(~215 B)

Het ritme van Maddox op vakantie (slapen en eten)

Maddox zit thuis op een relatief strak ritme. Nu is hij de laatste tijd wat aan het rommelen met zijn slaapjes en wil hij er nog weleens één overslaan, maar over het algemeen verlopen de dagen vrijwel hetzelfde qua tijden. Ik maakte me eigenlijk niet zo druk over hoe dat op vakantie zou gaan. We zouden het per dag wel bekijken. Uiteindelijk is het ons gelukt om echt een goed ritme in de dag te bouwen en aangezien ik daar veel vragen over kreeg, wil ik vandaag met jullie delen hoe het daar zoal ging met slapen en eten.

We verbleven bijna twee weken in Turkije en daar is het een uur later. Eigenlijk kwam dat uur ons heel goed uit, want alles verschoof zo mee en zo hadden we ’s avonds ook de mogelijkheid om, voor ons doen, iets later te eten. De eerste dag probeerden we Maddox één langer slaapje te laten doen overdag om te kijken hoe dit ging. Dit bleek al direct niet goed voor hem te zijn. Niet alleen was hij meer moe door de zon, het water en alle indrukken, maar ook maakte hij ’s middags niet het aantal uren om hem goed door de rest van de dag te krijgen. De nacht die daarop volgde was ook werkelijk de hel en dus hebben we vanaf dag twee een ritme ingevoerd met twee slaapjes per dag. We hebben hem als het ware een ritme ‘opgedrongen’ maar eigenlijk komt het redelijk overeen met thuis. Maar dan dus een uur later en ietsje verschoven.

’s Ochtends werd Maddox vaak rond 08:00 uur wakker en dat is ook een uur later dan thuis. De nachten waren rommelig, maar voor nu wil ik dat even achterwege laten. Maddox slaapt gewoon niet door, is een aantal keer wakker en we hadden er al rekening mee gehouden dat dat op vakantie niet veel anders zou zijn. We gingen vaak rond 09:00-09:15 uur ontbijten en Maddox was dol op de broodjes met jam.

Vervolgens gingen we naar het zwembad en konden de kinderen heerlijk spelen. Met water, in het water, op het strand, bij het ligbedje. Maddox vermaakte zich uitstekend en zowel Raymond als ik, én opa en oma, hebben de benen uit ons lijf gelopen om achter Maddox aan te rennen die maar al te graag het zwembad in wilde lopen. Rond 10:30 uur/11:00 uur was het tijd voor Maddox’ eerste slaapje. We merkten al direct dat Maddox niet kon slapen op het bedje bij het zwembad en dus gingen Raymond en ik om en om naar de hotelkamer om het zo rustig mogelijk voor hem te maken en te houden. Maddox sliep dan vaak tot 12:30/13:00 uur. De ene keer viel hij snel in slaap en de andere keer duurde het 30 a 60 (!) minuten. Maar hé, andere omgeving, ander bed, meer prikkels om te verwerken. Over het algemeen sliep Maddox ’s ochtends 1.5 uur.

Na dit slaapmoment was het tijd om te eten. We aten vaak tussen 13:30 en 14:00 uur en aangezien we all inclusive hadden gebeurde dit in het hotel. Tussen de middag at Maddox vaak groenten als broccoli, bloemkool, mais, komkommer, paprika. Voor de rest vulden we dit aan met wat patat, aardappelkroketjes, stukjes vis, een beetje pasta en/of brood. Maddox ging helemaal lós qua eten en genoot zichtbaar van al het lekkers. Ik heb zoveel mogelijk gelet op koemelkvrij maar qua brood en gefrituurde dingen zal er ongetwijfeld dingen tussendoor zijn geglipt omdat het niet altijd duidelijk was én ze daar alles niet zo nauw nemen. Een simpel eitje werd in dezelfde pan gebakken als bijvoorbeeld een omelet met allemaal kaas. Niet erg, want hij reageerde er goed op. Goed teken! Ik gaf alles voor hem op zijn dienblad van de kinderstoel. Een beetje rapley dus. Beviel Maddox prima, zoals je kunt zien.

Als alles op was, was het weer tijd om naar het zwembad te gaan. We hebben een chillvakantie gehad en deden vrij weinig op een dag. Weinig uitstapjes en lekker alleen maar qualitytime bij het hotel. Waren we echt even aan toe!

Bij het zwembad hadden we tussendoortjes als een koekje, stukken komkommer en fruit als sinaasappel. Maddox blijkt helemaal verliefd te zijn op sinaasappels en at er ’s middags zo twee (!) weg, haha. Dit resulteerde ook in vier of vijf heerlijke luiers per dag, maar de details zal ik jullie besparen. Hij heeft in ieder geval héérlijk gegeten. Thuis doen we het fruit ’s ochtends maar hier kwam het beter uit door het ’s middags te geven. In de middag werd er weer lekker gespeeld, gezwommen, gerend, gewandeld, bij de zee gekeken, etc. Daarna was het tijd voor slaapmoment nummer twee. Dit wisselde een beetje qua tijd maar over het algemeen sliep Maddox tussen 16:30 uur en 17:00 uur. Maddox sliep op dit moment vaak ook weer 1.5 uur. Een simpele rekensom laat ons weten dat ‘ie dan rond 18:00/18:30 uur wakker was.

Dit ging zeker niet altijd van harte want soms duurde het, net als het ochtendslaapje, toch behoorlijk lang voordat ‘ie sliep. We merkten aan Maddox dat een ander bed toch wat spannend was en hij vond het vooral heel erg fijn dat we ernaast zaten of lagen op het grote bed zodat ‘ie ons door het gaas van het campingbed kon zien. Als hij dan eenmaal sliep kon Raymond of ik op het balkon zitten om toch nog een beetje van de zon te genieten.

Toen Maddox wakker werd, was het tijd om te gaan eten. Rond 19:00/19:30 uur aten we in het restaurant. Dit was vaak hetzelfde als in de middag: keuze uit groenten, wat patat, brood, etc. Je kent het all inclusive buffet wel. Het was heerlijk om Maddox zo te zien genieten van alles. Naast sinaasappels waren vijgen iets wat hij helemaal de bom vond en wat voor ons als een verrassing kwam. Als Maddox heel lang had geslapen, konden we ’s avonds richting het centrum om daar wat rond te kijken. Het gebeurde soms ook dat ‘ie heel kort sliep of dit slaapje zelfs oversloeg. Dan was het een kwestie van heel snel eten om 19:00 uur zodra het restaurant open ging, zodat Maddox daarna om 20:00 uur direct naar bed kon.

Over het algemeen ging dit ritme heel erg goed, konden we rustig eten, ’s avonds nog even wat drinken en rond 21:00/21:30 uur na de kinderdisco naar boven. Om vervolgens de nacht in te gaan met een lekkere fles en om 08:00 uur weer wakker te worden!

Met een klein kindje op vakantie is even wat gepuzzel en je moet je aanpassen. Het is niet zo dat je de hele dag weg kunt, tenzij je een kind hebt dat prima in de wagen kan slapen. Bij Maddox is dit niet het geval. Maar door om en om naar boven te gaan was het prima te doen. De ene keer nam Raymond hem mee en het andere moment zat ik even 1.5 uur boven op de kamer of op het balkon om Maddox te laten slapen. Gaf de ander wel de gelegenheid om lekker met Skyler te spelen of iets voor zichzelf te doen. Het waren trouwens ook wel fijne rustmomenten om bijvoorbeeld een boek te lezen (ik las er maar liefst vijf deze vakantie!) aangezien Maddox behoorlijk actief was en dus regelmatig de benen nam. Halló dreumes!

Ik zal later nog wat dingen van de vakantie delen maar dit was dus zo ongeveer het ritme van Maddox qua eten en slapen. Maddox heeft het heel erg goed gedaan en op een enkele dag na verliep alles helemaal op rolletjes en volgens ‘Turks schema’. En qua eten: Maddox ging lós. Hij is maar liefst zeven ons aangekomen in deze twee weken. Haha. Gelukkig ik niet… Vakantie heeft hem goed gedaan!