Wat mij motiveert om naar de sportschool te gaan

Wat mij motiveert om naar de sportschool te gaan

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik duik liever op de bank met een goed boek dan dat ik sta te zweten in de sportschool. Echter ben ik op zoek naar een beetje balans, wil ik me beter voelen en weer lekker gaan sporten om me energieker te voelen. Ik merk nu, na drie weken, al wat resultaat. Ik voel me gewoon beter over mezelf omdat ik ook lekker actief ben. Ik wandel weer meer, ga dus twee keer per week naar de sportschool om daar een schema af te werken en ondanks dat ik mezelf vaak die drempel over moet slepen, voel ik me heel erg goed als het eenmaal achter de rug is. Of beter nog: voel ik me goed zodra ik ook maar bezig ben met de eerste oefening. Dan besef ik me namelijk altijd dat het allemaal meevalt, dat ik het eigenlijk helemaal niet zo erg vind en dat ik het me een stukje rust brengt. Rust in mijn hoofd en even me-time. Ik pluk er nu al de vruchten van.

Ik heb een aantal dingen die mij motiveren om naar de sportschool te gaan en die me door de trainen heen helpen. Zoals jullie weten ben ik dol op lijstjes dus kijk, hier komt er weer één. Doe er je voordeel mee! Dan sla ik hem zelf ook op voor als ik eens geen zin heb…

Leuke sportkleding

Tsjah, het werkt! Ik sport veel liever in een leuke set dan in een slobberige joggingbroek. Het hoeft echt geen spannende sportlegging met een korte sporttop te zijn, maar een leuk printje op mijn broek en gewoon een basic shirt doet wonderen. Vrolijke schoenen eronder en ik voel me al direct sportief. Als ik zaterdag uit bed stap, ga ik dan ook niet eerst mijn kleding aantrekken om me vervolgens twee uur later weer om te kleden in sportkleding. Ik trek direct mijn sportkleding aan, ga even ontbijten en spring in de auto om naar de sportschool te rijden. Werkt veel fijner want zo stel ik de boel ook niet uit.

Goede playlist

Muziek is voor mij heel erg belangrijk. Ondanks dat de sportschool waar ik sport vaak wel goede, uptempo muziek draait die iets hard staat, heb ik altijd mijn eigen telefoon en oortjes mee. Ik sport dolgraag op Anouk (de oude en hardere nummers), vind Waylon ook zeker lekker (letterlijk en figuurlijk) en doe het goed op de knallers van Jessie J en Kensington. Ik vind het namelijk altijd erg prettig als het lekker snelle en harde muziek is, maar dat ik de nummers wel ken. Ik zing in mijn hoofd altijd mee en probeer het tempo van mijn training ook een beetje bij de muziek te laten aansluiten, haha. Ik heb dan ook niet zoveel met dancemuziek.

Apple watch

Bij mij op de sportschool werkt alles met een sleutel en als je die in de apparaten steekt, zie je precies hoe je de apparaten voor jou moet instellen én spaar je moves. Aan het einde van de week zie je hoeveel moves je hebt behaald, hoeveel calorieën je hebt verbrand en of je records hebt verbroken. En omdat ik echt een sucker ben voor dit soort aanmoedigingen, vind ik mijn Apple watch ook zo fijn. Heerlijk om te zien hoeveel ik bewogen heb en hoeveel calorieën ik heb verbrand. Ik vind het heel erg motiverend werken om te zien wat ik daadwerkelijk gedaan heb. In plaats van het alleen maar te voelen.

Een goed en uitdagend sportschema

Sommige mensen kunnen naar de sportschool gaan en weten precies wat ze doen. Ik niet. Ik hang aan een paar apparaten en voel me eigenlijk heel doelloos. Veel fijner vind ik het om te trainen middels een schema dat vaak genoeg wisselt. Zo weet ik precies wat er van me verwacht wordt, zie ik duidelijk als er progressie komt qua gewichten en precies op het moment dat ik er op uitgekeken raar, verandert het schema. Top! Ik heb echt die uitdaging nodig en vind het leuk om af en toe iets nieuws te doen.

Planning

Plannen, plannen en nog eens plannen. Als ik zeg ‘ik ga zaterdag waarschijnlijk wel sporten’, dan komt daar helemaal niks van terecht. Zet ik het in mijn planner en blok ik deze uren voor de activiteit, dan ga ik wel. Ik vind het namelijk heel stom om iets in de agenda te hebben staan wat ik niet ben nagekomen. Of dat ik moet krassen ofzo, haha. Help, perfectionist! Ik spreek van tevoren dus met Raymond af wanneer hij thuis is en of ik dan sowieso kan sporten. Voor nu hanteer ik de dinsdag (= kinderen op school) en de zaterdagochtend (= Raymond altijd thuis). ik weet ook dat als ik dinsdag niet ga, ik de rest van de doordeweekse dagen ook niet kan. Overdag zijn namelijk de kinderen thuis en ’s avonds heb ik geen puf meer om mezelf daar naartoe te slepen. Dat doe ik mezelf dus ook niet aan, vandaar de keuze voor deze dagen. Zaterdagochtend gewoon direct na het ontbijt zodat ik er niet tegenop kan zien en we de rest van de dag nog hebben om iets leuks te doen. Wie weet komt er nog een derde dag bij als ik de smaak te pakken heb, maar voor nu vind ik dit een heel fijn beginnen.

Mijn kinderen

Het is misschien stom om te zeggen maar ik baal ervan dat ik weinig energie heb en niet zo fit ben. Ik wil dat de kinderen een fitte, energieke moeder hebben. Ik voel me dan zelf beter, kan meer handelen en de kinderen ondervinden daar de positieve dingen aan. Toen ik laatst met ze naar Monkey Town was en met Maddox omhoog klom richting de glijbaan, voelde ik me alles behalve energiek en fit. Dat vond ik helemaal niet leuk en dat was voor mij toch wel het keerpunt dat me nóg meer motivatie gaf. Want dit wil ik namelijk zonder enige problemen kunnen doen.

Share:

4 Reacties

  1. Caro
    10 januari 2019 / 06:26

    Ik had spierpijn na een paar uurtjes monkey town met de kids! Mijn gewicht is prima maar dat is voor mij ook een motivatie om echt weer te starten met sporten.

  2. 10 januari 2019 / 09:31

    het is ook heerlijk om even te sporten!! mentaal is het lekker en voor je lichaam goed 😀 lekker doen als je je er goed bij voelt!!

  3. sarina
    10 januari 2019 / 11:16

    Die sportschool klinkt goed! Echt leuk dat je kunt bijhouden wat je doet en dat het schema zichzelf aanpast. Ik ben nu zelf begonnen met de groepslessen. Jumpingfit en boksen. Hoop dat ik het op die manier langer vol houd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.