Ik zou me dus ook echt niet druk maken over die extra fles in de nacht zoals je in een andere post eens schreef. Hij slaapt er toch weer verder op? Er zijn zoveel kinderen die dat nog lang krijgen, lekker blijven doen als dat voor jullie werkt! En niet op het CB vertellen 😉

    • Shirley
      Auteur
      26 mei 2018 / 15:48

      ‘s Nachts is Maddox tussen de 2 en 6 keer wakker. Ik vind dat pittig, helemaal na Skyler die ook drie jaar de boel op stelten heeft gezet ‘s nachts. Hier op vakantie slaapt hij in een campingbedje, maar ook zeker niet van harte. Het is niet allemaal zo zwart wit zoals het overkomt. Thuis is het alleen in zijn eigen bed en in de kinderwagen of draagzak ook echt niet. We hebben hier op vakantie wel een streng ritme omdat hij het campingbedje ook niet fijn vond. Nu gaat het in ieder geval overdag goed (ondanks dat hij dus soms wat slaapjes overslaat haha) maar hij is ook gerust een paar uur wakker in de nacht. Denk dat iedereen er op zijn eigen manier mee omgaat. Ík vind dit pittig en lastig maar iemand anders kan denken ‘joh, stel je niet aan’ en heeft misschien een andere situatie die ze heftiger vindt dan het mijne 🙂

      Ik schrijf dit soort teksten ook zeker niet om te laten zien hoe ‘slecht’ we het hebben. Ik schrijf gewoon over mijn ervaringen, het leven bij ons thuis en hoe we dingen proberen aan te pakken en hoe we ons voelen/ermee omgaan. Weet wel zeker dat er mensen zijn die het slechter hebben en kinderen die het slechter doen dan Maddox!

  5. Denise
    26 mei 2018 / 22:43

    Oei als ik dit zo lees heb ik het echt getroffen met Erik. Hij is nu bijna 15 maanden en hij slaapt al zeker sinds dat hij 4 maanden oud is klokje rond van 19.30/20.00 tot 07.00 op mijn werkdagen en 7.30/08.00 op mijn mama dagen.

    Daarnaast slaapt hij ’s ochtends nog steeds 2 uur van 11 -13 ( op het kdv iets eerder naar bed, maar ook altijd 1.5/2 uur) en ’s middags op mijn vrije dagen 1 tot 1.5 uur en op het kdv is dit wisselend. Ik leg hem vaak rond 16-17.30 op bed, want wij eten eigenlijk altijd laat ivm het werk van mijn man en mijn eigen werk/reistijd. Ben benieuwd wanneer hier de overgang gaat zijn 😉

  6. 27 mei 2018 / 20:27

    Poeh, als ik dan lees dat mensen dit niet echt een pittig ritme vinden dan ben ik stiekem verbaasd. Het lijkt mij heel erg hannesen met het ritme dat jullie hanteren voor Maddox. Je kan nog zo goed ritme hebben als Maddox niet gaat slapen dan heb je er natuurlijk niks aan. Ik hoop dat jullie snel weer een ritme kunnen vinden wat overdag werkt.

    Slaat de visolie eigenlijk voor de nachten al een beetje aan?

    • Shirley
      Auteur
      27 mei 2018 / 21:51

      Nee, we merken eigenlijk geen verschil uiteindelijk!

  7. D.
    29 mei 2018 / 09:25

    Hier ook een kleintje van een dik jaar dat die gemiddelde tijden niet haalt! 😉 zij slaapt ook 1 keer per dag. Ze slaapt ’s nachts ongeveer van 20u tot 7u (soms ook rommelig hoor!) en van 12u tot 13u30. Soms ook vroeger wakker ’s ochtends en soms slaapt ze ’s middags wat korter/langer. Hier trouwens compleet omgekeerd wat crèche betreft! Daar heeft ze altijd veel minder geslapen. Daar slaapt ze momenteel maar zo’n 45 minuten op een dag. Ze proberen haar echt meer te laten slapen, maar het lukt hen niet…

  8. Yvon
    30 mei 2018 / 11:37

    Mijn dochtertje van nu net 1 jaar oud heeft altijd weinig geslapen overdag. We proberen haar nu 2 x per dag in bed te leggen, maar ze slaapt heel weinig . Ze heeft enorm veel energie en zelfs als ze moe is, is ze nog gezellig alleen heel druk :-). Als we haar in bed leggen slaapt ze een klein uurtje/ 40 minuten. Vaak wil ze gewoon niet slapen of valt alleen met de fles in slaap of in de kinderwagen. Ook op Kdv slaapt ze weinig en kort. Op vakantie en vorige week thuis sliep ze oppeens 1,5 uur ’s ochtends en ’s middags ook nog ruim een uur of langer, was heel blij met de extra vrije tijd. Misschien houdt ze dit vast of het is het warme weer ;-). Ze slaapt ’s avonds wel heel goed en als er geen tandjes of verkoudheid zijn dan slaapt ze de hele nacht door dus daar hebben wij niks te klagen!

Secured By miniOrange